Markarbeteslektion

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är lite klurigt det där med om det är hoppning eller markarbete på ridskolan. Man vet inte riktigt förrän man får order om vad som ska bäras fram. Det enda man vet i förväg är att det kommer vara antingen eller... Den här gången blev det alltså markarbete med bommar. Och lika bra var väl det...
Hopplektioner är ju annars något jag är väldigt taggad på och ser fram emot, men den här gången stod jag uppskriven på Eros. Eros är en stor brun, ett väldigt ordinärt halvblod skulle jag vilja säga, och han och jag har tyvärr inte mycket gemensamt. Det finns väl egentligen bara en häst som jag tycker är tråkigare på hopplektion än Eros, och det är jag inte ens helt säker på... ;) Eros tycker inte att det är särskilt kul att hoppa utan man måste gå på honom ordentligt för att han ska tänka sig att ta sig över (jag vet inte om det överhuvudtaget finns nånting han tycker är roligt, åtminstone inte tillsammans med mig...). Och jag blir så avtänd när hästen är anti. Om hästen inte har lust så har inte jag heller lust.

Jag pratade med en tjej som gillar Eros och brukar rida honom och känner honom väl, och hon sa att det är nånting med honom sista veckan, att han är extra stel eller motvillig eller nåt, för han hade inte velat jobba på dressyrlektionerna som han brukar även med dom som KAN rida honom. Och med den informationen i bakhuvudet så tyckte jag att jag skulle testa att låta honom gå lite friare på markarbeteslektionen, och bara se om jag kunde få fram en fräsch och jämn rörelse genom kroppen på honom.

Men det gick väl sådär. Vänster varv gick bättre, men i höger när vi skulle rulla över galoppbommar så var det som något tog stopp i hela hästen, det var som att han bara inte kom fram genom kroppen. Istället gick han lite uppåt och började studsa, och visst skulle man kunna ta det som ren attityd (ofog eller bus eller nåt), men jag hade en gnagande känsla av att det inte var så utan att det var att det tog emot någon annanstans i honom. För i vänster varv så fick jag honom ändå att rulla över bommarna någorlunda och han kändes ganska bussig och ”kunde väl tänka sig OK då” att jogga över bommarna, även om det var utan någon direkt framåtbjudning. Varför skulle han i så fall bli helt annorlunda bara för att vi bytte varv, om det bara skulle suttit i huvudet?.... Då skulle han väl busat i bägge varven om han nu blev busig? För när vi gick över i vänster varv igen så joggade han på lugnt igen. Nej jag misstänker att det var något annat, något fysiskt, nån stelhet eller så. Men han var inte oren eller något annat uppenbart. Men i högervarvet så blev det inga galoppbommar eller skutt över sockerbit för vår del - jag ville inte bråka när det kändes sådär utan jag lät honom vara. Men jag berättade i alla fall hur jag hade upplevt honom, så lämnar jag till dom som känner honom och kan rida honom att avgöra om det är något som behöver åtgärdas.
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 517
Senast: Unafraid
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 115
Senast: Pratsch
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu kommer säkert endel som läser dethär tycka att det är jätte dåligt att jag skriver dethär eller att jag tänker fel och massa sånt...
2
Svar
36
· Visningar
4 818
Senast: krek
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 088

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp