Märken, storlek etc (dressyrsadel)

Zoya

Trådstartare
Jag ska köpa en dressyrsadel till min pålle.
Jag har nyligen köpt en Stübben i bomvidd 32 till henne (den är utprovad så den passar perfekt). Eftersom jag köpte den sadeln ny så är ju plånboken ett snäpp tunnare nu och jag är därför främst ute efter en begagnad sadel.

Nu till min fråga. Vilka sadlar förutom Stübben skulle kunna passa min häst. Jag har hört att Prestige och Morris&Nolan (bl.a) passar hästar som passar i Stûbben (hoppas ni fattar vad jag menar :p ) och att t ex Kieffer inte passar alls! Min häst har en relativt rak rygg och behöver en något vid sadel, hon har inte särskilt markerad manke.
http://www.lejonhund.com/marilynjuni6.JPG
http://www.lejonhund.com/marilynochfolis.JPG'
Här är två bilder från förra sommaren, inte så jättebra men ni kanske får ett litet hum....

Har ni några förslag på märken (förutom Stûbben) som kan passa och gärna vilken bomvidd i dem sadlarna som motsvarar Stûbbens 32.

Tack på förhand :bow:

Sv: Märken, storlek etc (dressyrsadel)

Vilken stubbenmodell har du provat ut till henne?

Prestiges rakare modeller kan nog passa ganska bra, men jag tror att M&N skulle ligga bättre. Eller en äldre Frank Baines, de är inte lika raka som de nyare efter 00 typ. MW bomvidd isf.
Prestige 35 är som en Stubben 32
M&N 31 är som en Stubben 32

Jag provade flera modeller och de flesta passade, det slutade med att jag köpte en Siegfried CS (fick den för ett mkt bra pris) men var ett tag inne på Edelweissen också men den var ju mkt dyrare så..

Av dressyrmodellerna passade både tristan och maestoson bra men de är ju dyra nya och jag har inte hittat någon vettig begagnad (än i alla fall...)

Sadelutprovaren hade en begagnad Hubertus som också satt bra men jag vill inte betala 4000 kr för en hubertus som är 15+ år gammal när man kan få en ny för 6-7000 :smirk:

Sadeln får kosta max 7000 ungefär.

Jag har sett några stübben tristan i den storleken jag behöver till salu men alla (förutom en som var såld) finns inte i min närhet (sthlmstrakten) och jag vill se sadeln först och inte bara få den skickad till mig. Har hört så många skräckhistorier om brutna bommar osv osv när folk köpt saker osedda....

Stübben är för hästar med svankrygg och en morris dressyr är för raka hästar. Så jag tror att du ska prata med en sadelmakare om tips och den andra sadeln.

Det förstår jag. Har du kontaktat alla ridsportaffärer i närheten, de kan ju ha en i rätt storlek?

Tack för tipset men min häst har (enligt både diplomerad sadeltprovare och andra) en relativt rak rygg. Stübben bl.a passar perfekt men t ex Kieffer passar inte alls!
Sadeln jag har nu är utprovad av henne (Stübben) och min häst har då inte någon svankrygg :smirk: .

Enligt sadelutprovaren är det värt för mig att titta på bl.a prestige och morris&nolan utöver Stübben då när jag ska köpa dressyrsadel....

Det har jag nog inte men de flesta säljer inte begagnat.... men ska helt klart kolla upp det :)

Tack för bomvidderna också, guld värt! :idea:

...Fel. Stubben har många olika bommar, allt för att passa rak rygg till svankrygg.
Och M&N har haft sadlar som passar mer böjd rygg också.
Det beror bara på vilken årsmodell och modell man kolalr på.

Diabolical_Kitten skrev:
...Fel. Stubben har många olika bommar, allt för att passa rak rygg till svankrygg.

Vilka modeller är det ena eller det andra då?

Edelweiss NT Deluxe är rakast.
Sen kommer Avalon och Maestoso (de har dock inte samma passform, Avalon är kortare och lite rakare).
Sen kommer Tristan, Tristan Island, Excalibur och Bennys Harmony.
Artus, Siegfried CS, Lancelot, Scandica CS, Siegfried II.
Sen så är MF, Siegfried S, Roxane, Scandica Nova, Island & Island II mer anpassade för svankrygg.

Tror du min kan ha en avalon? Maestoson passade ju jättebra på henne men den tyckte inte min rumpa om. I och med att du sa att avalon och maestoso inte har samma passform. Avalonen är ju smalare i midjan (och jag har eventuellt hittat en sådan begagnad :p )

Det beror på hur din häst ser ut. Det finns en chans att Avalon passar, men det är inte säkert då Avalon är rakare.
Avalonen är hårdare i sätet än Maestoson, är öppnare och känns större. Knästöden är större och annorlunda placerade.

Min hästs rygge påminner om din hästs men det är svårt att avgöra bara på en bild sådär.
Han har iaf en Prestige SS VSD (till salu dessutom :angel: ) som passar honom kanon! Fick det kollat i torsdags med av sadelmakaren igen. (1 år sedan jag köpte den så den behövdes justeras i stoppningen lite.)

Diabolical_Kitten skrev:
Prestiges rakare modeller kan nog passa ganska bra

Vilka är dom rakare dressyr modellerna? Vore intressant att veta!

Skiljer sig deras hoppsadlar från dressyrsadlarna i bommen (rak el böjd) Jag har provat paris D och Golden star och tycker de är ganska svängda i bommen men venus tycker jag verkar rakare.

De har olika bommar och olika stoppning och det ändrar ju passformen.
Top Dressage är rakare än Hippos och enligt en Prestige ÅF ska Dodge också vara rakare. Venus ahr jag inte provat.
GS och Paris modellerna är lika böjda och passar ju en mer svankrygg. Sen så tror jag inte att de har någon hoppmodell som har en annan bom, utan det är väl isf stoppningen. Jag har provat några modeller, och 2 st var rakare i passformen, båda hade ullstoppning och en av dom hade kilbossor. (den andra kommer jag inte ihåg, då jag bara la den på och tog av den direkt)

Diabolical_Kitten skrev:
Edelweiss NT Deluxe är rakast.
Sen kommer Avalon och Maestoso (de har dock inte samma passform, Avalon är kortare och lite rakare).
Sen kommer Tristan, Tristan Island, Excalibur och Bennys Harmony.
QUOTE]

Hmmm det här låter konstigt tycker jag... Provade en Avalon på min rakryggade häst, den var alldeles för svängd i bommen... men rider nu i en Excalibur som passar bra?

Liknande trådar

R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 669
Senast: Freazer
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 216
Senast: MiniLi
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 812
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är... 2
Svar
25
· Visningar
12 659
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka