Markerar revir... mot "ägarna"

Sv: Markerar revir... mot "ägarna"

Fast kom på en sak. Jag bryr mig inte. Men skulle en hund gå fram till mitt kiss, så skulle jag nog bara säga nej gå bort. Just för äcklighetsfaktorn och de inte behöver gå i mitt kiss :angel:

Det skulle jag nog också ha gjort däremot. Eller snarare förhindrat att hunden kom dit över huvud taget.
 
Sv: Markerar revir... mot "ägarna"

Benjamin kissar ofta MED sin husse, det har han gjort sen den dagen han kom.

Under rumsrenhetsträningen så var det ibland enda sättet att få den lilla skitvalpen att göra något ute, istället för att jaga löv och bita i pinnar :D Kissar husse, ja då är han där på en millisekund och ställer sig bredvid för att kissa han med. Han familjekissar!
Han har aldrig ens för en sekund försökt klättra över husse i rang, eller utmanat honom på minsta vis - trots att han kissat över honom säkerligen ett dussintal gånger bara i år...

Så, jag hade alltså inte brytt mig alls. Det finns andra, bra mycket bättre, sätt att märka en eventuell rangklättring på i sådana fall.
 
Sv: Markerar revir... mot "ägarna"

Hur vet du att den markerar revir MOT ägaren, och inte MED ägaren?

med tanke på att hunden "fick veta att han levde" :eek: så tar jag för "givet" att fodervärden anser att hunden kissar MOT och inte MED:crazy:

Jag ska ringa juridikavdelningen idag.. jag får disponera hunden 5 dagar i sträck vid tävlig om jag VILL, däremot har jag ALDRIG gjort det för han har tagits hem dagen innan tävling och åkt hem samma dag som tävlingen.

Hur som helst så känns detta inte bra..
 
Sv: Markerar revir... mot "ägarna"

med tanke på att hunden "fick veta att han levde" :eek: så tar jag för "givet" att fodervärden anser att hunden kissar MOT och inte MED:crazy:

Jag ska ringa juridikavdelningen idag.. jag får disponera hunden 5 dagar i sträck vid tävlig om jag VILL, däremot har jag ALDRIG gjort det för han har tagits hem dagen innan tävling och åkt hem samma dag som tävlingen.

Hur som helst så känns detta inte bra..

Anmäl er till första tänkbara tävling o ta hem hunden någon dag i förväg för att den skall acclimatisera sig, stretar dom emot eller vägrar så har dom brutit avtalet o du kan plocka hem din hund.

mvh

*kl*
"Familjekissar, så gulligt uttryck!"
 
Sv: Markerar revir... mot "ägarna"

Anmäl er till första tänkbara tävling o ta hem hunden någon dag i förväg för att den skall acclimatisera sig, stretar dom emot eller vägrar så har dom brutit avtalet o du kan plocka hem din hund.

mvh

*kl*
"Familjekissar, så gulligt uttryck!"


Bra förslag.

Och precis som du tänkte jag skriva vad gulligt med familjekissar :love:
 
Sv: Markerar revir... mot "ägarna"

Denna eviga rangklättrarhysteri...

Ja,jag måste säga att jag blir lite ledsen över´den här tråden. Folk får för sig så mycket dumt. TS, jag hoppas att detta löser sig. Hunden kan ju inte fatta någonting när han får stryk :(
 
Sv: Markerar revir... mot "ägarna"

hmm...

ja kan inte bara ta hem hunden trots att dom bryter mot reglerna.. det va tvunget att gå genom tinget i såfall och där blir sällan en dom tydligen utan en "förlikning/överrenskommelse"

Detta känns MKT tungt... man kan alltså inte ens alltid lite på folk man tror sig känna osv..

jag har lärt mig en baksida av att vara uppfödare... är det inte så det heter? Man lär sig av misstagen?:cry:
 
Sv: Markerar revir... mot "ägarna"

hmm...

ja kan inte bara ta hem hunden trots att dom bryter mot reglerna.. det va tvunget att gå genom tinget i såfall och där blir sällan en dom tydligen utan en "förlikning/överrenskommelse"

Detta känns MKT tungt... man kan alltså inte ens alltid lite på folk man tror sig känna osv..

jag har lärt mig en baksida av att vara uppfödare... är det inte så det heter? Man lär sig av misstagen?:cry:


Hm, varför skriver man då ett avtal :confused:
Men du ska inte låta dom hindra dig att ta hem hunden för utställning mm, det får de helt enkelt gå med på.
Du får säga att hindrar de dig så fungerar ju inte ert samarbete och då kanske de får sig en tankeställare.
 
Sv: Markerar revir... mot "ägarna"

hmm...

ja kan inte bara ta hem hunden trots att dom bryter mot reglerna.. det va tvunget att gå genom tinget i såfall och där blir sällan en dom tydligen utan en "förlikning/överrenskommelse"

Detta känns MKT tungt... man kan alltså inte ens alltid lite på folk man tror sig känna osv..

jag har lärt mig en baksida av att vara uppfödare... är det inte så det heter? Man lär sig av misstagen?:cry:


VA :eek: så folk får bära sig åt hur som helt, para till höger och vänster med diverse tikar/hanar och som uppfödare kan jag inget göra?!

Då är det ju som att jag har sålt hunden :cool:
 
Sv: Markerar revir... mot "ägarna"

VA :eek: så folk får bära sig åt hur som helt, para till höger och vänster med diverse tikar/hanar och som uppfödare kan jag inget göra?!

Då är det ju som att jag har sålt hunden :cool:


PRECIS så känner jag oxå... då kan man ju vända på allt... om jag får reda på detta att dom tex "vänt ryggen till", kan jag kräva dna-typning av valparna då? kan jag då som hanhundsägare kräva pengar per valp/parningsavgift?? nä för då bidrar jag ju till blandrasavel...:confused:

Men OM dom skulle para med min hund bakom ryggen på mig och dom får 5000 tusen för ha "missat" att han rymde till grannen.. liksom hallå.... jag känner mig MAKTLÖS!!!
 
Sv: Markerar revir... mot "ägarna"

vi e nog inne lite på samma spår du o jag.. jag tror nog att rangen i "familjen" läses/styrs upp på andra sätt/bättre sätt..

Framförallt så är det ju så att all modern forskning visar att det inte finns några fasta rangpositioner i en flock...Det är flytande gränser, och den som har förtur till käket har absolut inte nödvändigtvis förtur till sexpartners osv.
Det handlar om vem i flocken som är mest intresserad av en specifik resurs just vid det tillfället. Den individen kommer att stå på sig medan de andra inte orkar tjafsa vidare om det just då.

Så du kan släppa rangtänket. :)
Se till att ha ett helhetstänk där du är en grym resurs för din hund istället. Det ska vara lugnast, tryggast, roligast, mest intressant att vara där du är i alla lägen.
Var hunden kissar är helt ointressant.
 
Sv: Markerar revir... mot "ägarna"

Framförallt så är det ju så att all modern forskning visar att det inte finns några fasta rangpositioner i en flock...Det är flytande gränser, och den som har förtur till käket har absolut inte nödvändigtvis förtur till sexpartners osv.
Det handlar om vem i flocken som är mest intresserad av en specifik resurs just vid det tillfället. Den individen kommer att stå på sig medan de andra inte orkar tjafsa vidare om det just då.

Så du kan släppa rangtänket. :)
Se till att ha ett helhetstänk där du är en grym resurs för din hund istället. Det ska vara lugnast, tryggast, roligast, mest intressant att vara där du är i alla lägen.
Var hunden kissar är helt ointressant.


Vill bara lägga till en liten grej, JAG personligen tror inte att detta är en ranggrej.. ville bara fråga er då mina fodervärdar har pryglat upp min hund pga av detta och DET kändes inte rätt för mig..:confused:

Jag berättade för dom igår hur jag kände inför allt, att det inte kändes ok att ha dom som fodervärdar om dom höll på så här- dom kommenterade det inte ens. Men jag kan tänka mig att dom kontaktar SKK idag el lusläser avtalet.. då kanske dom oxå fattar hur fel dom gjort..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 738
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
733
Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
1 910
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
634
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp