Markmatta - hjälp igen

mian1

Trådstartare
Ska göra en liten ridplan - uppe på marken utan att gräva ur en massa. Det sluttar svagt och underlaget dränerar så att det duger till det jag tänkt använda den till.
Halva ytan ska grusas med grovt grus (andra halvan är redan grusad) sedan ska jag om jag fattat det hela rätt ha på stenmjöl och sedan sand!????!
Var ska jag ha in markduk/vägmatta? Innan det grova gruset eller efter? Har jag tänkt rätt med lagrerna material?

Det ska bli en träningsbar plan (markarbete och ridning i skritt) på 25x25 meter och den kommer att användas måttligt.
 
kan du inte ha bark ovanpå allt? det går att köpa hos sågverk..
ok! sorry! det ver inte det du frågade.. :(
 
Varför skall du alls ha markmatta? Se till att hitta svar på den frågan först och lägg inte dit en markmatta bara för att det "skall" vara så.

Om du bygger din bana på lera förstår jag om du vill ha markmatta men annars?
 
Markmattan ska ligga ovanpå det grova gruset för att sanden inte ska rinna ner för annars det slutar med att du får upp allt grus till ytan...
 
Ja, jag har fått för mig att det ska vara matta i alla fall, men jag hör olika överallt. En av grusgubbarna sa att jag skulle ha mattan under det grova gruset, en sa att man bara skulle ha grus med sand på, en tredje skulle ha mattan på det grova gruset osv.
 
Ganska nyligen gjorde vi en ridbana. Mattan har du för att inte de olika skickten ska blanda sig. Vi gjorde så här: Eftersom vi har lerjord fick vi gräva ur, men det behöver ju inte du, sedan lade vi ganska grovt grus, sedan matta, sedan sten mjöl, och till sist sand + lite stenmjöl.
Mvh. Matten
 
Kan inte tänka mig att du behöver markduk/matta som du beskrivit din stallplan. Det är ju inga direkta ytor heller att tala om. Hälften av de 25x25 metrarna hade du redan grus på.
Vilken fraktion har det gruset och har du matta under där?

När vi gjorde om vår stora utebana 30x70m kollade jag runt med alla jag kände som hade ridbanor. Nästan alla som lagt duk ångrade sig efter några år. Den frös upp, harven fastnade i den, någon fick schakta bort underlaget och ta bort duken, andra klippte av den allt eftersom den kom upp. Det var bara någon enstaka där det fungerat bra under flera år och i de fallen låg duken djupt.

Vi valde med andra ord bort duken. Nu har vi gjort vår bana efter konstens alla regler och det är väl inte du ute efter?

På vår förra gård fick vi en riktigt skaplig och framförallt billig bana bara genom att på väldränerad mark sprida ut 0-18 väggrus. Sen packade vi genom att köra fram och tillbaks med bilarna så vi slapp "rida till" det lösa. Den banan fungerade alldeles utmärkt i många år.
 
Vi har ingen duk under det grus vi har nu och jag är inte riktigt säker på hur grovt det är, men det är runda stenar och inget vasst. Under det gruset finns det sten och berg så det sjunker inte nånstans.
Den delen som inte är grusad är jord blandat med sten. Vår jord här är hård och kompakt. Vi hade en grävare här för drygt två år sedan som grävde runt och plattade till så marken har hunnit dränera sig själv. Vi har inga problem med pölar eller geggamoja.

Hur får jag det finare materialet att stanna kvar uppe på det grova? Hur tjockt ska det vara?
Blir mattan till problem eller är det ekonomiskt varför man väljer bort den? Min chef har lovat mig en rulle vägmatta om jag behöver så ekonomiskt förlorar jag inget på att ha matta där. Men jag vill ju inte ha problem med min lilla bana!

Hur skulle du gjort med alla dessa lager? Vad och hur mycket var varje? Jag vill helst ha sand upptill för att det är snyggast, men fint grus funkar väl också bara det inte blir för hårt. Spån eller flis vill jag inte ha.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 681
Senast: Amk
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 483
Senast: warg
·
Anläggning Hej! Till våren ska vi bygga en paddock. Den kommer vara extremt genomtänkt och noggrant gjord men billig. Vi har uteslutit en hel del...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 043
Senast: Pilot
·
Anläggning Hejsan. Har lite panik just nu eftersom underlaget till vår ridbana snart kommer och vi står här som frågetecken. Grävmaskinen har...
Svar
4
· Visningar
1 261
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp