Bukefalos 28 år!

Marknad för fodervärd?

muppia

Trådstartare
Ni som är insatt i aveln, hur ser det ut med marknaden för aveln idag?

Vet bes min häst idag och tyvärr var hon 2 grader halt efter lågt böjprov. Trots hon inte gått hårt under vintern och hela tiden gått på varierad underlag.

Börjar befara att det inte längre är lönt att sälja henne till träning/tävling som det var tänkt.

Jag känner att jag vill bli av med min häst, att avliva henne vore en för stor förlust, jag vill hemskt gärna försöka sälja henne som avelsto. Jag vet inte om jag vill behandla henne och chansa eller om jag vill försöka med att låta henne vila i ett år och under tiden får hon ha föl (förutsatt att skadan hon har inte påverkas av dräktigheten).
Att döma ut henne är inget jag funderar på, finns ändå inga pengar att få ut...

Men då jag inte har ekonomi eller tid för avel vill jag istället låta någon annan ta hand om henne och avla på henne.
Vet inte om jag ens hinner med häst i höst så jag behöver bli av med henne snart...

Är det då en god idé att sätta ut henne på foder för ev senare köp? Jag förväntar mig ingen större summa alls och kommer hon till ett bra hem är jag nöjd.

Hur ser marknaden idag för försäljning och fodervärdar med inriktning just avel?

Känner att jag sitter i en dålig sits just nu :(
 
Sv: Marknad för fodervärd?

Ja det är samma sto.

Nu var hon inte halt där hon har pålagringar utan fram... :cry:

Hon har inte fått föl tidigare men var tilltänkt att använda som fölsto hos uppfödaren men jag hann köpa henne.
 
Sv: Marknad för fodervärd?

Är pålagringar och shivering ärftligt? Isf ska hon inte användas i avel, tycker jag.
 
Sv: Marknad för fodervärd?

Hennes pålagringar verkar ha uppkommit av gamla skador. Pålagringar i hb kota är för hon stukat sig en gång. De i vb knä vet jag inte riktigt faktiskt, kan ju vara nån skada där också från när hon var yngre. Hon har gått 130 med sina pålagringar i knät utan problem.
Aldrig haft problem i nån av de lederna annars. Hon var skadad i höger fram knä en gång, ingen skada som återkommit (den här gången satt smärtan lägre ner, förmodligen kotan/gaffelband sa veterinären).

Shiveringen på henne är inte ärftligt, hennes mamma och alla hennes syskon har inte haft shivering (redan kollat med uppfödaren). Hade det varit så att den varit ärftligt hade jag bara låtit henne dömas ut om hon nu inte skulle hålla för träning och tävling på lättare nivå.
Med tanke på att det spekuleras om att shivering kan bero på yttre trauma så kan det ju vara så också. Jag vet inte.

Kollar man runt så verkar shivering inte vara ärftligt heller.

Med tanke på att uppfödaren själv tänkte ha henne som fölsto borde hon ändå ha något värde som avelsto. Jag har redan pratat med henne men hon har tyvärr inte möjlighet att ta henne själv just nu.
 
Sv: Marknad för fodervärd?

Alltså helt ärligt. Ditt sto har inget i avel att göra. Som marknaden ser ut idag på hästar så är inte ditt sto något som behövs helt enkelt.

Risken att hon lämnar en kopia av sig själv och sin hållbarhet och problem är väldigt stor.

Vi måste våga vara kritiska i vårat avelstänk och inte sätta ett sto i avel för att hon inte platsar någon annanstans.

Sälj eller låna ut hennes som sällskapshäst istället om du inte vill ta bort henne.
 
Sv: Marknad för fodervärd?

Det där gjorde lite ont att höra men det är ändå en åsikt jag tar till mig. Men varför finns det ändå folk som är intresserade av henne men har inte möjlighet att ta henne just nu om hon inte är lämplig för avel?

Jag får prata med veterinären när jag hältutreder henne, det finns en kunnig veterinär som jag kan prata med där jag ska till för hältutredning.

Hon mår troligen inte bra av att vara sällskapshäst, då blir det avlivning istället då. Hon blir hispig att hantera av för mycket vila. Hon har ridits som vanligt o enbart gått på grovfoder så att ta bort kraftfoder går ju inte att göra om hon inte alls ska ridas.
 
Sv: Marknad för fodervärd?

Det där gjorde lite ont att höra men det är ändå en åsikt jag tar till mig. Men varför finns det ändå folk som är intresserade av henne men har inte möjlighet att ta henne just nu om hon inte är lämplig för avel?

QUOTE]

För att dom är för fega för att säga till dig att det inte är något att avla på,för mycket problem,skador och stammen börjar bli väl gammal.

Det enda hon duger till är nog sällskap,mulleridning eller trappalanda.
 
Sv: Marknad för fodervärd?

Det är tyvärr inte det lättaste att låna ut ett avelssto jag själv har prövat med mitt sto och då tycker jag ändå hon har hygglig modersstam. Som det ser ut nu kommer hon tyvärr gå tom i år, man vill ju att de ska hamna hos seriösa människor också om man ska låna ut dem. Tror marknaden är ganska mättad på alla slags hästar, tyvärr..

Som någon annan har sagt fundera på sällskap eller om hon funkar som promenadhäst:)
 
Sv: Marknad för fodervärd?

Du kan ju prova att sätta ut annons. Nappar ingen så är marknaden död.

Dessvärre tror jag som andra; det är lätt att säga att man har intresse men tyvärr inte kan. Det säger egentligen ingeting mer än att någon inte prioriterar just din häst i sitt stall. Vilket egentligen redan har berättat för dig att den marknaden du söker är död.
 
Sv: Marknad för fodervärd?

Hade din uppfödare ansett/trott att ditt sto hade ett mycket bra avelsvärde skulle h*n tagit henne och avlat på henne .
Det är lätt att säga en sak och mena en annan sak .

Lämna en sådan här häst med så många problem på foder /Sällskap skulle faktiskt jag låta få komma till Trappalanda även om det gör ont men det är upp till oss att se att våra hästar inte far illa och kommer bli vandringspokaler.

Jag skulle själv aldrig ta din häst till avel om hon har meriter men det är så många spritt spridda problem med henne .

Mia
 
Sv: Marknad för fodervärd?

KL
Tack för era svar. Det var det jag sökte, sanningen. Och svaret på min fråga fick jag.

Då blir det två anstalter att tillgå. Antingen uppfödaren eller så blir det trapalanda, tror inte att jag kommer hitta en seriös nog.
Blir det uppfödaren så får hon ta min häst på foder för då har jag koll på henne fortfarande, säljer gör jag nog inte om inte vi gör en bra deal.

En bekant till mig har fullt i sitt stall och hon pluggar för närvarande så hennes lilla avelsverksamhet står still i år. Hon sa att om hon fick plats skulle hon kunna tänka sig ta min häst. Men så lång tid vill jag inte vänta faktiskt, hon pratade om till nästa år. Hon hade precis köpt en häst dessutom.

Tack än en gång, det var egentligen ingen överraskning men så är det.

Börjar fundera på o ge upp hästlivet, det går ju aldrig bra för mig :(
 
Sv: Marknad för fodervärd?

Den stora frågan är hur hon mår av att gå som avelssto för där blir ju också som att gå som sällskapshäst..
Visst sen har hon föl vid sidan men det är långt till dess..

Förstår att det är tungt och jag känner med dig:(
 
Sv: Marknad för fodervärd?

Jo men hon kommer gå i lösdrift under tiden där det även finns unghästar som säkert försöker leka med henne ;) Hon har gått på bete med föl och då har hon trivts eftersom hon får vara lite mamma åt dem då (just det fölet kröp in till hennes hage, fölets mamma var orolig hela tiden men min häst tog hand om ungen så fint så :p) Uppfödaren har ju föl på gården och alla fölston går ihop så då finns det lite hästar för henne att adoptera lite tills hon får ett eget.

Det är jävligt tungt, hon är en fin häst ja men det jag tar mest hårt på är att jag bara åker på bakslag när det gäller hästar.

Så nu är det bara två alternativ till min älskade häst som sagt. Vi får se vad veterinären på kliniken säger först bara. Troligen blir det så att uppfödaren tar henne om jag ska ta bort henne för hon vill inte jag ska ta bort henne så det behöver ju inte bli drastiskt än men vi får se vad som händer. Det blir helt utifrån vad veterinären säger känner jag.
 
Sv: Marknad för fodervärd?

Det är en jobbig tid tills alla beslut är tagna och jag lider med dig i dessa tankar famåt tillbaka hur du bäst löser det för din vän .

Vill även tillägga att det är fruktanvärt tungt för ett sto som är frisk i slutet av dräktigheten så ta reda på vad alla hennes *problem* kan inverka på detta tillsammans eftersom det inte bara är en pålagring utan fler och shiveringen och nu hältan som man faktiskt inte vet grundorsaken till .
Ställ den frågan rakt ut till vetten så att de inte försöker vara diplomatiska mot dig utan att du absolut får raka besked vilket även kan vara svårt för vettarna att ge .


Kram Mia
 
Senast ändrad:
Sv: Marknad för fodervärd?

Jag skulle då inte lyssna på veterinären. Veterinärer rekommenderar alla hästar till fölston.
Allt från outvecklade 2-årsston, hästar med MASSA lösa benbitar, såna med spatt, idioter som inte går att rida osv.
 
Sv: Marknad för fodervärd?

Menar du verkligen det? att de är så oseriösa? Jag fick inte använda mitt gamla halvblodssto till avel, eftersom det var vet helt emot. Självklart lyssnade jag på vet och hästen avlivades.
TS: Jag hade inte heller avlat på din häst, man vet ju inte hur hon kommer att må under dräktigheten. Jag hade avlivat hästen tyvärr.
 
Sv: Marknad för fodervärd?

Oseriösa är väl fel ord. Däremot tror jag det är en form av tröst till hästägaren. Håller hon inte för ridning behöver du ju inte mörda ditt sto, ta ett föl istället.
Eller så beror det på att de vill trygga sig, så att de har fler patienter så småningom. ;)
 
Sv: Marknad för fodervärd?

Kanske kan bero lite på hur stoägaren ställer frågan till veterinären också. Jag kan tänka mig att många frågar om stoet klarar att användas för avel när det inte längre håller för ridning. Klart att veternären då får svara efter hur stoet är rent fysiskt och inte efter hur lämplig hon är på andra sätt. Vilket sedan kan vridas till av stoägern som då gärna vill att stoet ska få leva som avelssto.
 
Sv: Marknad för fodervärd?

Då hade jag tur att min vet var såpass ärlig och sa rent ut att mitt sto hade inte rätt exteriör för att avlas på, att hon var helt fel typ för att hållbarhetens skull. Annars hade jag kanske avlat på henne eftersom jag var rätt ung och väldigt väldigt kär i hästen. Så kan det nog vara, att man som hästägare gör som ni säger, avlar vidare för att man inte vill ta bort. Sorgligt men säkert sant.
 

Liknande trådar

Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
25 395
Senast: ptr
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 966
Senast: ameo
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 214
Senast: super
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 969
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp