Bukefalos 28 år!

Marknad för fodervärd?

Sv: Marknad för fodervärd?

Jag har den förmånen att min veterinär är väldigt uppriktigt på alla fronter. Så visst känns det hemskt att höra att ens 14-åriga sto inte kommer att klara 5 år till för att hon visade sig ha en defekt som inte går att åtgärda så många gånger som det skulle behövas för att hon skulle bli minst 25 år eller helst, leva hela livet med mig... ;)
Men å andra sidan så vet jag att det är tiden vi har nu tilsammans som är viktig och när han sen säger att det är dax kan jag stå där med ett gott samvete och säga att MIN häst minsann har haft det bra ända tills slutet... och det är ju det som är det viktigaste tycker jag!!! Även om jag just nu tycker att det är förjävligt när jag tänker på det hela... :(
 
Sv: Marknad för fodervärd?

Tack för alla svar som kommit in. Jag kommer begära den vet jag hade sist, hon verkade kunnig inom avel så jag hoppas hon kan ge ett bra svar och sedan utifrån svaret kommer jag analysera detta.

Jag känner att jag inte har någon att stödja mig mot, någon att prata med o få lite input, någon IRL. Att prata med min mamma fungerar inte för hon tycker att det bara är ett lyxproblem och att jag hellre ska försöka låta uppfödaren göra ett jobb. Just nu känner jag att jag bara vill ge upp, sista pengarna som får gå till henne är avlivningen som inte är så billig fast jag kommer ta bulten.
Jag orkar och vill inte behandla henne o chansa för att se om hon håller för ridning, skänka bort henne känns inte ok med tanke på att hon är speciell också.

Det gör mig lite ledsen att jag inte har någon i min närhet som förstår mitt dilemma, jag har ju ändå försökt sälja henne som tränings- och tävlingshäst och om hon nu är "klar" för den nivån kanske jag får ta bort henne för jag själv tycker inte att det är HELT ok att avla på henne, ett eller två föl kanske för det skulle kunna bli fina föl men för HENNES skull kanske det är dags ändå oavsett...

Ska hon till uppfödaren så kommer det bli så att hon är ute på foder = jag kontrollerar och då kommer jag begära att hon avlar på henne o ser om det duger för henne. Annars är det slut med det.
 
Sv: Marknad för fodervärd?

Jag hade ett sto som var skadat och därav drog på sig pålagringar i båda fram. Veterinärer jag talade med tyckte för tillfället att även om hon inte hade en framtid som tävlingshäst kunde hon ha ett kvalitativt liv i några år till, samt även fungera i avel utan att hon skulle må dåligt.

Efter mycket övervägande valde vi att betäcka henne då hon hade en bra exteriör, bra gång och mycket bra lynne. Dräktigheten och allting gick bra, men det tog hårt på henne. Man såg att hon rörde sig mer och mer knackigt och hon var stel på morgonen innan hon fick gå ut. Mest av allt märkte vi att hon blev mer och mer nedstämd. Till sist valde vi att ta bort henne ett par månade efter att fölet var helt avvant.

Det låter bra på papperet att avla på ston som inte håller för tävling, men en dräktighet är tung i slutet och de bär runt på fostret 24/7 vilket man ska ha i åtanke. Beroende på hur allvarligt det är ställt med ditt sto hade jag valt att ta bort henne. Det är nästan omöjligt att låna ut eller skänka bort en häst på det viset för de flesta av de hästarna hamnar hos ägare som inte har pengar eller vett att ta hand om dem. Tyvärr :(
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: animalasia
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 424
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
36
· Visningar
3 607
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 594
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp