Marsvin - Vuxna hanar?

T

Tigerlilja

Kan man sätta ihop två vuxna (okastrerade) marsvinshanar i samma bur?
Kan det gå bra eller slutar det med att man måste dela på dem :confused:
 
nej, det kan man inte för dom slåss tills en av dom ger sig ... har själv två hanar och dom börjar slåss direkt.. båda är (okastrerade)
 
Det kan gå bra eller som Ronja Rövadotter säger..åt pipsvängen.
Allt beror på hur dominant marsvinen är och är man inte van är det svårt att se.
Prova på golvet och se hur dom beteer sig.
Hackar dom båda tänder?
Låter dom båda?
Hur låter dom?
Klättrar den ena och ser ut som den betäcker den andra(ja hannar gör sådant på varandra och är en dominans beteende)?
Vad gör den andra då?
Mycket av detta spelar in när och om dom är redo att sättas ihop.
Marsvin är egentligen inte "gjorda" för att ha flera könsmogna hannar i en "flock" men ibland går det utmärkt ialla fall i tamhet hos oss människor, troligast tack vare avel.

Själv har jag fem hannar.
Tre som är/har varit i avel.
Just nu bor dom två och två förutom den hannen som är i avel som flörtar med tre flickor :D
Jag kan dock inte sätta ihop vilka hannar jag vill.
Om dina hannar går ihop kan bara du utröna men berätta gärna hur dom beteer sig när du släpper dom på golvet så kan jag sedan råda dig lite bättre på om dom kan gå ihop eller inte :)
 
Det kan gå vi slände in alla vuxna hanar som inte skulle vara till utställning i ett rum lät de sitta där i några timmar sen sattes de in i lite burar utan allt för mkt tjiv fast visst kan de bråka! Det är nog bara att prova sig fram :eek: :smirk:
 
Fast det där klättrandet, om en vuxen dominant hane klättrar på en ung (Som på min bild, Kurre på Zorro... :D), visst borde väl ungen kunna växa upp och bli dominant han med? Zorro verkade vara rätt dominant. Som Lurvas, syrrans svin. Alla har de gått ihop som ungar men de bidde värsta rivaler... Zorro måååste ju ge igen för att Lurvas drog honom i pungkulorna :angel:
 
Jo visst kan dom det men som jag ser på min Teddy som försökt att dominera Casanova (1,5 år gammal) här nu (Teddy är tonåring 4 månader) och Casanova har varit lite släphänt och tollererat rumpsvängningar, kuttrande och att Teddy fått stå på stenen mm.
Nu hade tydligen Teddy gått för långt och åkt på däng :devil:
Båda har var sitt bitmärke på nosen, men Teddy har inget att säga till om längre :D
Jag studerade dom när jag gav dom kraftfodret :cool: och inga flera sår har uppkommit.
Stackars Teddy ville också vara med och leta i skålen men Casanova tillät inte och Teddy lät som dom brukar göra när dom visar att dom är i "underläge" när någon annan kuttrar.

När marsvinshannar hamnar i tonåren samtidigt så är risken större att dom börjar att bråka än att ha en äldre som plockar ner den yngre och lär den att deras plats är längst ner i hierakin innan dom får för sig att dom faktiskt kan klättra.
Samma för honor, det är därför jag tycker det är så bra med min 4,5 åriga cream self hona.
Hon är duktig på sådant :D
Dom yngre honorna lär sig sin plats och det blir inga problem att flytta ihop dom med andra honor senare.

Sedan är det inte bara äldre som klättrar på yngre utan den dominante som klättrar i början på den andre för att se om han får behålla ledarskapet.
Könsmogna hannar som går bra ihop fortsätter att göra det oftast så länge man inte sätter in en hona till dom :p

Jag har inte fått studerat unga hannar speciellt mycket än men det kommer nog i framtiden.
Det jag vill lära mig att se är om dom kommer att bli mycket dominanta eller ej i tidigare stadium så att jag kan sätta ihop dom optimala marsvinen redan i tidig ålder ch veta att det inte kommer att bli problem :)
Bra när man säljer marsvin till privatpersoner.

Det är så intressant att lära sig att se vad marsvin "säger" och känner mig kanske lite nördig för det men det bjuder jag på :p
Åt andra sidan så är dom flesta djur jag har och har haft rätt väluppfostrade (tom katt) just för att jag har intresserat mig :D
 

Liknande trådar

Katthälsa Finns det någonstans där jag kan hitta statistik på hur många kattfödslar som leder till komplikationer och liknande? Bakgrunden är...
Svar
6
· Visningar
514
Senast: Calmiche
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 783
Senast: tanten
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 090
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
481

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp