Bukefalos 28 år!

Mask/larv?

jemeni

Trådstartare
Hej
Behöver lite hjälp!

Hittade lite mask i skithögarna i hagen!

Vita maskar ca 1cm långa, runda men platt huvud och spettsig bakkropp
vad är detta??

Någon som har sett sådana?

Funderade på om det verkligen var "hästmask" eller om det var npgon typ av insektslarv. Någon som vet?
 
Sv: Mask/larv?

Gå in på tex vidilab och kolla så finns det bilder på dom olika maskar som hästar kan ha.
 
Sv: Mask/larv?

jag tycker det låter som fluglarver... googla efter bilder och se om det är vad du hittade.
 
Sv: Mask/larv?

Tack!
Trodde nästa det men ville vara säker!

Maskarna såg inte ut som någon av hästens inälvsparasiter.
 
Sv: Mask/larv?

skulle precis starta en likadan tråd! jag hittade en maskliknande sak i hästens träck i förrgår (färsk i stallgången). såg ut som vidilabs bild på sting fluglarv, fast den var ca en cm lång och en halv cm bred lite stort för en fluga tycker jag.... har bild på den hemma, ska lägga upp den.

(vi har dessutom väldigt sällan stingfluge ägg på hästarna, aldrig sett ngn på skimmeln heller)
 
Senast ändrad:
Sv: Mask/larv?

Om den var helt färsk i stallgången så är det nog inte fluglarver (dvs vanliga fluglarver som i TS fall)? Flugorna kommer ju till högen och lägger sina ägg som kläcks tidigast efter 8 timmar vid optimala förhållanden om jag minns rätt.

Stygnflugelarverna är brunröda och ca 0,5 cm tjocka. De är nog svåra att förväxla med något annat?
 
Sv: Mask/larv?

33139631.jpg


ja det är nog stygnflugelarv. har inte sett ett enda ägg på denna hästen! den enda som hade några vad shettisen som går i egen hage, och dom tog jag bort med ryktstenen :(. äckligt..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 493
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 284
Senast: tuaphua
·
Hemmet Jag har en idé om det perfekta skåpet/minigarderoben. Tyvärr verkar ingen annan dela min vision, så jag hittar ingenting att köpa...
2
Svar
28
· Visningar
1 399
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 274
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp