Bukefalos 28 år!

Massera hästen själv?

Favina

Trådstartare
Min häst har ont i ländryggen. Kan jag massera där själv med något liniment?

Jag vet ingen massör här uppe som masserar hästar. Men måste man ha en massör först eller kan man massera själv? Kan det ta skada på hästen?

Kram Favina :bump:
 
När min häst hade ont i ryggen blev jag beordrad av vet. att massera henne varje dag med Arnika-liniment.
Nu är hon bra i ryggen,men har lätt för att bli muskelöm, så varje dag masserar jag in liniment lite lätt, och 2 ggr/vecka masserar jag igenom henne ordentligt. Arnika kan inte göra någon skada, som att det bränns på hästen.
 
Jag köpte nämligen från Granngården Arnika gel? Stod att man kan massera in det, är det rätt liniment?

Kram Favina :bump:
 
Arnika är bra, det använder jag alltid när jag masserar.
Du har fått mail, med tanke på massage...du förstår vad jag menar när du läser :angel: :crazy:.
Be någon visa dig innan du masserar själv!
 
Tack för mailen! Den var lång.... :eek:

Orkar tyvärr inte skriva tillbaka idag! :smirk:

Det är ju det att ingen kan visa mig. Jag känner ingen som masserar och dom som masserar sina hästar litar jag inte på. Jag tror att dom masserar lite här och där :crazy:
Men det som förgående inlägg med stretching m bakbenen...hur gör jag då?

Kram Favina :bump:
 
se till att hästen står stadigt. ta tag om ena bakbenet och sträck långsamt framåt-nedåt mot samma sidas frambenskota. de flesta hästar stretar emot lite i början, men gör man detta varje dag kan man så småningom dra benet längre upp mot och förbi(på utsidan) karpalldeden! sedan kan man dra bakåt också, men inte för högt bara. hoven ska vara max ett par dm över marken. man kan även dra hårt med händerna (knutna nävar, dra med knogarna) över hästens kors (då står man bakom hästen, så det gäller att den är snäll!), hästen kommer då att "skjuta rygg".
 
Vill bara inflika att man ALDRIG får provocera fram en rörelse i samband med stretching, hästen bestämmer uteslutande hur mkt den vill tänja. Orden "Trycka, pressa dra" som ofta nämns i stretchingsammanhang är fullkomligt förkastligt.

Man ska ha en mening med allt man gör, varför menar du att man ska dra knytnävarna över korset? syfte?
 
Viktigt att tänka på framför allt vid stretching är att hästen ska vara uppvärmd innan. Minst en halvtimmes skritt i friskt tempo.
 
hoppas bara att du tvättar bort anikan efter nån dag för de bränner visst i huden på dem..! sa i alla fall min vet.!
 
ta ut en massör så vet du vart du ska massera! lr en vet.!! men de tar absolut ingen skada å massera själv..!!! de gör bara nytta!! :)
 
Tack, men sen skulle jag vilja göra ett tillägg. Varför har hästen ont i sin ländrygg, förutom att behandla det onda är det bra att titta på vad som orsakar det onda.
 
Tack, men sen skulle jag vilja göra ett tillägg. Varför har hästen ont i sin ländrygg, förutom att behandla det onda är det bra att titta på vad som orsakar det onda.

Återkom för att göra ett tillägg :) (Detta är alltså inte riktat till Boj) :

Där hästen har ont, är det sällan problemet sitter.Orsak-symptom.

Orsaken är anledningen till varför hästen har ont. Symptomet är där det kan visa sig, hur det kan visa sig.

Ländproblem kan visa på allt ifrån bak-knä-problem, nack-problem. tandproblem (!)sadelproblem, ryttarproblem, underlagsproblem (Lerig hage)Njurproblem. etc.etc.
 
Jo, det finns en, kommer dock ej i håg vad hon heter!!! Hon har två hästar också vad jag vet. Fråga runt lite!

Massera in arnica liniment, det är milt och effektivt. Kom dock i håg att om hästen har ont där så kan det även bero på problem med njurarna, det är inte säkert att det är muskulärt.

Använd täcke (och ridtäcke!) och rid hästen lång och låg ett tag, om den är spänd så är det ett av dom vanligaste ställena dom får ont.
 
Nej, arnica bränner inte!! Är faktisk det ända liniment jag kan använda på min superkänsliga herre utan risk för blisterskador.

Favina, jag vet en duktig ET i Sarpsborg, men hon har just fått barn tror jag, så jag vet inte om hon är tillgänglig! Men PMa mig om du vill ha hennes nummer.
 
På människor ska man ju inte massera en inflammerad muskel, så jag kan tänka mig att samma sak gäller för hästar. Massage är ofta bra, men inte alltid!
 
Nej, men massera in arnica kan man. Det hjälper musklen att återhämta sig. Men det är rätt som du säger, man ska inte ge nån djup och kraftig massage på en inflamerad muskel.

Men att massera in liniment är inte riktig samma sak som att ge hästen en massage som en massör gör det. Man tar inte i lika hårt og går inte in i musklen på samma sätt, masserar bara ytligt så att linimentet aborberas. Så gör jag iaf. :)
 
Så gör jag också när jag masserar själv. Mitt svar var riktat till Lie som sa att det absolut inte var någon fara att massera på egen hand. Det tror jag är en sanning med modifikation.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, Hästen fullt frisk i övrigt men emellanåt de sista dagarna har han svullnat upp o blivit hård vid kinden.Ej öm. Se bild. Ingen...
Svar
8
· Visningar
1 406
Senast: FUNNY
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 880
Senast: Bee
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
174
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 309
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp