Bukefalos 28 år!

Massera hästen själv?

det är lite svårt att "dra" på en 600 kg häst som stretar emot. narturligtvis måste hästen vara med på det hela. därför ska man ta det försiktigt i början.

när hästen skjuter rygg stretchas ryggmusklerna, det är lite grand som när vi själva sträcker på oss. har du inte sett kiropraktorer göra så? de jag har sett har alltid gjort det, + en hel del veterinärer vid besiktning.
 
Jag använder mig av den metoden dels för att kolla vilken sida låsningen i ryggen sitter på, dels för att se om hästen öht har "kontakt" med sin rygg, dels för att se om det är kontakt mellan framdel och bakdel.

Att man stretchar så har jag aldrig hört men sen har ju jag inte hört allt heller.

:)
 
fast det är en vanlig streching, såvitt jag vet (dra med tex fingrarna ca 1 dm från ryggraden, framifrån och bak mot bakbenen, när man står bakom).
Jag gör den ibland på min häst för att hon ska komma igång med ryggen/bäckenet.
 
Fått tag på en som masserar i närheten. Skall ringa henne och höra om hon har tid över :)

Min häst skall ha vintervila nu men hon kan få lite lyxmassage nu under jul.

Kram Favina :bump:
 
Stretcha och massera kan man alltid göra själv, men däremot
tycker jag inte att man riktigt bör ägna sig åt den massagen
som en massör masserar hästen med, riktigt. En massör som
är utb. känner ju verkligen igenom och måste ju göra en del
saker för att hästen ska bli bättre, som man inte ska ge sig
in på om man inte kan det ordentligt och är utb. Det kan
göra mer skada än nytta!

Däremot kan du t.ex. massera och typ göra små 'cirkelrörelser' när du masserar, och använda dig
utav Arnika gel. Arnika gel är super att använda vid typ
stretching och massage, det är smidigt och enkelt att
använda!
 
Massera själv, går säkert jätte bra,, men tvingaå pressa inte, men din häst berättar nog vad han/han tycker är skönt..

Anrika är toppen linement,, JAg prövar det jag kan på mig själv innan jag använder det på hästarna,, så jag smorde in mina axlar med anrika varje dag innan jag mockade alla 9 boxar, och efter jag smort in mig ett tag så slutade jag få ont i axlarna.. det bränner inte heller,, pröva på dig själv så vet du hur det känns..

Pröva leta reda på en massör som kan massera din häst nån gång så du kan få tipps och ledning utav henne tycker jag ..
 
Gå in på Nordiska Hästmassörerns Förbunds hemsida och sök upp någon massör i din närhet, eller ring Axelsons och kolla om det är någon som håller på att utbilda sig till hästmassör (då måste de träna- gratis!) i närheten av dig. Det är alltid bättre att låta någon med lite hum göra innan du själv börjar knåda för fulla muggar.
 
Stretcha helst inte själv om du inte vet hur och varför, det är ingen barnlek om du inte vet VAR på hästen du ska hålla när du stretchar den och hur mycket du ska göra.
 
Måste genast protestera lite mot reklamen för Axelsson's.
Det finns många bra massörer som INTE är registrerade i förbundet.
Det finns även andra former av massage än den klassiska massagen, t.ex. Genuin svensk massage. Det är en tuffare form men den kommer åt djupare muskulatur än andra former.
Beroende på var problemet sitter kan det vara bra att överväga vilken typ av massage som behövs.

Mvh
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, Hästen fullt frisk i övrigt men emellanåt de sista dagarna har han svullnat upp o blivit hård vid kinden.Ej öm. Se bild. Ingen...
Svar
8
· Visningar
1 388
Senast: FUNNY
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 274
Senast: Bee
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 262
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 665
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp