Massera halt häst?

B

**BORTTAGEN**

Kan man massera en häst med hälta? har hört att man inte ska massera en häst med inflammation i kroppen men när hältan troligtvis beror på spänningar, är det okej då? släpper inte spänningarna så går ju troligtvis inte hältan bort heller..det blir som en ond cirkel..Vad säger ni?
 
Visst kan du massera, däremot skall du inte göra det om den medicineras.
/P
 
Grundregeln är ju att inte massera en halt häst men om man först kollar upp den fins det inga akuta skador eller inflamationer så är säkert massage bra men först veterinärkoll tycker jag iallafall.
 
Förklaring till varför man inte skall massera en halt häst även om hältan beror på spänningar.

En spänd muskel bli alltid spänd pga något. Alltså, en muskel bli inte spänd av sig själv.
Vad som kan orsaka spänningar ä väldigt olika men det vanligaste anledningen hos häst är att hästen "felbelastar" sig på ett eller annat sätt. Dvs den fördelar inte vikten exakt lika mellan framben resp. bakben.
Spänningen hjälper hästen att minska vikten fån det ben som hästen välje att avlasta. Om du då massear den spända muskeln så är det att jämföa med att du ta bort huvudvärkstabletten för någon med huvudvärk. Inte helt snällt mot hästen alltså, om man envist fortsätter att massea den spända muskulaturen kan man i förlängningen tom förvärra hältan.
Tips: Equiterapeuten är utbildad i denna läran. Ta ut en sådan och be denna kolla din häst. Be denna visa vart på hästen som du kan hjälpa till med massage.
Tala om för din terapeut att din häst är halt, då Equiteapeuten egentligen inte få behandla en halt häst om denne inte vet. undesökts först!
 
Förklaring till varför man inte skall massera en halt häst även om hältan beror på spänningar.

En spänd muskel bli alltid spänd pga något. Alltså, en muskel bli inte spänd av sig själv.
Vad som kan orsaka spänningar är väldigt olika men det vanligaste anledningen hos häst är att hästen "felbelastar" sig på ett eller annat sätt. Dvs den fördelar inte vikten exakt lika mellan frambenen resp. bakbenen.
Spänningen hjälper hästen att minska vikten från det ben som hästen väljer att avlasta. Om du då masserar den spända muskeln så är det att jämföra med att du tar bort huvudvärkstabletten för någon med huvudvärk. Inte helt snällt mot hästen alltså! Om man envist fortsätter att massera den spända muskulaturen kan man i förlängningen tom förvärra hältan.

Tips: Equiterapeuten är utbildad i denna läran. Ta ut en sådan och be denna kolla din häst. Be denna visa vart på hästen som du kan hjälpa till med massage.
Tala om för din terapeut att din häst är halt, då Equiteapeuten egentligen inte får behandla en halt häst om denne inte vet. undesökts först!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 237
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
411
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 519
  • Artikel
Hästnyheter Under en veckas tid förvärrades den halta, 18-åriga hästens hälta. När hästägaren ville avliva av både ekonomiska skäl såväl som för att...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
11 033
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp