Mässingspännen som tappar färg!

Baldur

Trådstartare
Hur gör ni när mässingspännen tappar färgen?

Har ett träns och en grimma med mässingspännen där färgen börjat skavas av och silverfärgen under kommer fram. Ser lite trisst ut tycker jag så finns det nåt man kan göra för att mässingfärgen ska hålla? :)

Sv: Mässingspännen som tappar färg!

Hur gör ni när mässingspännen tappar färgen?

Har ett träns och en grimma med mässingspännen där färgen börjat skavas av och silverfärgen under kommer fram. Ser lite trisst ut tycker jag så finns det nåt man kan göra för att mässingfärgen ska hålla? :)

Måla om spännerna ?? Det har jag hört massa som gör och det skall jag göra på mitt nova bett :) *som har silverringar från början*

det skulle nog kanske kunna funka!! Bara det sitter ordenligt som peetraa skriver!

Fast det är svårt att veta innan om det är bra grejjer man köper :)

Både det aktuella tränset och grimman är relativt dyra, men det är ingen säkerhet för hållbarheten. Inte för att grejjer behöver vara dyra för att vara hållbara.

Precis, för riktiga mässingsspännen har ingen färg att tappa. Skavs bara fram ny fin mässing vilket bidrar med en trevlig patina. Har ni sådana skitspännen så är det garanterat indiskt drittläder också, så det är bättre för både hästen och er att slänga dem. Skulle bara veta vilka kemikalier som de använder vid garvning och fuskfärgning, därför blir lädret också hårt och spricker lätt. EPA lönar sig aldrig i längden.

men vart hittar man grejjer som färgen håller på då? :p

Vad menas med EPA?

men vart hittar man grejjer som färgen håller på då? :p

Vad menas med EPA?

Bra fråga faktiskt. Det är lätt att bli lurad att något är bra bara för att priset är onödigt tilltaget. Du kan alltså hitta bra kvalitet till inte mycket mer än lur fast det kräver att att man söker och använder fingertoppar, nos och hökögon. Vissa märken har generellt hög kvalitet utan att vara svindyra som t ex Jefferies, vissa av Passiers (andra är dock svindyra) m fl. Sedan är det ju en definitionsfråga vad som är svindyrt. Men de flesta lägger glatt 13-20 kkr på sadel, men tycker att ett träns inte skall kosta mer än 600-700 kr. Mellan 1500-2500 kr får man bra träns för, även kandarträns, utan fusk och väl omskötta lever de lika länge som en sadel. Så lägger man åtmionstone det dubbla mot vad man först tänkte så har man garanterat igen det i slutändan.

EPA var åt Ö&B hållet, dock inte lika illa tror jag, på sin tid och Göteborgare använder det fortfarande lite som en beteckning på sådant som är lite mera low-market. Wiki-länk: http://sv.wikipedia.org/wiki/EPA_(varuhus)

Det blir fulare att försöka få nåt annat än mässing att se ut som mässing än att behålla stålspännena.

Liknande trådar

Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 230
Senast: Capybara
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Ridning Hejsan! Jag och min ponny tävlar fälttävlan där dressyren inte är vår starka gren, ponny ser inte meningen med att gå i form😅. Just nu...
Svar
2
· Visningar
612
Senast: Freazer
·
Träning 3 åringen är hemma efter 2.5 år på lösdrift. Han är gänglig och jag tycker han ser mer ut som en 2åring än en 3åring. Upplever att han... 2 3
Svar
50
· Visningar
2 983

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka