Mässlingsutbrottet på Urkult

Bukefalos 30 år!

Capybara

Trådstartare
Läser med viss fascination och förfäran om mässlingsutbrottet på Urkult. Nu verkar ju (än så länge) läget ur smittspridningshänseende vara under kontroll, och ansvariga på Folkhälsomyndigheten tycker det är positivt att fler fall upptäcks eftersom det betyder att fler testar sig. Men alltså. Att det ens blir ett utbrott för det första, och för det andra alla vaccinskeptiska kommentarer till nyhetsartiklar om detta. Jag funderar på om det företrädesvis är troll (läskigt men ändå bättre, tror jag) eller folk verkligen tycker så här.

Läskigt också att det sammanfaller med att så många maga-mänskor i USA vägrar mässlingsvaccin åt sina barn eller inte fattar att det är en bra grej. Sånt brukar ju smitta av sig på ytterhögern även här i Europa och Sverige.

Tror ni det kommer fortsätta så här, att allt större grupper i samhället (Sverige) kommer strunta i välbeprövade vaccin mot tidigare nästan utrotade barnsjukdomar?

Ja, fler har ju börjat vägra K spruta till nyfödda vilket kan resultera I en massiv hjärnblödning och ett liv som hjärnskadad istället för frisk hjärna :(

Jag tycker inte det ska vara valfritt med viktiga vaccin. Varför ska föräldrar tillåtas ta skadliga beslut kring sina barns kroppar. Kanske får införa vaccinatuonskort där man nekas tillträde till festivaler, flygplatser, köpcentrum och liknande smittzoner för ovaccinerade. Jag är less på dalandet med konspiratuonsteoretikerna

Läste också om detta och att detta sker i Sverige idag är helt otroligt.
Hur många låter sina barn vara ovaccinerade?
Hästar måste man själv hålla koll på så det blir rätt intervall men barn behöver man inget sånt utan allt serveras. Dessutom gratis.
Jag är jättetacksam för att det finns vaccin.
Att ett sådant här utbrott sker måste betyda att många barn inte får den vaccination som de är berättigade till :(

Läste också om detta och att detta sker i Sverige idag är helt otroligt.
Hur många låter sina barn vara ovaccinerade?
Hästar måste man själv hålla koll på så det blir rätt intervall men barn behöver man inget sånt utan allt serveras. Dessutom gratis.
Jag är jättetacksam för att det finns vaccin.
Att ett sådant här utbrott sker måste betyda att många barn inte får den vaccination som de är berättigade till :(
Läste precis (vilket jag inte visste) att det var först 1982 som man införde två doser, så en del sjuttiotalister kan tro sig vara fullvaccinerade men ändå ha ett bristfälligt skydd. Det är ju lite läskigt.

Det kommer nog tyvärr gå åt hållet med mindre vaccinationstäckning eftersom folk härmar MAGA på en massa plan. Skitobehagligt för immunförsvarsnedsatta, småttebäbisar och gravida där sämre skydd upptäcks. Jag hade inte haft röda hund visade det sig när jag var gravid med första barnet t ex, och är för gammal för att hunnit täckas av det vaccinationsprogrammet. "Håll dig långt borta från Järna och vaccinera dig så fort du kan efter att du fött" tyckte min BM, lagom kul att leva med oron för smitta

Läser med viss fascination och förfäran om mässlingsutbrottet på Urkult. Nu verkar ju (än så länge) läget ur smittspridningshänseende vara under kontroll, och ansvariga på Folkhälsomyndigheten tycker det är positivt att fler fall upptäcks eftersom det betyder att fler testar sig. Men alltså. Att det ens blir ett utbrott för det första, och för det andra alla vaccinskeptiska kommentarer till nyhetsartiklar om detta. Jag funderar på om det företrädesvis är troll (läskigt men ändå bättre, tror jag) eller folk verkligen tycker så här.

Läskigt också att det sammanfaller med att så många maga-mänskor i USA vägrar mässlingsvaccin åt sina barn eller inte fattar att det är en bra grej. Sånt brukar ju smitta av sig på ytterhögern även här i Europa och Sverige.

Tror ni det kommer fortsätta så här, att allt större grupper i samhället (Sverige) kommer strunta i välbeprövade vaccin mot tidigare nästan utrotade barnsjukdomar?
Det är jättehemskt med alla barn som kanske är skadade för livet iom detta :(

Ja, fler har ju börjat vägra K spruta till nyfödda vilket kan resultera I en massiv hjärnblödning och ett liv som hjärnskadad istället för frisk hjärna :(

Jag tycker inte det ska vara valfritt med viktiga vaccin. Varför ska föräldrar tillåtas ta skadliga beslut kring sina barns kroppar. Kanske får införa vaccinatuonskort där man nekas tillträde till festivaler, flygplatser, köpcentrum och liknande smittzoner för ovaccinerade. Jag är less på dalandet med konspiratuonsteoretikerna
Det har visat sig historiskt sett i Sverige att frivillighet har varit mer effektivt. Men det är hemskt att internet har sådan påverkan att det kanske inte längre går.

Som man märkte i Covid så slöt de sig bara samman och tyckte mer synd om sig själva och grävde ned sig när folk var mot deras vaccinationsmotstånd. Såg på Facebook folk som var sååååå olyckliga och ledsna och dramatiska över att folk inte ville ha dem i stallet samma tider osv bara för att de var vaccinationsmotståndare. Och vissa tycker om att känna sig speciella och missförstådda över sådant, det gör dem mer intensiva. (De tyckte inte alls synd om personer som kunde riskera liv och hälsa nära dem.)

Har läst kommentatorsfält på FB och Insta och vissas inställning är skrämmande okunnig. Har funderat över hur många som är på riktigt, många av profilerna verkar dessvärre vara det.

Eftersom jag tidigare arbetat med att ta emot och bedöma orosanmälningar på socialtjänsten har jag funderat över hur man skulle ställa sig till en orosanmälan om barn som inte får de vaccin som rekommenderas. Personligen landar mina tankar kring att det är en form av barnmisshandel, men det är ju långt mer än bara personliga åsikter som ska vägas in i en sån bedömning. Sannolikt skulle det ses som en del av en helhetsbild.

Jag är inte vaccinerad eftersom jag hade mässlingen som 4-5 år gammal i början av 70-talet. Har för mig att det inte fanns då, för mina föräldrar var, tack och lov, noga med att ge mig de vaccin som fanns. Minns inte så mycket mer än prickarna och att jag fick ha mörkt i rummet för att ögonen var ljuskänsliga. Det här utbrottet har fått mig att tänka att jag borde kolla upp hur skyddad jag är, har för mig att jag läst att om man hade sjukdomen för så länge sen som jag så är man inte fullt skyddad.

Det har visat sig historiskt sett i Sverige att frivillighet har varit mer effektivt. Men det är hemskt att internet har sådan påverkan att det kanske inte längre går.

Som man märkte i Covid så slöt de sig bara samman och tyckte mer synd om sig själva och grävde ned sig när folk var mot deras vaccinationsmotstånd. Såg på Facebook folk som var sååååå olyckliga och ledsna och dramatiska över att folk inte ville ha dem i stallet samma tider osv bara för att de var vaccinationsmotståndare. Och vissa tycker om att känna sig speciella och missförstådda över sådant, det gör dem mer intensiva. (De tyckte inte alls synd om personer som kunde riskera liv och hälsa nära dem.)
Jag tror att mycket här bottnar sig i att folkhälsomyndigheten faktiskt ljög för befolkningen. Jag trodde stenhårt på våra myndigheter innan - den tron kommer aldrig komma tillbaka. Jag förstår att syftet för folkhälsomyndigheten är att främja folkhälsa, och det de gjorde var kanske bättre för folkhälsan just då. Men hur skadad blev myndigheternas anseende på sikt? För mig går inte den här skadan att reparera, jag litar inte på myndigheter längre. Istället känner jag mig manad att dubbelkolla saker jag är osäker på, saker som påverkar mig.

Inte relevant för vaccin just, men myndighetstilltro är högaktuellt i den här frågan.

Jag tror att mycket här bottnar sig i att folkhälsomyndigheten faktiskt ljög för befolkningen. Jag trodde stenhårt på våra myndigheter innan - den tron kommer aldrig komma tillbaka. Jag förstår att syftet för folkhälsomyndigheten är att främja folkhälsa, och det de gjorde var kanske bättre för folkhälsan just då. Men hur skadad blev myndigheternas anseende på sikt? För mig går inte den här skadan att reparera, jag litar inte på myndigheter längre. Istället känner jag mig manad att dubbelkolla saker jag är osäker på, saker som påverkar mig.

Inte relevant för vaccin just, men myndighetstilltro är högaktuellt i den här frågan.
Vad ljög dem om?

Vad ljög dem om?
De hävdade i början att viruset inte smittade innan man hade fått symptom. Det höll de i ganska länge vill jag minnas. Detta trots att alla andra virus som är släkt med corona smittar INNAN man får symptom. Så även om man givetvis inte kunde säga säkert så var antagandet helt galet och gick emot allt man visste om corona-virus.

Va?
Jag följde Corona närmast slaviskt i början innan det blev klassats som en pandemi. Och ingenstans har myndigheten gått ut med att det inte smittar innan synliga symptom.
Utan det man gick ut med var att man inte visste så mycket alls om viruset. Det var för nytt.

Va?
Jag följde Corona närmast slaviskt i början innan det blev klassats som en pandemi. Och ingenstans har myndigheten gått ut med att det inte smittar innan synliga symptom.
Utan det man gick ut med var att man inte visste så mycket alls om viruset. Det var för nytt.
Jag är helt säker på min sak eftersom jag undertiden detta pågick hade kursen smittskydd på universitetet och ställde frågan till forskaren på virus på SVA som vi hade föreläsning med. Jag tyckte själv att det lät som ett jättekonstigt uttalande, hur kan man lova en sådan sak när man som du säger "inte vet något om viruset".

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...skapligt-stod-for-smitta-under-inkubationstid
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/folkhalsomyndigheten-man-ska-ha-respekt-for-sjuk

1787211663195.webp

Så så noga kan du omöjligt ha följt det :D

De hävdade i början att viruset inte smittade innan man hade fått symptom. Det höll de i ganska länge vill jag minnas. Detta trots att alla andra virus som är släkt med corona smittar INNAN man får symptom. Så även om man givetvis inte kunde säga säkert så var antagandet helt galet och gick emot allt man visste om corona-virus.
Fast det handlade väl om att man inte visste? Man visste ju ingenting i början.

Det är en felaktig term, "ljög" är inte korrekt. Däremot är det korrekt att FHM fick mycket kritik som en av få instanser i världen som långt in i pandemin hävdade att presymtomatisk smitta inte signifikant drev smittspridningen.

Jag tror helt enkelt inte på att FHM satt och egentligen tänkte att presymtomatisk smitta driver pandemin men vi säger inget till svenska folket. Vilket lögn hade inneburit. Vilka belägg har du för att de hade informationen och gjorde bedömningen, men valde att ljuga i direkt motsats till sin egen bedömning?

Felaktig bedömning, envishet i feluppfattningar och eventuellt bristande kompetens är inte samma sak som att ljuga.

Jag är helt säker på min sak eftersom jag undertiden detta pågick hade kursen smittskydd på universitetet och ställde frågan till forskaren på virus på SVA som vi hade föreläsning med. Jag tyckte själv att det lät som ett jättekonstigt uttalande, hur kan man lova en sådan sak när man som du säger "inte vet något om viruset".

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...skapligt-stod-for-smitta-under-inkubationstid
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/folkhalsomyndigheten-man-ska-ha-respekt-for-sjuk

Visa bifogad fil 189795

Så så noga kan du omöjligt ha följt det :D
Men tror du verkligen att de medvetet ljög? Vad skulle i så fall vara syftet?

Det här var ju tidigt, tidigt under covid och inte heller myndigheter och expertinstanser visste. Vi var inte pandemivana, någon av oss.

Det är för övrigt det här jag oftast undrar när folk skriver att myndigheterna bara ljuger. Vad skulle syftet vara? En sak är väl om man tror att "big pharma" ligger bakom precis allt, men jag har (ett fåtal, tack och lov) FB-vänner som tror att det ligger ett systematiskt djupa staten-ljugande bakom i princip hela vår vardag. Varför? Vad är målet med ljugandet?

Jag är krass och stenhård när det gäller anti-waxxare... det är sanering av genpoolen. Ja, jag tycker synd om deras barn som blir drabbade, men det är så urbota korkat att det finns inte.

Min mamma kunde ha dött i polio. Det är inte så himla länge sedan och idag pratar vi inte ens om polio i Sverige, tack vare effektiva vacciner.

Jag är en av dem som är beroende av flockimmunitet mot mässling. Jag har bara en spruta och nu får jag inte ta det vaccinet eftersom jag står på immundämpande medicin. Men eftersom anti-waxxare är egoistiska och faktaresistenta idioter har sådant ingen betydelse för dem. De borde också få betala vartenda öre det kostar vården när de måste vårdas för en vaccinerbar sjukdom.

Jag märkte inte att de ljög, vad ljög de om?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Arbetsintervju
  • Hiss & diss - del 8

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat