Massor med intrångsförsök!

Tigertofflan

Trådstartare
Hjälp! :crazy:
Norton har varnat 5-6 gånger nu på bara ett par timmar om intrångsförsök på datorn. Jag får upp en IP-adress varje gång (väljer att jag vill ha mer information) - vet dock inte om det är samma, reflekterade inte över det.
Vart kommer detta ifrån? DC är inte igång och det enda programmet som går via internet som jag har igång är MSN messenger.. Kan de verkligen komma därifrån? Har kollat med folket jag pratat med men det är inte deras IP-adress(er?).
Kan det vara ett program/virus som på nåt vänster ligger på datorn som skickar iväg information?
Vad gör jag?

Kör en viruskoll nu fö säkerhets skull :crazy: .
 
Sv: Massor med intrångsförsök!

Intrångsförsök borde inte vara virus det är ju utifrån, tycker jag iaf (men vem vet?)
Kolla så det inte bara är en dator i hemma-nätverket. :)
 
Sv: Massor med intrångsförsök!

Man behöver inte göra något särskilt för att bli utsatt för intrångsförsök. Många virus/maskar scannar av hela subnät utan något som helst urvalskriterium. Så fort du är online så är du en måltavla.

Tittade i mina loggar nu och såg att det senaste intrångsförsöket mot min dator var för bara en timme sedan. Det händer hela tiden.

Dessutom så har ju brandväggstillverkarna ett kommersiellt incitament i att varna så ofta de kan -- varje gång programmet tillkännager att det har stoppat ett fientligt angrepp så blir ju kunden glad för att hon har köpt produkten.

Tigertofflan skrev:
Hjälp! :crazy:
Norton har varnat 5-6 gånger nu på bara ett par timmar om intrångsförsök på datorn. Jag får upp en IP-adress varje gång (väljer att jag vill ha mer information) - vet dock inte om det är samma, reflekterade inte över det.
Vart kommer detta ifrån? DC är inte igång och det enda programmet som går via internet som jag har igång är MSN messenger.. Kan de verkligen komma därifrån? Har kollat med folket jag pratat med men det är inte deras IP-adress(er?).
Kan det vara ett program/virus som på nåt vänster ligger på datorn som skickar iväg information?
Vad gör jag?

Kör en viruskoll nu fö säkerhets skull :crazy: .
 
Sv: Massor med intrångsförsök!

Nej, jag är mycket väl medveten om att det skickas skit på min dator hela tiden. Men jag har aldrig fått meddelanden om det innan. Jag har fått upp två rutor till sen jag skrev mitt första inlägg. Det är inte samma IP-adress (och dendär sidan förstod jag inte mycket av).

Det står nåt om att intrånsförsöket liknade det som skedde blablabla MS MSDTC UserAllocate BO och har därför blockerats. Nån som har koll på vad det är?

Körde Nortons viruskoll och den hittade inget. Körde AdAware också, och förutom det vanliga den brukar hitta, så hittade den något som hette Alexa. Vet inte vad det är, men det är ju alltid något. Tog bort allt och fick en till varning efter det...
 
Sv: Massor med intrångsförsök!

Oj. Hur vet jag om jag har Win XP professional SP1 eller professional x64 Edition?

(fick förövrigt två nya intrångsförsök sen mitt förra inlägg :crazy: )
 
Sv: Massor med intrångsförsök!

kontrollpanelen > system

där har du lite nyttig info. bla vilken SP.
 
Sv: Massor med intrångsförsök!

Tack! Jag kollade Egenskaper för den här datorn. hoppas det är samma. Har installerat och startat om nu. Får se om det blir bättre. Blir rädd om min stackars Bärta ju.. :crazy:
 
Sv: Massor med intrångsförsök!

Varningarna/intrångsförsöken försvinner förstås inte för att du uppdaterar.
 
Sv: Massor med intrångsförsök!

Men det jag tycker är konstigt är att jag får enmassa varningar om det. Det har jag aldrig fått innan. Nu kom åtta till över natten.

Kan jag ändra det på nån vänster, så att den bara frågar mig när den inte vet vad den ska göra?
 
Sv: Massor med intrångsförsök!

stäng av varnignarna och använd sunt förnuft då? varför skulle någon vilja komma åt just dig? uppdatera antivirus dagligen, schemalägg så det går per automatik om du kan, samt ha automatiska uppdateringar påslaget.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Känns som om datorn är en millimeter från att krascha och jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Besökte en sida på nätet tidigare i...
Svar
7
· Visningar
1 263
Senast: Saybia
·
IT & mobiler Fick ett virus via msn, i en länk.Viruset heter w.32Trats!Inf.Norton tog först bort det kom det meddelande om men det klarade det...
Svar
7
· Visningar
1 173
Senast: athena
·
V
IT & mobiler eller är det datorn? Alltså, vilket av det är det som gör att internet är kajko? De flesta program på datorn tar rätt lång tid...
Svar
1
· Visningar
792
Senast: Magnus_J
·
IT & mobiler Jag kan börja med att erkänna att jag är datanovis. Fullständigt. Men nu är det så att min dator har havererat till sisådär 90%...
Svar
6
· Visningar
1 240
Senast: Cinora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp