Måste bara få fråga

Sv: Måste bara få fråga

Jag orkar inte bry mig längre ... hur folk har sina hundar på utställning. Inte heller bryr jag mig om om de inte har någon koll på hundarna. Det är ganska lätt att i god tid läsa andra hundar på ett utställningsområde och hålla sig undan från individer som man ser är instabila. Det är inte svårt alls...

Jag försvarar inte på något sätt de som tar med sig hundar som inte klarar av utställningsmiljön. Eller ägare som inte har koll...

Men ponera följande senario... Detta var första gången denna hund var utstatt för denna stressiga miljö. I sin vanliga miljö fungerar den utmärkt och har aldrig visat dessa tendenser. Ägaren i fråga..(eller i alla fall den som höll i kopplet) ... har åkt väldigt långt för detta evenemang... Det kanske var första gången för denna också.. och hade alltså ingen aning om vad de gav sig in på.
Skall de då packa ihop sina saker och åka hem??

Du skrev ju själv att hon hade så pass kort koppel att hunden inte kom åt dig... Det tyder ju i alla fall på att hon hade insett att hunden skulle hållas lite stramare än annars i denna miljö.

Jag tycker inte att det är onödigt att reagera. Men för min del så besparar jag mig själv en massa energi när jag inte irriterar mig på andra utställares handhavande av deras hundar.
 
Sv: Måste bara få fråga

Vill bara påpeka att jag inte menade det som en nedlåtande kommentar...måhända att det kunde tolkas så men det var inte meningen.
Det slank ur mig av förvåningen och anledningen till att jag hoppades att hon ändå skulle ha hört var för att uppmärksamma att det inte var acceptabelt...och ja, jag inser att det hade varit bättre att säga ifrån.

Men samtidigt anser jag att man som hundägare i såna här fall faktiskt kan be om ursäkt.
Min Nikita sprang iväg till några när hon var en riktigt liten plutt...hon hade alltid hållit sig till oss så vi var inte beredda på det. Och jag gick då dit och frågade om allt var bra och bad så mycket om ursäkt.
Det är inte så svårt tycker jag...synd att inte fler inser att de kan göra det.:crazy:

För övrigt GRATTIS till den nya hunden och lycka till!:)
 
Sv: Måste bara få fråga

Är det verkligen så med utställningshundar?
För som Aningsfull skriver så tycker även jag att stora delen är väluppfostrade hundar.

Däremot är det ofta sämre med ägarna:p
 
Sv: Måste bara få fråga

Men om hunden skrämmer folk...för det var ju det som var grejen...ja, det var mkt klokt att hålla kort koppel...håller med...

Det jag reagerade mest på var att tjejen bara blängde på mig utan att säga ett skvatt...

Fast jag ska försöka bli bättre på att säga ifrån för DET har du iaf rätt i att det är onödigt att irritera sig...
Jag kunde ju bara ha sagt till henne att jag tyckte att det var en obehaglig händelse...om ett litet barn hade sprungit förbi hade nog den också tyckt så...och skrämda barn är inte lätta att prata med...:smirk:

Och det här hände i slutet på dagen så ägaren hade fått alla möjliga sorters föraningar om att hunden inte gillade att folk gick förbi..
Även det är väl en sak att ta hänsyn till...att hunden inte verkar trygg med situationen...

Nåja...
 
Sv: Måste bara få fråga

Skrev ett längre meddelande som tydligen försvann i cyberrymden. Nå andemeningen var att det är inte bara utställarna det handlar om. Det finns många - säger inte att du är en av dem - besökare med och utan hund som inte håller avstånd utan ska upp och "klättra" på både utställare och hundar. Till sist säger någon ifrån - bägaren rinner helt enkelt över. Sist vi ställde var det en glad besökare som skulle in i alla utställningstält med sin valp. Valpen skulle tränas - och ägaren blev ganska bryskt utskickad från vårt tält. Okända ska inte in i utställningstältet. Det är våra hundars plats för ro och avkoppling i en mycket stressig miljö.

Lite hänsyn från alla inblandade är inte fel....
 
Sv: Måste bara få fråga

Jag håller absolut med!:bow:
Fast så var inte fallet nu...jag tog den enda vägen jag kunde...det var BIS valp 4-6 i ringen just då så det var mkt folk runtikring.
O jag skulle precis in efter med min hund så därför småsprang jag lite...det gör jag inte annars för det kan ju stressa även en mkt lugn hund.
Fast min hund var hos husse så hon var inte med just då.
 
Sv: Måste bara få fråga

Lånar knapp

TR: Du reagerade absolut inte för mycket.
Hade blivit skogstokig om nåns hund gjort utfall mot mig.
Gubben som bor precis bredvid vårat stall har en stor rottis som han har noll koll på verkligen. Hunden är inte spec snäll heller (har absolut inget emot rottisar, har träffat flera jättetrevliga) och alltid lös. Går man förbi så kommer han farandes efter en rätt som det är, morrandes och gör utfall.:crazy: Jättekul när man kommer ridandes på unghästen som är rätt känslig. :cool: Eller om brosans 4 åriga dotter är med, vill ju inte att hon ska få en stor ilsken hund över sig direkt. han har även varit inne i hagen och jagat hästar. Rena (o)turen:devil: att ingen av hästarna fått in en spark.

Han gick efter mig förut och morrade och hade sig. Försökte att inte bry mig om hunden och tänkte att den ger sig väl. Men olustigt var det. Visste inte om jag vågade ryta i åt honom heller ärligt talat.
vill ju inte bli anfallen direkt:crazy:

Men folk måste ha bättre koll på sina hundar!
 
Sv: Måste bara få fråga

lisenfisen skrev:
kanske inte håller mig till ämnet men en gång på en utställning lyckades en hund kissa på mig det var jävligt äckligt vissa ägarna skulle ju kunna ju hålla lite bättre koll på sina hundar
Blev kissad på igår, av bekantas hund:crazy: Sen blev ägaren arg på MIG för att jag inte sa åt hunden:confused: Men märkte det inte först då båda deras hundar hoppade på mig samtidigt och jag hade fullt sjå att få ner dem. Så han kissade medan tiken hoppade. Det är ju deras ansvar att ha reda på hundarna:crazy:
 
Sv: Måste bara få fråga

Novelette skrev:
Är det verkligen så med utställningshundar?
För som Aningsfull skriver så tycker även jag att stora delen är väluppfostrade hundar.

Däremot är det ofta sämre med ägarna:p

Men hundmänniskor måste ju ändå vara det knäppaste folket som finns. Jag som trodde att hästmänniskor var knepiga men dom kommer ju inte ens i närheten. :D
 
Sv: Måste bara få fråga

Och det tycker jag att de flesta är medvetna om för man träffar till 99% bara väldigt trevliga och lugna hundar på utställning.

Haha jasså?
Nog har jag sett en hel del hundar som visas på utställning som inte är bra mentalt, och för att riktigt stryka under på detta så har även min lärare som är utbildad allround dommare träffat på en hel del skräp, tråkigt nog? :crazy:
 
Sv: Måste bara få fråga

Man kan nog inte komma ifrån att man möter hundar med taskig mentalitet överallt. Men att påstå att de flesta utställningshundar skulle ha taskig mentalitet är ju att ta i.
Sen måste jag ju ge dig cred att du över huvud taget kan vistas på en utställning. Det trodde jag minsann inte. Men med tanke på hur mycket du vet om utställningshundar måste du ju hänga på utställningar en hel del.
 
Senast ändrad:
Sv: Måste bara få fråga

Oj, detta var ju en gammal tråd:)

Jo visst är det så att det finns överallt.
Tycker bara att det skulle vara synd om man skulle se ner på nån som ställer ut sina hundar för att man har sett några dåliga exempel.

ejlin: Jag skulle inte vilja säga att det finns hundar som är skräp...däremot finns det många hundägare som är skräp och därav blir hundarna inte lika stabila mentalt....tråkigt men sant.
 
Sv: Måste bara få fråga

Ohh! Jag får tacka!
Visst måste man ju gå på en utställning så fort tillfälle ges.
Och så många olika hundarrangemang som jag brukar infinna mig på i detta distrikt så är det väl inte så konstigt att jag syns!
Det är alltid lika roligt att titta på både folket och deras instabila hundar ;)

Fast å andra sidan tycker jag att det ger mer att vara och titta på brukstävlingar, där man får se riktiga hundar göra det dom är bäst på! :banana:
 
Sv: Måste bara få fråga

Ohh! Jag får tacka!
Visst måste man ju gå på en utställning så fort tillfälle ges.
Och så många olika hundarrangemang som jag brukar infinna mig på i detta distrikt så är det väl inte så konstigt att jag syns!
Det är alltid lika roligt att titta på både folket och deras instabila hundar ;)

Fast å andra sidan tycker jag att det ger mer att vara och titta på brukstävlingar, där man får se riktiga hundar göra det dom är bäst på! :banana:

Lika ofta man får se instabilt skit där också!

Du skulle åkt på polishunds SM så¨hade du fått sett på parodi.

Du vart väl kanske lite byxis att du skulle få gå åt en seg Rottweiler i modprovet ;-)
 
Senast ändrad:
Sv: Måste bara få fråga

Ja, dom riktiga hundarna är verkligen nåt att hurra över. Det visade sannerligen tävlingarna på bruks. :crazy:
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en chihuahua hane på 4 år som sen valp varit försiktigt och osäker och alltid behövt mycket stöd. Har i vissa situationer blivit...
Svar
2
· Visningar
1 025
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 828
Senast: Dopy
·
Relationer Jag har ett "problem", ett annorlunda kanske. Grejen är den att jag är väldigt trevlig och positiv bland andra. Inte överdrivet utan...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
19 890
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 541
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp