Bukefalos 28 år!

Måste bara fråga

Sv: Måste bara fråga

Jag har ALDRIG sagt att jag kan garantera att mina valpar blir 100% felfria!
Däremot kan jag garantera till 110% att jag gör allt som står i min makt för att ge mina valpar de bästa förutsättningarna för ett så sunt och friskt liv som möjligt!

/Swat

Du som är uppfödare..

Om någon av dina avelshundar har ett ärftligt fel som inte syns eller märks, talar du då om det för dina valpkunder?
Tar du din låt säga, super duper once in a lifetime tik ur aveln?

Även om det är ett sådant fel att tex din tik inte är sjuk, bara har anlaget, valparna har ännu inte visat på att få sjukdomen pga av att du har fått hannar som inte har anlaget..?

För mig veterligen är det många uppfödare som inte gör det, hanhundsägare med hanne som har anlag är inte så hemskt villiga att tala om att just deras hund med fel tik får sjuka valpar. För hannen är ju så bra, med sjuttifjorton SM tecken och diplom..
 
Sv: Måste bara fråga

Nu är jag inte uppfödare själv, men känner en drös och jag vet att deras hundar hade tagits ur aveln omedelbart.
 
Sv: Måste bara fråga

Om någon av dina avelshundar har ett ärftligt fel som inte syns eller märks, talar du då om det för dina valpkunder?

Fast om felet vare sig syns eller märks, hur ska då uppfödaren ens veta om att där finns ett fel??

Förutsätter givetvis att det inte rör sig om hd/ed eller annan sjukdom man testar hundarna för, för att få regga valpar.

Personligen om någon hund skulle visa sig lämna sjuka valpar (pga arv) så ryker den fortare än kvickt ur aveln.
 
Sv: Måste bara fråga

Men var har du läst så mycket att mot blandrasägare?
Det lilla jag sett när hunden redan är köpt, det är "varför stödja den aveln"? Förkommer för övrigt även för vissa sjuka raser som tex bulldoggar.

Varför köpa en blandras där man inte vet vad man får? Ok om man har bra koll på linjerna bakåt men hur ofta har man det? "Det är billigare, jag har inte råd med en renrasig" är enligt mig inte ett "godkänt" argument- så svårt är det inte att spara ihop till en renrasig hund med tanke på allt som kostar runt i kring.
 
Sv: Måste bara fråga

Fast om felet vare sig syns eller märks, hur ska då uppfödaren ens veta om att där finns ett fel??

Förutsätter givetvis att det inte rör sig om hd/ed eller annan sjukdom man testar hundarna för, för att få regga valpar.

Personligen om någon hund skulle visa sig lämna sjuka valpar (pga arv) så ryker den fortare än kvickt ur aveln.

Så vitt jag kan förstå så kan man kolla om hunden bär på anlag för att få fel på bukspottkörteln.
Om en hanne får valp som har detta, då har han anlag, för endast i de kullar där båda föräldrarna bär på anlag så kan det bli detta fel.
Om däremot bara en av föräldrarna har anlaget, då blir inga valpar sjuka, däremot har de anlaget.
 
Senast ändrad:
Sv: Måste bara fråga

Gnist har redan svarat, men SJÄLVKLART plockas en hund ur avel om jag vet att den har/bär på en "defekt"!
Problemet är ju bara att vi inte ser, märker, kan testa för alla olika fel som kan komma att uppstå...

Det jag tror är viktigt att tänka på är att så pyttesmå uppfödare som jag avlar i första han för min alldeles egen skull!
Dvs jag är intresserad av att behålla minst en valp ur varje kull... Att då avla på något som är "tveksamt" innebär ju inte bara att jag riskerar skapa problem för mina valpköpare! Utan även att jag själv riskerar sitta med en tänkt tävlings-/tjänste-/avels-hund som vore bärare av en defekt som skulle påvera både mitt vardagsliv och mitt avelsarbete i många, många år framöver!

Sedan är det i ärlighetens namn så att ALLA hundar -renrasiga och blandraser - har bra och dåliga sidor!
Dessa måste vägas emot varandra många, många gånger och i slutänden är det ALLTID ett visst risktagande att göra en parning!

/Swat
 
Sv: Måste bara fråga

Så uppfödare ska alltså testa sina hundar för allt som finns att testa mot, oavsett det är ett problem inom rasen eller inte för den händelse att just deras hund kan vara en av mkt få som blir sjuka av en sjukdom som inte anses vara rasbunden :confused:
 
Sv: Måste bara fråga

För mig är fysisk och psykisk hälsa A och O. Och jag vill inte påstå att man säkert får det för att man köper en renrasig valp som är reggad hos SKK. Se på Mastifferna som avlar på C höfter. På Grand Danois som lever kortare och kortare. Småhundar som avlas med allt kortare ben, utstående ögon, trubbiga nosar som ger andningsproblem osv. Jag vet faktiskt om väldigt få korsningshundar med problem, de allra flesta bli äldre än många av de rashundar jag träffat på, och är friskare, samt med väldigt bra mentalitet. Men bara för det anser jag inte att man ska avla hej vilt. Med bra koll, avla på bra mentalitet, röntgen, hälsokoller osv så ser jag inget fel med en viss blandisavel. Så en förening med dessa kriterier vore nog en bra idé.
 
Sv: Måste bara fråga

Summa kardemumma=Renrasiga är alltså inte så bra eller bättre än blandras:angel: Men när SKK kan skydda,stödja och blunda för att raserna sönderavlas och ändrar ras standarden då är det galet fel!


En liten rättelse: SKK kan inte ändra några rasstandarders.
Sedan tycker inte jag att man kan säga att SKK blundar för defekter och problem inom raserna.
 
Sv: Måste bara fråga

Så uppfödare ska alltså testa sina hundar för allt som finns att testa mot, oavsett det är ett problem inom rasen eller inte för den händelse att just deras hund kan vara en av mkt få som blir sjuka av en sjukdom som inte anses vara rasbunden :confused:

Bara renrasuppfödare tydligen, dem kan man ställa hur mycket krav som helst på samtidigt som man inte ställer några krav alls på blandrasuppfödarna, och ändå blir kontentan att folk anser att blndraser är friskare. Känns lite som cykel och doping, den som söker ska finna.
 
Sv: Måste bara fråga

För mig är fysisk och psykisk hälsa A och O. Och jag vill inte påstå att man säkert får det för att man köper en renrasig valp som är reggad hos SKK. Se på Mastifferna som avlar på C höfter. .

OK, vi tar det en gång till.....långsamt. Om du VET att man avlar mastiffer med c-höfter är det ju för att uppgifterna finns tillgängliga. Du kan då som medveten, undersökande valpköpare välja att antingen ta valp från en annan kombination, eller helt bojkotta rasen som tillåter sådant. Finns ingen kontroll och inga uppgifter vet du ju inte ens vad föräldrarna har för status. Det är lite som att rösta för anarki eller diktatur för att man inte gillar kristdemokraternas valprogram.
 
Sv: Måste bara fråga

De tar däremot inte tag i aveln på i grunden osunda hundar där man tex avlar mer o mer extremt på en i grunden defekt/osund exteriör.
Engelsk Bulldog är ett typexempel.
PL
 
Sv: Måste bara fråga

Jag håller med om detta. Jag anser inte att SKK på något sätt är ultimat, men man kan använda sig av de verktyg som de faktiskt tillhandahåller, typ hunddata. Därmed inte sagt att man behöver stå bakom allt de gör.
 
Sv: Måste bara fråga

De tar däremot inte tag i aveln på i grunden osunda hundar där man tex avlar mer o mer extremt på en i grunden defekt/osund exteriör.
Engelsk Bulldog är ett typexempel.
PL

Är inte helt säker på om jag förstår dig där Peter:confused:

Bulldoggar har som alla raser, en rasstandar (inte SKK som skrivit den, om nu någon tror det )

RAS måste alla rasklubbar skriva och där ska rasklubben uppge de problem som finns i rasen och vad som ska göras åt det.
Anser rasklubben att det behövs hälsokrav på rasen så föreslår de det till SKK.
Som sätter kraven på föräldrar djuren för att det ska gå att reg. valparna.

SKK har dessutom sagt åt utställnings domarna att de i visa raser (tex Bulldoggar)
Ska uppmärksamma vissa problem och vara ”hårda” i bedömningen av dessa.
All avel tar tid det tar många generationer innan man ser resultat.

SKK befrämjar inte osund hundavel på någor vis såvitt jag vet.
Tvärtom de godkäner i de flesta fall (alla) förslag från resp. rasklubb om hälsoprogram.

Vad mer skulle de kunna göra?
Vill gärna få förslag!
 
Sv: Måste bara fråga

Jag håller med om detta. Jag anser inte att SKK på något sätt är ultimat, men man kan använda sig av de verktyg som de faktiskt tillhandahåller, typ hunddata. Därmed inte sagt att man behöver stå bakom allt de gör.

Klart att mycket mer skulle kunna göras, men jämför vad SKK gör med vad övriga kennelkluppar gör, så har ju SKK kommit helt klart längs.
Avelsdata/ hunddata är ju bara det helt unikt!
Att sedan folk inte utnutjar det vid hundköp det kan inte skyllas på SKK eller?
 
Sv: Måste bara fråga

Är inte helt säker på om jag förstår dig där Peter:confused:

Bulldoggar har som alla raser, en rasstandar (inte SKK som skrivit den, om nu någon tror det )

RAS måste alla rasklubbar skriva och där ska rasklubben uppge de problem som finns i rasen och vad som ska göras åt det.
Anser rasklubben att det behövs hälsokrav på rasen så föreslår de det till SKK.
Som sätter kraven på föräldrar djuren för att det ska gå att reg. valparna.

SKK har dessutom sagt åt utställnings domarna att de i visa raser (tex Bulldoggar)
Ska uppmärksamma vissa problem och vara ”hårda” i bedömningen av dessa.
All avel tar tid det tar många generationer innan man ser resultat.

SKK befrämjar inte osund hundavel på någor vis såvitt jag vet.
Tvärtom de godkäner i de flesta fall (alla) förslag från resp. rasklubb om hälsoprogram.

Vad mer skulle de kunna göra?
Vill gärna få förslag!

SKK gör för lite för att jag ska kunna omfamna dem helt. Att över huvud taget tillåta existensen av tex engbull som den ser ut idag är inte för mig förenat med främjande av sunda hundar. Vad de kan göra som står i deras makt är att gå hårdare åt dessa raser och även ta upp diskussionen om de allvarliga problemen dessa raser har på FCI konferenserna. Nu HAR man inom FCI kommit fram till att ett tiotal hundraser behöver ordentlig tillsyn och åtgärd då de blivit för extrema. Detta känns dock som 20 år för sent.

Avelsdata/hunddata/mh med mera är unikt ja. Jag har inte sagt att jag vill bojkotta SKK, faktum är att jag skrivit att jag stödjer större delen av organisationen. Det finns dock ingen chans i världen att jag köper hela konceptet. Organisationen är långt ifrån perfekt.
 
Sv: Måste bara fråga

Nej, jag tycker inte att SKK blundar helt för problem inom raserna, i så fall hade inget av det Zqathan nämner gjorts. Däremot håller jag med om att mycket mer finns att göra. SKK borde kunna gå in med krafttag inom de raser som kan anses som extrema. Absolut.
Jag uttryckte mig dock otydligt eftersom du tolkat det som att jag köper hela konceptet med SKK rakt av. Att SKK inte är någon perfekt organisation är det nog inte många som säger emot. Men att de helt skulle blunda för eller tom uppmuntra avel på defekter. Nej, där håller inte jag med.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 969
Senast: Elektron
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 736
Senast: Verdandi
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 087
Senast: Sel
·
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 300
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp