Sv: Måste bara fråga
Ja det där får jag höra jämt eftersom att det är väldigt få som tror på mig när jag säger att Grima är renrasig (hon är ju grå).
-Ja det är vanskligt att man måste blanda i andra raser för att schäfrarna ska få raka ryggar. Vad är det mer i henne?
eller
-Å jag har alltid älskat blandraser *klapp klapp*
KL
Det är ingen slump att de flesta "utkastade" (problem)hundarna på hundstallen är Blandraser. Oftast stora, svarta hanhundar med Rottweiler, Schäfer, BC etc i sig. Där kombinationerna krockat, fast köparna trott sig få en "lagom, och frisk och bra hund" genom att köpa en Blandras.
En bekant till mig som hjälper folk få rätsida på problemhundar har sagt, att SAMTLIGA hundar hon fått ta hand om, varit just stora, svarta hanhundar med bruksras i sig.
Folk som aldrig skulle "våga" köpa en Schäfer, Dobermann, Rottweiler etc, kan gladeligen köpa en Blandrasvalp med dessa raser i sig, plus en och annan ras till, för att Myten säger att Blandraserna är coolare, vettigare, friskare och trevligare.
Jag har själv råkat ut för detta med min Beauceron, Han ser ut som en stor blandning mellan Rottweiler och Dobermann och folk har sagt: -Jaa, Blandraserna är ju oftast bäst! (om dom gillat tokstollen, vill säga...)
Ja det där får jag höra jämt eftersom att det är väldigt få som tror på mig när jag säger att Grima är renrasig (hon är ju grå).
-Ja det är vanskligt att man måste blanda i andra raser för att schäfrarna ska få raka ryggar. Vad är det mer i henne?
eller
-Å jag har alltid älskat blandraser *klapp klapp*