Måste bara fråga

Sv: Måste bara fråga

Mina renraser ligger på 8-9 000 i valppris, vilket tom är billigare än för vissa blandisar.. Så den jämförelsen funkar ju inte riktigt 100% ;)

Kollar på blocket blandis valpar 2000-6000kr ;)
Renrasiga valpar som jag kollat på
BC 15000kr
Aussi 13000kr
Schäfer "billigaste 6500 då inte uppföda inne alltså hundgårds hundar. "Dyraste" 14000kr bruks med fin rygg inte skidbacke alltså. Samtliga vet besiktigade UA chip vac bla bla bla allt det vanliga.

Kollar på blocket blandis valpar 2000-6000kr ;)
Renrasiga valpar som jag kollat på
BC 15000kr
Aussi 13000kr
Schäfer "billigaste 6500 då inte uppföda inne alltså hundgårds hundar. "Dyraste" 14000kr bruks med fin rygg inte skidbacke alltså. Samtliga vet besiktigade UA chip vac bla bla bla allt det vanliga.
Blocket..är det sista plattsen jag skulle leta efter en renrasig hund på , mkt mkt oseriösa håller till där, letar man här då kan man få mkt problem sen om man har otur.
Varför tror du att den billigaste Schäfern är uppfödd i hundgård?
/ Anneli

Senast ändrad av en moderator:

Därför att man vill ha igen en liten del av de kostnader man lägger ner på att meritera, hälsoundersöka mm. Har man tur går man +/-0 i det stora hela, men majoriteten av alla uppfödare går minus.

Jag vet vad avel innebär men vad spelar det för roll om dina valpköpare inte är intresserade av utställning eller tävling överhuvud taget?
Varför avlar man då, för att det är kul?
Förmodligen och jag vet ingen "hobby" som går med en enda krona+ (förutom några enstaka travare/galoppörer kanske någon som säljer "konst").
Avlar man för intresset att få ett bra kenel namn och tävla så riktar man ju in sig på vissa köpare, och kan då få sina pengar. De valpar som inte håller måttet får man sälja billigt till personer som inte vill tävla.
Det var faktiskt en sådan hund jag var ute efter från början då jag "ramlade" över min lilla Nova.
Annars får man räkna på att gå +- 0 på all form av avel o avsätt djur. (skall dock erkänna att jag gick bra mycket plus på mina kaniner när jag var liten:love::D)

Fast OM du nu anser att man skall premiera avel av mentalt och hälsomässigt utvärderade hundar - renrasigt som blandras - VARFÖR köper du en blandras vars historia du vet lite eller inget om?!
Inser du inte att det är just den typen av inköp som gör att alla dessa "para fina hundar"-uppfödarna överlever?

Om du istället köpt en renrasig omplacering hade du lätt kunnat gå in på SKK.se och kontrollera hundens stam, föräldrarnas hälsostatus (de delar som ingår i SKK's bek.prog) och vid eventuella frågetecken lätt ringa till ägaren till någon av föräldrarna osv.

Jag kan mycket lite om hästar...Men...
Om jag vill ha en bra hopphäst så köper jag väl en häst avlad för detta? Ett halvblod med en stam som visar att hästens påbrå varit bra hopphästar!
Jag köper inte en ostammad häst i granngården vars pappa är okänd och mamman mest skruttat i skogen?
Om jag skall köpa en travhäst så vill jag ju veta att hästens föräldrar kunnat presterar på banan och haft både ben och huvud som hållit för den press om tävling innebär, eller?
Eller köper jag bara vilket varmblod som helst...utan någon som helst koll och lämnar det till StigH och sätter mej och väntar på att bankkontot skall fyllas på?

Välplanerad avel på UTVÄRDERADE djur är A och O för att vi skall behålla friska sunda indivdier OAVSETT art!!

Slumpen kan absolut fungera! Men varför chansa hellre än utvärdera sådant som lätt kan utvärderas?

/Swat

Blocket..är det sista plattsen jag skulle leta efter en renrasig hund på , mkt mkt oseriösa håller till där, letar man här då kan man få mkt problem sen om man har otur.
Varför tror du att den billigaste Schäfern är uppfödd i hundgård?
/ Anneli

Hade många samtal med kennel ägaren som var mycket rak och ärlig med sin uppfödning. Samt varför priset var det de var.

Fast varför vill man blanda raser? Vad är målet med den aveln?

Även om du skulle ändra regler och kontrollera även korsninghundar, så vad är målet med den aveln?

Har du en fin rasren tik, varför skulle du då vilja para den med en annan ras? MÅLET? :confused:

Naturligtvis är det mer seriöst att använda friska och kontrollerade hundar i blandrasavel, men frågan är ju varför?

Att ändra rasen precis som vi gör med olika stammar i travet har du en stark märr kanske du vill ha en snabb USA hingst och vice versa.
Man kanske vill få bort olater som vissa raser har osv. Jag tror på blandras avel av seriösa uppfödare och skulle snarare vilja puffa för fler seriösa blandras uppfödare med meriterade föräldrar inom sin egen ras.
Jag personligen ville köpt mig en kouvaz när jag började leta men då jag inte har tiden nog för en sådan valp med all träning det innebär första levnads året så valde jag en omplacerings hund istället.

Det finns över 400 olika raser i Sverige!
Om man inte är nöjd med "sin" ras, varför då inte byta till en ras som tilltalar en bättre än försöka ändra på en befintlig?!"

/Swat

BC-valpar för 15000:-???

Jag känner en del bc-uppfödare och ingen av dessa ligger på 15 000.-/valp. För de pengarna får man en smått tränad unghund :cool:

Tillägg:

Kollade nyss blocket hela sverige på just border collie och maxpriset/skk-reggad valp ligger på 9 000:- Oreggade bc ligger på 8 000:-

Senast ändrad:

Att ändra rasen precis som vi gör med olika stammar i travet har du en stark märr kanske du vill ha en snabb USA hingst och vice versa.
Man kanske vill få bort olater som vissa raser har osv. Jag tror på blandras avel av seriösa uppfödare och skulle snarare vilja puffa för fler seriösa blandras uppfödare med meriterade föräldrar inom sin egen ras.
Jag personligen ville köpt mig en kouvaz när jag började leta men då jag inte har tiden nog för en sådan valp med all träning det innebär första levnads året så valde jag en omplacerings hund istället.

Fast så gör ju även hundaveln, det är ju inte alls ovanligt att hundar paras utanför landsgränserna för att främja rasen och söka nytt blod.

Men det betyder ju inte att man bör söka en annan ras, utan man söker annat blod, andra linjer, men fortfarande samma ras och ändamål.

Tycker du travet ska öppna för andra raser igen?

Vad ska dessa nya seriösa blandisuppfödare ha för avels mål då? Vad ska de föda upp? Ska de sikta på en ny ras, eller blanda lite som, för att få fram, ja vaddå?

Är det priset som stör dig?
Vad gör att man inte ska få betalt för år av slit?
Tycker du samma om travet? Välstammade hästar med kapacitet ska inte kosta mer?

Det enda hela ditt "jätte" inlägg säger är att du inte tycker om oseriösa uppfödare och det har absolut inget med blandraserna att göra.

Men om man säger så här istället.
Skrota SKKs regler för renras bla bla bla och sätt upp nya regler för att få avla över lag. Att alla även blandraser skall ha kontrollerade föräldrar för att få godkännas, hade det varit "okey" att avla på blandraser då?

Och ja jag tycker det är korkat att jämföra blandras hundar med travare.
Att jämföra dem med en gårds häst/sällskaps häst är mera realistiskt.
Vill man tävla så avlar man/köper en travhäst/galopphäst samma med hundar som man vill tävla på elit nivå.
Jag anser att all form av totalisator tävlan är elit o avsätt nivå inom trav/galopp.

Fast varför får skk stå till svars för blandrasaveln? Det är en organisation för renrasiga hundar! Varför kan inte de som älskar blandrasaveln starta en seriös förening där man har krav på hälso och mentalitetstester på föräldrarna samt föra statistik på detta? Varför ska en organisation som verkar för renrasiga hundar behöva lägga ner för att de som vill pyssla med annat ska få sin vilja igenom?

Kollade inte idag ;) var för ett par veckor sedan :) då var den dyraste (finaste kenneln?!?) 15000kr. Tyckte det var dyrt och kan nu se varför.

Hade många samtal med kennel ägaren som var mycket rak och ärlig med sin uppfödning. Samt varför priset var det de var.
Finns många som är bra på att låta ärliga per telefon , dem lurar bäst .
En seriös uppfödare håller inte till på Blocket , dem finns listade på sin Rasklubbs hemsida , dem får valpar sålda där.
/ Anneli

Senast ändrad av en moderator:

Det finns över 400 olika raser i Sverige!
Om man inte är nöjd med "sin" ras, varför då inte byta till en ras som tilltalar en bättre än försöka ändra på en befintlig?!"

/Swat

Du har så bra vettiga svar jämt på allt :laugh:
/ Anneli

Det är veterinärer som sagt det. Inte mina ord. Fråga en vet så kan den säkert visa dig källa.
.
Nej jag kan inte visa på en vettig källa till ett sånt påstående även om jag anser att alltför många renraser är mer eller mindre defektavlade.
Istället är majoriteten av blandrashundarna avlade på mentalt olämpliga kombinationer vilket i praktiken sätter ner livslängden rejält.
PL

Senast ändrad:

Jag vet vad avel innebär men vad spelar det för roll om dina valpköpare inte är intresserade av utställning eller tävling överhuvud taget?
Varför avlar man då, för att det är kul?
Förmodligen och jag vet ingen "hobby" som går med en enda krona+ (förutom några enstaka travare/galoppörer kanske någon som säljer "konst").
Avlar man för intresset att få ett bra kenel namn och tävla så riktar man ju in sig på vissa köpare, och kan då få sina pengar. De valpar som inte håller måttet får man sälja billigt till personer som inte vill tävla.
Det var faktiskt en sådan hund jag var ute efter från början då jag "ramlade" över min lilla Nova.
Annars får man räkna på att gå +- 0 på all form av avel o avsätt djur. (skall dock erkänna att jag gick bra mycket plus på mina kaniner när jag var liten:love::D)

Jag säljer alla mina valpar för samma pris så länge det inte är något fel på dom, som t.ex. navelbråck. Då dras den summa som SKK rekommenderar av på valppriset. Tror inte det är många uppfödare som säljer billigare för att en valp inte håller måttet extriört, så länge det inte har någon påverkan på användbarheten.

Ja, det var ju det jag sa, att man räknar på att gå +/-0. Och har man småväxta raser får man i regel små kullar också, därför priset på småhundar många gånger är högre än på storvuxna.

TS vill du vara snäll och bemöta min kommentarer och tankar kring avel i inläggen #54, #70, #84 och #87 även om de inte alla var direkt riktade till dej?

/Swat

Ja , jag har ju en Boxer vet allt dem kan FÅ men rasen passar mig bra är en aktiv , sprallig "tjejj" med mkt upptåg:D enda som jag inte gillar på denna killen är den mkt korta näsan, inte bra under sommarna när allt sök jobb mestadels gjörs utomhus i värmen, förutom det är han en mkt atletisk vig kille med ett STORT hjärta och mod :laugh:

Fast det där är ju också naivt!
Varför skulle man vara oseriös bara för att man lägger ut en annons på sveriges mest välbesökta annonssajt?

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
16 115
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 821
Senast: QueenLilith
·
E
Övr. Hund Läser trådar här där det ibland står om blandraser. Om folk som frågar om vilka som är dom bästa raser att blanda och vilka som inte är... 3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 180
Senast: Otter
·
Övr. Hund jag vet helt ärligt inte vad jag ska göra av honom. han är helt besatt av vatten. va har haft honom i några dagar nu och det blir... 2
Svar
24
· Visningar
7 376
Senast: KickiH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka