Måste bara fråga

Sv: Måste bara fråga

Om man räknar bort alla kostnader man haft för att meritera hunden och allt i övrigt går som på räls med valpning, parning osv...ja, då tjänar man en del pengar. Ska man däremot ta med vad bruksprov och annan meritering kostat och något dessutom skiter sig, då går man snabbt back. En vän till mig förlorade både tik och valpar så istället för pengar i plånboken med det en fet räkning till veterinären. Innan dess hade tikarna gått tomma tre gånger och det var inga korta resor som gjordes till hanarna. Nu har det äntligen blivit valpar men de pengar som den kullen inbringar täcker ändå inte underskottet från tidigare parningar.

En akut resa till veterinären och hela förtjänsten är puts väck.

En sak som jag inte kan förstå , många säger att uppfödarna inte tjänar några pengar på sin uppfödning . KLart att dem måste gjöra , ingen normal funtad människa låter sitt hem bli helt nedslitet av Kenneln och lägger ner massvis med pengar BARA för att det är KUL ..nää det stämmer inte .
Minns för X antal år sedan när jag var Grand Danois tik ägare , meriterad fin tik , många frågade varför tar ni inte en kull på henne ( vi gjorde alldrig det dock ) satt och räknade på alla kostnade , foder , vac , registrering , id märkning av 8 valpar , jag skulle få en bra slant över när alla var sålda då dem skulle kunna säljas för ett bra högt pris. Så alla uppfödare får in pengar på valpar ...dem kan ju inte bedriva välgörenhet och gjöra detta för att det är så kul att städa efter en kull med valpar dagligen i 8 veckor.

Jo finns faktiskt de som tycker detta är jättekul och ger allt för sin hobby. Som vanligt kommer det folk som inte har en aning och har åsikter och VET att så är det minsann.

Klart man får in pengar..PÅ EN KULL (och om allt går smärtfritt). Men man kan också åkt långt, bott på hotell, resa ja gud vet allt och tiken går tom. Men då säger inte folk något.
Man kanske köper in avelsmaterial, meriterar mycket, dev resor, hotell mm.
Man får faktiskt inte glömma sånt.
Man räknar inte bara en kull, man räknar det stora hela.

*delvis kl*
Dessutom kanske inte alla har möjlighet att jobba full tid när de har valpar. Jag kommer t.ex. jobba 65% nu när min kull kommer, jobbar heltid i vanliga fall. Och då kommer jag ändå få hjälp av mina föräldrar. Skulle jag inte få det skulle jag behöva vara helt och hållet tjästledig=ingen lön.

Och visst gör man det för att det är roligt!

En stilla undran är varför blandraser hamnar i mitten (klass 3 vilket torde vara en medelklass) hos försäkringsbolagen om det nu är så att majoriteten av uppfödare av dessa är glada amatörer som vill ha valpar på sin tik. Hur kommer det sig då att det finns två grupper till (klass 5 och 6) är renrasiga och väl valda föräldradjur som noga kontrolleras innan avel är sämre än dessa blandningar. En okontrollerad avel som nu majoriteten av blandaveln nu är borde ju hamna i botten vad gällande hälsa (och mentalitet) om man går efter en seriös renrasuppföderes normer, eller hur? Är det inte skrämmande att det finns renrasiga hundar som föds upp av registrerade seriösa skk-medlemmar som faktiskt föder upp rasrena valpar som är sämre (i statistiken hos f-bolagen) än blandningarna? Eller är det så illa att inte de sämsta blandraserna någonsin tas till veterinär när de blir sjuka och därför inte kommer med i statistiken?

Därför att blandraser kan ju vara blandingar av vad som helst. En blandning av fransk och engelsk bulldogg bådar säkert inte gott för hundens hälsa, medan en jämte/gråhundskorsning kanske blir väldigt frisk och bra.

Ingen har ju sagt att all renrasavel är att föredra, för att kunna diskutera i tråden måste man ju generalisera. Viktigt att poängtera är ju också att det inte är en hemlighet att shar pei/eng bull/neapolitansk mastiff är raser med grava problem. Utseendemässigt är det inte heller så svårt att förstå för en normalbegåvad människa att dessa hundar inte mår som en hund sig bör. Men vem vet vad lenberger/greyhound/drevern/schäferblandningen de köper får för problem? Det förs ingen statistik på den speicfika blandningen utan alla olika korsningar faller under samma fack.

Hur många röntgar och ögonlyser med mera sina blandisar kan man ju också undra? Man får ha i åtanke att kända fysiska åkommor också kommer med i statistiken och där är ju renrasvärlden betydligt ärligare med vad det finns för problem.

Delvis KL

Jag känner att jag börjar irritera mej lite på vissa saker nu...

Vi gör en snabb kalkyl över hur rik man blir på hundavel av renrasiga hundar:

Inköp tik 1 = 10.000.-
Foder, försäkring tills hunden är ett år och kan röntgas = 8.000.-
Röntgen = 1.500.-
Ögonlysning = 1.100.-
Mh-test = 350.-
Två kurser för duktiga instruktörer = 4.500.-
Tävling = 1.500.-

Totalt
26.850.-

I detta skede visar det sej att denna tik är bra, men inte "bäst". Hon saknar den där sista "gnistan"... Och att avla på "medelmåttor" tar inte rasen framåt!

Inköp tik 2 = 10.000.-
Foder, försäkring = 8.000.-
Röntgen, ögonlysning, Mh = 2.950.-
Tävling = 1.000.-
Hunden skadas efter en olycka i skogen = vet.kostnad 7.600.-
Rehab = 2.660.-
Tävling = 600.-

Denna tik har "allt" och en lämplig hanen utses. Han finns tyvärr i Tyskland så parningen planeras till nästkommande löp.

Rabiesvacc = 2.200.-
Blodprov (3 st) för koll var i löpet hunden är = 1.300.-
Resa Tyskland = 2.300.-
Boende 4 nätter på B&B = 1.600.-
Avgift till hanen 7.500.-

Efter 28 dygn görs en röntgen = 1.200.-
(5 valpar kan ses)

Tikens utfodring ändras och diverse inköp görs för att förbereda valpningen = 1.900.-

Tiken valpar och nedkomsten blir 6 valpar = semeterdagar plockas ut.
En valp är mycket mindre och efter ett besök hos vet beslutas att valpen skall avlivas = 900.-

Valparna växer och frodas och vid 5 veckors ålder börjar demoleringen av hemmet... Trots valprum och välordnade förutsättningar att husera ett gäng huliganer så konsumeras x antal trösklar och dörrfoder samt vid ett obevakat ögonblick byggs en av köksväggarna - ett hål på 20 x 30 cm gnags ut ur giplplattorna...
Kostnad för att återställa allt = 2.800.-

Reg.kostnad = 370.- x 5
Besiktning + vacc = ca 550.- x 5

Totalt
59.110.-

Inkomst valpar = 3 valpar x 10.000 = 30.000.-

En valp placeras ut på foder, en valp stannar hemma som tänk framtida tävlings-/avelshund

Ekonomisk sammanställning:
- 26.850.- (tik nr 1) + 59.110.- - 30.000.- = + 2.260 .-

För sammanlagt fyra och ett halvt års blod, svett och tårar!!
År när hela familjen varit inblandad i alla ups-and-downs, sorger och glädjeämnen där nästan all ledig tid tillbringats på träningsplanen eller i skogen. Där bilen bytts ut för att bli mer hundanpassad och även sambons semesterdagar fått planeras efter tävlingar/prov/parningar osv osv.

WOW!! Vilken inkomst!

Och OM det nu vore så att någon duktig uppfödare lyckades tjäna lite pengar på att föda upp BRA, SUNDA OCH FRISKA hundar med fantastisk mentalitet och arbetskapacitet, VAD VORE DET FÖR FEL MED DET????

Travhästar säljs på AUKTION till högsbjudande och ingen lyfter på ögonbrynen!!
Avdaknade och/eller icke lovande varmblod säljs till Italien för att bli smörgåspålägg!
Så kom inte och påstå att travhästvärden är mer etikst korrekt än den renrasiga hundaveln!

/Swat

Senast ändrad:

Nä fy sjutton!
Travhästar är vandrande sedelbuntar i ägarnas ögon. En häst som ena året är värd 500 000 kr är nästa värd max 5000 kr och säljs till första bästa tonåring som inte kan ett skit om hur man tar hand om ett djur, allra minst en häst.
Slit o släng och så funkar det hos "framstående" hästägare/tränare.

Är det inte skrämmande att det finns renrasiga hundar som föds upp av registrerade seriösa skk-medlemmar som faktiskt föder upp rasrena valpar som är sämre (i statistiken hos f-bolagen) än blandningarna? Eller är det så illa att inte de sämsta blandraserna någonsin tas till veterinär när de blir sjuka och därför inte kommer med i statistiken?

Jo, det är skrämmande, men knappast en överraskning för köparen som kan välja bort hundar av de raserna. Vet man knappt vad som ingår i hunden kan det ju vara både mops och cavalier och gud vet allt. Vet man att man inte gillar renrasig mopsavel stöder man såklart inte den renrasiga sådana.
Det är INGEN som säger att all renrasavel är bra, bara att den kan kontrolleras av köparen på ett bättre sätt.

Amen på det :bow:

Nu har ju jag schnauzer, men var ett tag inne på mops också. Köpte en mops, 15 000 kr. Visade sig att hennes syster hade ett fel och jag avstod då avla på min. Köpte då en ny mops 16 000, som visade sig ha leg perthes. Alltså ingen avel där heller.
Med op på den tiken plus 31 000 kr, så gick jag väldigt mycket back innan jag ens försökt börja med parning.
Ja jag la ner mopsaveln innan jag börjat :)

Men en "bekant" :angel: till mig har en blandrastik som köptes billigt på Blocket. Den är nu 6 år och ska få para sig gratis med en av deras bekantas hanhundar (vågar inte ens andas vilken korsing detta blir...) Sen ska valparna, ska vi säga 7 - 8 stycken? - säljas obesiktade, ovaccinerade och o-allt annat, för 5000:- på Blocket. Får hon dom sålda? Kan mycket väl tänkas! En liten nätt vinst där... Ska tillägga att tiken får kasst billigt foder.

Men en "bekant" :angel: till mig har en blandrastik som köptes billigt på Blocket. Den är nu 6 år och ska få para sig gratis med en av deras bekantas hanhundar (vågar inte ens andas vilken korsing detta blir...) Sen ska valparna, ska vi säga 7 - 8 stycken? - säljas obesiktade, ovaccinerade och o-allt annat, för 5000:- på Blocket. Får hon dom sålda? Kan mycket väl tänkas! En liten nätt vinst där... Ska tillägga att tiken får kasst billigt foder.

Jag har roat mig ett par dagar med att kolla annonser på blocket (finns en tråd om det) och faktiskt så verkar de flesta blandisvalpar säljas med vet.besiktning. vara vaccinerade och försäkrade.

Här är vår underbara blandras. stor, svart och urhärlig!
(labrador, bordercollie, schäfer, rottweiler, berner sennen och leonberger)
15162957.jpg

Söt vovve, men vad har detta för relevans i diskussionen?:confused:

Oj shitt vilken tur att man inte håller på med avel :eek:
Själv räknade jag inte med ALLT ..OPPS
Ja då måste uppfödarna verkligen älska sin hobby när dem inte får in några pengar på den , tur att jag har en hane då , om han används i avel , snabbjobbat och klart - pengar in :D att få honom meriterad ingår ändå i min hobby , kosta vad det kosta vill :p

Nä fy sjutton!
Travhästar är vandrande sedelbuntar i ägarnas ögon. En häst som ena året är värd 500 000 kr är nästa värd max 5000 kr och säljs till första bästa tonåring som inte kan ett skit om hur man tar hand om ett djur, allra minst en häst.
Slit o släng och så funkar det hos "framstående" hästägare/tränare.

:devil:

Absolut inte!

Min kompis har 3 travare, varav 2 är egenuppfödda, de har inte kutat in många kronor under sina travliv, trots vissa perioder av proffsträning, den ena är 11 i år, tjänat strax under 200 tusen, den andra är 7 och har ca 150 tusen på kontot.

Dessa kostar mycket mer än vad de tjänar in, men han har dom för att han älskar sporten och älskar sina hästar...finns inte på kartan att de säljs till någon okunnig, de stannar resten av sina liv.

Så att säga som du gör, det är elakt mot alla de som har travare och kämpar på trots att det enda dom vinner är närheten och kärleken till sina djur!

Dessa kostar mycket mer än vad de tjänar in, men han har dom för att han älskar sporten och älskar sina hästar...finns inte på kartan att de säljs till någon okunnig, de stannar resten av sina liv.

Han ja, men menar du seriöst att detta gäller för majoriteten som har travhästar :confused:

Han ja, men menar du seriöst att detta gäller för majoriteten som har travhästar :confused:

Nej absolut inte, de flesta travfolk hatar hästar och ser dem bara som maskiner, dessutom är travfolk korkade på riktigt, det är ca 1 % av alla travhästar som går med förtjänst och för skojs skull kan jag berätta att det kostar mellan 10-15 000/ månad + moms att ha häst i proffsträning...

Så visst gör vi det för pengarna precis som ni hunduppfödare som inte alls bryr er hundarna, defekter och sjukdommar och allt vad ni utsätter dem för, ni gör det ju oxå bara för pengarna!:grin:

Lite övrig info om hur pengakåt man är som travperson :
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1017290

Min häst är 9 år, uppfödd av mig, tränad av mig och vi uppskattar att hon kostat i genomsnitt 4000:-/månad (ganska lågt räknat) och har kutat in
169 100:- - 10% som gått till körprovision till kusken så alltså =
(4000x 12 x 9 = 432 000:- - (169 100- 16 910) =
279 810:- har hon kostat ungefär...

Vi räknar på den andra:
Inköpt som 2 åring för 45 000:- sen stått i proffsträning, vi räknar att hon kostat 15 000:-/ månad i genomsnitt 2-5 år, hon har 552 500 kr på kontot - 15% körprovision), hon är 5 år:
(15 000 x 12 x 4 = 720 000 + 45 000:- = 765 000 - (552 500 - 82 875= 469 625) =
295 375 :- Hon han kostat ungefär...

Fast det där är ju också naivt!
Varför skulle man vara oseriös bara för att man lägger ut en annons på sveriges mest välbesökta annonssajt?

Där håller jag med dig. Det finns både skit och bra på blocket. Alla uppfödare har inte ens hemsida och/eller så stort kontaktnät att alla valpar säljer sig själv. Min lejonuppfödare annonserade på blocket vid nåt tillfälle vet jag, har sett en av sveriges främsta dp-uppfödare annonsera där, mm. Precis som det, som sagt, finns mkt skit.

När det gäller grundfrågan.
Visst finns det "finavel" även på hästar. Kolla bara vad ett föl efter bra sto med Cardento som pappa kostar.. och då går en extremt liten del av dessa ut på annonsering..

Och när det gäller avel. Den springande punkten är ju att de som är riktigt seriösa o intresserade vill få fram bättre o bättre djur än de de har. De kollar hälsodata, exteriör, linjer bakom, självvalpande (om det är mindre raser ffa), meritering i övrigt som vallning/IPO/etc. Vad det nu kan vara man värdesätter. Men de som parar blandat, vad vill de med kullen? Om nån gjorde massa koller bakåt på bägge djuren o seriöst ville ha fram en fungerande korsning, som en del gör inom drag, då förstår jag tanken.
Men sålänge den flesta blandraskullar tas för att nån vill ha en valp efter sin hund (ofta oavsett hur hundstackaren ser ut..) så ogillar jag blandrasavel. Det kan bli bra hundar men går man nästgårds så tror jag sällan man får fram strålande resultat.

Sen finns såklart mkt skit även inom renras, gud ja, men två fel gör ju inte ett rätt. Dessutom, följer man skk:s regler får man en del bra förhållningsregler på köpet som att inte para för ungt, för många kullar för tätt, att de gör sina undersökningar osv. Vem håller koll på sånt om det är paret Olsson ( lånar Swats story) som parar? Så jag anser att skk i bästa fall även är ett skydd för hundarna. Som sagt, viss renrasavel är inget kul, tänker på tex shar pei o eng bulldog, men de försöker iaf.

Jo finns faktiskt de som tycker detta är jättekul och ger allt för sin hobby. Som vanligt kommer det folk som inte har en aning och har åsikter och VET att så är det minsann.

Klart man får in pengar..PÅ EN KULL (och om allt går smärtfritt). Men man kan också åkt långt, bott på hotell, resa ja gud vet allt och tiken går tom. Men då säger inte folk något.
Man kanske köper in avelsmaterial, meriterar mycket, dev resor, hotell mm.
Man får faktiskt inte glömma sånt.
Man räknar inte bara en kull, man räknar det stora hela.

Klart som tusan man kan göra sånt för att det är KUL o inte för pengarna :) Ni som inte fattar det, har ni alla enbart inkomstbringande hobbys? Gillar man ridning/gå ut o fika en massa/måla tavlor/dykresor/cykling etc så inte f-n går man väl plus? :confused:

Min ena hane används i avel, har hittills fått in för en kull där en valp dog, och dessutom tog jag mkt lite betalt då jag bara älskade tiken o tyckte hon passade honom perfekt, likaså var uppfödaren underbar. Hans meritering vågar jag inte tänka på vad den kostat, resor över större delen av landet utom Norrland, alla undersökningar, vet besök när han blev magsjuk av dåligt foder, tid jag lagt på fika med intressenter som vill låna honom, där jag nekat flera vars tikar inte fungerar.. Nu har han två kullar på gång men ändå. Detta gäller alltså easy pancake att ha en HANE som går i avel, o ändå är jag way minus.. vågar inte tänka på hur det skulle vara med tik :D

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
16 120
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 822
Senast: QueenLilith
·
E
Övr. Hund Läser trådar här där det ibland står om blandraser. Om folk som frågar om vilka som är dom bästa raser att blanda och vilka som inte är... 3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 180
Senast: Otter
·
Övr. Hund jag vet helt ärligt inte vad jag ska göra av honom. han är helt besatt av vatten. va har haft honom i några dagar nu och det blir... 2
Svar
24
· Visningar
7 376
Senast: KickiH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svårtransporterad häst
  • Dressyrsnack nummer 18