Måste bara fråga

Sv: Måste bara fråga

Men på vilket sätt menar du att du skulle få en friskare hund om du köper en blandras än om du köper en sund renras? (schäfer faller inte inom "frisk" för mig)
 
Sv: Måste bara fråga

Tycker du verkligen att det är BÄTTRE att man inom en ras säger "Vår ras är så frisk att vi inte behöver göra hälsotester?" och låter otestade hundar gå i avel, istället för som i jämthundens fall, göra vissa tester och på så sätt kunna garantera att inga sjuka djur används i avel?

Om du tar en hund, vilken som helst, som INTE är röntgad, inte är ögonlyst, inte har fått kollat hjärta osv så kan du inte säga "Den här är garanterat frisk". För det syns inte på hunden alla gånger.

Jag köper hellre en hund som har föräldrar och släkt som är röntgade för trehundratusen olika saker och testade på alla tänkbara sätt, än en oröntgad, just för att det hade varit underbart skönt att ha på pappret att jag faktiskt har förutsättningar för att få en helt frisk hund.
 
Sv: Måste bara fråga

KL.

Ett annat problem som jag inte tror nämnts här, är att människor idag i mycket hög grad (förhoppningsvis) väljer hund/hundras efter sina personliga behov och önskemål. Somliga vill tävla Bruks och vill ha en Malle med motor som en Ferrari. Andra vill valla får, andra vill jaga, andra ha en loj och lugn sällskapshund, etc Detta är MÖJLIGT tack vare hundraserna. Tar man bort de olika renraserna blir det omöjligt för folk att välja, och förhoppningsvis välja rätt. Dagens raser existerar inte i första hand för utställningarnas skull, utan för att det finns olika behov hos olika människor, för olika typer av hundar, mentalt såväl som fysiskt. Hur ska det behovet kunna uppfyllas utan renrasiga hundar som avlats för sina egenskapers skull???
 
Sv: Måste bara fråga

Håller med!

Som "min" uppfödare uttryckte det: "Det skulle oroa mig om vi inte behövde göra några hälsotester, man skulle börja undra vad vi mörkade";)
 
Sv: Måste bara fråga

Nej schäfern är inte frisk enligt mig heller. Jag menar inte att jag får en friskare hund för att jag köper en blandras.Utan jag menar att jag tok chansar nästan lika mycket oavsett ren eller blandras köp.Vad jag vill ha fram är: Aveln idag går utför. Hur mycket man än försöker ta bort rötäggen så ser det just nu ut som att rötäggen leder med sin tok avel på både renras sidan som blandras sidan.Det är pengarna som styr helt enkelt. Ett tag var det populärt att köpa smuggel hundar.Man kunde betala tok mycket pengar för en smuggel vavva bara för att det var så synd om dessa hundar eller för att de var så söta. Istället för att lägga dessa pengar på svensk uppfödd valp ... Är för mig en gåta. Men frågan är då: Är det för mycket av en del raser så inaveln är hög? Varför försöker man då inte ta in friskt blod i aveln?
 
Sv: Måste bara fråga

Kan du inte svara på min frågor istället??

"Hur många procent av alla blandraser röntgas för Hd/Ad, L7S1, Ögonlyses, testas för blödarsjuka, testas för T4, optigen-testas, dna-typas???

Någon enstaka procent totalt sett kan jag gissa!!

Innebär det då per automatik att blandraserna är friskare??

Skall vi kanske sluta "leta efter fel" på våra renrasiga hundar också för att få ner statistiken på fel??
Om jag inte röntgar mina labbar så kommer jag ju få 0% höftledsfel!!
Om jag aldrig korar mina mallar så kan jag ju aldrig hamna under de 300 poängen som krävs för titeln!"

Att vi inom den renrasiga aveln väljer att vara öppna med de fel och defekter som finns hos ALLA hundar (ÄVEN hos blandraserna) MÅSTE trots allt vara bättre än att bara släcka lampan och avla på första bästa hund som promenerar förbi på gatan eller?

Förklara för mej HUR arten hund skulle må bättre av att vi slopar allt vad renrasig hundavel heter och parar HELT utan hälomässiga- eller mentala-utvärderingar?

/Swat
 
Sv: Måste bara fråga

Visst kan man få en liten garanti om man gör som ni skrev vid köp.Men risken finns där alltid eller hur? Att risken är högre vid blandras köp säger sig självt, men åter igen jag anser inte att renrasig avel är bättre än blandras(inom vissa raser).
 
Sv: Måste bara fråga

Jag håller med er. MEN tyvärr så köper många fel ras.Och vill då testa att få fram sin "drömhund" med rasen de har i sig.Och vips så är blandras aveln igång på nytt.Ex BC blandat med div andra raser.Eller schäfer/rottweiler osv osv...
 
Sv: Måste bara fråga

Jag håller med er. MEN tyvärr så köper många fel ras.Och vill då testa att få fram sin "drömhund" med rasen de har i sig.Och vips så är blandras aveln igång på nytt.Ex BC blandat med div andra raser.Eller schäfer/rottweiler osv osv...

Nu förstod jag inte riktigt ditt svar... Men, även om det finns många som köper "fel" ras för sina behov, så blir ju saken inte bättre om det blir OMÖJLIGT att veta vilken typ av hund man får! Det blir ju, utan raser, ett famlande i mörkret, ett totalt chanstagande!
 
Sv: Måste bara fråga

Svarar med fet text
Kan du inte svara på min frågor istället??

"Hur många procent av alla blandraser röntgas för Hd/Ad, L7S1, Ögonlyses, testas för blödarsjuka, testas för T4, optigen-testas, dna-typas???

Jag tror att hade det varit "billigare" att göra dessa tester så hade nog fler gjort det oavsett hund.

Någon enstaka procent totalt sett kan jag gissa!!

Innebär det då per automatik att blandraserna är friskare??Nej,men faktum kvarstår många är friskare.

Skall vi kanske sluta "leta efter fel" på våra renrasiga hundar också för att få ner statistiken på fel??
Om jag inte röntgar mina labbar så kommer jag ju få 0% höftledsfel!!
Om jag aldrig korar mina mallar så kan jag ju aldrig hamna under de 300 poängen som krävs för titeln!"Men varför ska en enskild privat person betala för något du själv valt att göra med föräldrar djuren?? Eller du säljer enbart till "speciella valpköpare?

Att vi inom den renrasiga aveln väljer att vara öppna med de fel och defekter som finns hos ALLA hundar (ÄVEN hos blandraserna) MÅSTE trots allt vara bättre än att bara släcka lampan och avla på första bästa hund som promenerar förbi på gatan eller?Japp

Förklara för mej HUR arten hund skulle må bättre av att vi slopar allt vad renrasig hundavel heter och parar HELT utan hälomässiga- eller mentala-utvärderingar?Arten hund hade absolut INTE funnits i de ofantliga raser som faktiskt i grunden är korsade idag.Vi hade helt enkelt fått nöja oss med de få raser som från början funnits.

/Swat
 
Sv: Måste bara fråga

Jag menade att om Sven köper en ex BC (för utseendet,storleken,intelligensens skull)och finner att oj denna vallar ju bara.Kunde man kanske få fram fler egenskaper om man låter para "Klara" med ex pudel. Och vips så har Sven börjat med blandras avel.Så att man kan aldrig garantera att en renras köpare är lika seriös som renras säljaren tror.
 
Sv: Måste bara fråga

Vad jag menade var, att de olika hundraserna idag faktiskt behövs, för att människor ska kunna hitta den typ av hund som passar deras liv/som de behöver. Ska vi slopa alla raserna och enbart blanda, vattnas egenskaperna ut och vi får till slut någon slags "allmän" hund (eller vad det nu kan bli) som möjligtvis passar vissa, men långt ifrån alla som vill leva med hund och vara aktiv med hund.
Dessutom fanns inga "hundraser" från början. Det fanns Varg och det fanns olika typer av Vildhundar, som människan medvetet avlat med för att få fram en önskvärd typ av djur, för arbete, vakt, sällskap etc. Så kom raserna till. Att det sen har spårat ur och blivit extremt inom vissa raser, är sorgligt, men att tro att vi kan slopa våra hundraser och istället korsa allt med allt och få fram en slags "naturhund" eller vad man nu tänkt, är knappast rimligt och inte önskvärt heller. Inte om vi vill fortsätta att ha hunden som sällskap, arbetskamrat och "verktyg".
 
Sv: Måste bara fråga

Fast hur skulle testerna kunna vara billigare?!
Vem skulle bekosta vad det kostar att utföra testerna?

Vill du vara snäll och BEVISA att blandraser är friskare?
Inte bara hypotetist utan med STUDIER där renrasiga hundar och blandrashundar testats för samma "defekter"!

Om jag INTE utvärderar mina hundar hur skall jag annars veta hur mitt avelsarbete går?
Hur skall jag veta hur deras Hd-status är om jag inte röntgar dem?
Hur skall jag veta hur mina hundars mentalitet är i jämförelse med med andra av samma ras om jag inte testar dem på ett "standardiserat" vis?

Och NEJ jag säljer absolut INTE valpar till vem som helst!

Jag försöker men jag kan inte förstå sitt tänk ang att helt okontrollerad avel = sundare hundar!!

Närmast jag kan komma är Miamis utkanter... Där driver ganska många olika "hundtyper" omkring i ett semivilt tillstånd. De förökar sej enligt devisen "mest dominanta hanhund vinner löptiken".
Trots detta är dessa hundar inte friskare, inte förskonade från genetiska defekter, inte bättre mentalt...

Men... Det känns inte som att jag kommer komma vidare i denna diskussion med dej! Så fortsätt du leva i din tro, så fortsätter jag leva i min!

/Swat
 
Sv: Måste bara fråga

"Innebär det då per automatik att blandraserna är friskare??Nej,men faktum kvarstår många är friskare."

Och som redan konstaterats i tråden att så inte är fallet.
 
Sv: Måste bara fråga

Visst kan man få en liten garanti om man gör som ni skrev vid köp.Men risken finns där alltid eller hur? Att risken är högre vid blandras köp säger sig självt, men åter igen jag anser inte att renrasig avel är bättre än blandras(inom vissa raser).

Nu hänger jag inte med. Det är självklart att det är större risk vid blandrasköp men det är ändå inga fördelar med renrasiga??

En renrasig hund innebär inte automatiskt att den är sund, men du har möjligheterna att kontrollera det.
 
Sv: Måste bara fråga

Kan du förklara hur man ska bevisa detta då? Jag går efter egna erfarenheter..

Ska jag uppvisa mina blandrasers veterinär protokoll eller vad?

Med en sådan attityd du uppvisar genom att visa att din mening skulle vara min lag så kan jag bara hålla med om att du står för dina åsikter så står jag fullständigt fast för mina.Du kan aldrig garantera att avkommor efter dina avelsdjur ger 100% samma genetik,mentalitet som föräldrar djuren!
 
Sv: Måste bara fråga

Nja, många raser finns faktiskt enbart för sitt utseende.. Annars hade man bara behövt jakt,bruks,sällskap. Sällskaps hundarna finns i oändliga former så igentligen är där väl bara för smakens skull så att säg.
 
Sv: Måste bara fråga

Jag anser inte renrasiga hundar skulle vara friskare än blandraser. Jag anser inte att blandraser ska få hanteras hur som helst ej heller "renrasiga.Dvs paras hej vilt eller liknande. Jag protesterar enbart mot vad ni renras fanatiker hela tiden vill påskina:Renrasiga djur med stamtavla skulle vara bättre,vara större garanti på.Jag svarar INTE en chans! T.o.m veterinärer har sagt att det är väldigt många blandraser som är friskare,defektfria och bättre mentalt än vissa renrasiga individer. Därmed säger jag inte att man bör,ska,måste köpa blandras.Men enligt min mening (åter igen) så har jag sett,ägt,hört om blandraser som levt ett mycket mer sundare liv än renrasiga hundar. Skulle jag köpa hund så skulle jag inte välja bort blandras.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 839
Senast: Elektron
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 724
Senast: Verdandi
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 050
Senast: Sel
·
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 288
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp