Måste bara fråga

Sv: Måste bara fråga

Blandraser är bevisat friskare och lever längre.

Var kan jag läsa det beviset? Källa tack.

TS:
Du som håller på med trav, om vi vänder på det. Varför inte korsa en varmblodstravare med en ardenner. Det borde väl bli en trevlig ras, travarens snabbhet och ardennerns robusthet. Eller? Inte.

TS:
Du som håller på med trav, om vi vänder på det. Varför inte korsa en varmblodstravare med en ardenner. Det borde väl bli en trevlig ras, travarens snabbhet och ardennerns robusthet. Eller? Inte.

Ja och visst är det väl himla småaktigt av STC att inte tillåta en sådan korsning i sin stambok och på travtävlingarna :grin:

*kl*

Men jag måste få fråga en sak..

Det pratas om hur viktigt det är med en seriös avel osv, jag håller med, visst är det så, men varför undanhåller så många "stora" uppfödare sjukdomar som är ärftliga men kanske inte syns.

Främst då hanhundshållarna..

Min schäferhanne drabbades vid 2 års ålder av mag/tarm problem, visste inte ens vad det var när vi fick diagnosen Pankreas Insuffiens.(nedsatt bukspottkörtelfunktion)

Efter att ha levt med daglig medicinering resten av hans liv så tog jag ju reda på mer och mer om hans sjukdom.

4 valpar i hans kull hade samma fel, det verkar dessutom vara mycket vanligt på just schäfer, om båda föräldrarna har anlag för det, så blir det flera valpar i kullen som får det.

Trots att flertalet välanvända hannar o tikar har detta så fortsätts det avla, varför?

När det är så hysh hysh om dessa osynliga anlag som de duktiga kunniga uppfödarna sprider vidare, är dom då seriösa i sin avel?

Det finns tyvärr en hel del oseriös renrasavel också men två fel gör ändå inte ett rätt.

Angående att blandraser är friskare så borde risken för sjukdomar rent teoretiskt minska marginellt om man parar två olika renrasiga hundar med olika rasbundna sjukdomar. Problemet är att det är en återvändsgränd, parar man på valparna är det nämligen minst lika stor risk som med två renrasiga hundar men man har dubbelt så många rasbundna sjukdomar att kontrollera. Dessutom brukar liknande hundraser ha liknande rasbundna sjukdomar om man inte vill riskera mentaliteten genom att blanda allt för olika individer.

Störst chans att få en frisk hund är helt enkelt att köpa en frisk ras och vara noggrann med att kontrollera eventuella sjukdomar innan man parar.

jag menar att jag träffat på en sådan sk uppfödare. inte att jag köpt av henne just...då köper jag hellre en blandras som omplacerats via till ex Hundstallet, som jag fö har haft 3 hundar från.

KL: Det är sällan fråga om avel när det gäller blandraser. Med avel menar jag att man vet vad man vill ha fram, man har ett mål man arbetar mot. Man tar inte bara en kull valpar, man väljer avelsdjur som kompletterar varandra så deras avkomma blir snäppet bättre...sen upprepar man det i några generationer till...

Hur många som tar en blandraskull har någon som helst tanke bakom? Det är trevlig hund + trevlig hund = en kull söta valpar som kan ge pengar vid 8 veckors ålder.

Det finns "tillverkade" raser som leonberger och eurasier, som blev till genom målmedveten korsning. Där hade man klart för sig hur slutresultatet skulle bli, och avlade vidare på de valpar som låg närmast idealet. De valpar som inte passade in? Jag vet faktiskt inte, men jag misstänker starkt att de avlivades.

Att det finns mycket elände bland renrasaveln är sant, men har inte med saken att göra.

kl

Ang att blandraser skulle vara friskare: Myt som sagt. Blandraser är inte heller sjukare än renrasiga i sig, men kan bli det iom att de sällan hälsoundersöks (röntgas etc).

Det kan väl ligga något i det, i ett led, om man parar två raser med helt olika problem. Parar man tex en mops med schäfer så bör den förmodligen få mindre problem pga platt nos än en ren mops får.
Å andra sidan får den istället både problem pga nosen och hd-problem, om man har otur.
(hur bra en korsning mops/schäfer blir temperamentsmässigt är ju en annan, men lika viktig, fråga).

TS:

Det där är nog en av de mest korkade jämförelserna man kan göra...
Varför tävlar man inte med en BC i hundkapplöpning?

Sedan när tog blandrasavlare och köpare hänsyn till vad en BC passar till?

Varför tycker du det är korkat? Du tyckte ju att man skulle ge alla en chans, eller hur? Vad vill man uppnå med att blanda diverse raser med varandra? Tror du att så särskilt många blandis-"uppfödare" bryr sig ett dugg om vilka raser de blandar? Vilka rasbundna problem/sjukdomar som finns? Om raserna passar ihop? Tror du att så särskilt många av dessa "uppfödare" har något särskilt mål överhuvudtaget med sin "avel", annan än att familjehunden Lisa är så snäll o söt och man vill ju ha en valp efter henne? Har du sett HUR många annonser det finns på Blocket där hundar annonseras ut därför att matte/husse "inte hinner med, hunden kräver aktivitet, allergi" mm mm.
Fortfarande korkat? Att korsa en ardenner o en travare är korkat, absolut, men full jämförbart med väääldigt många mysko hundkorsningar. Du som håller på med trav pratar om avel för prestation. Och då undrar man genast: På vilket sätt tycker du att blandisaveln är avel för prestation? Eller ska man "ge alla en chans" och slutändan ge hunden lika låg status som katten, en slit-o-släng-vara för många eftersom den "var billig"? Eller bör man kanske dra sitt strå till stacken för att få renrasaveln så sund som möjligt? Är osund renrasavel ett vettigt argument för mysko blandisavel istället? Vad vill man uppnå med t.ex schäfer/collie, schäfer/new foundland, papillon/JR, labbe/BC/berner sennen? mm mm. Anser du det vara kloka o genomtänkta korsningar?
Tänk till lite...

För övrigt instämmer jag i Gabbis fråga: sedan när har blandis-"uppfödare" intresserat sig för användningsområdet för BC? Anser du att det bedrivs vettig blandisavel med BC inblandad?

Men det är en högst relevant jämförelse eftersom många resonerar så. Man hoppas på att få det bästa av två världar och glömmer hur det kan bli i den värsta av världar.

En Rottis/Dobermankorsning till exempel. De ser rätt lika ut - men har olika ursprung. Vem vet hur det blir om det blir en dålig korsning? Eller rottis/schäfer för den delen. Har en bekant som råkade ut för ett misslyckat avelsresultat av just rottis/schäfer. Hunden blev ett år och avlivades sen eftersom den högg utan förvarning. Av 5 valpar togs tre bort innan de var 2 år fyllda på grund av aggressionsproblematik (och 2 av ägarna var hundvana och hade haft skarpare raser tidigare utan problem). Hade det varit renrasavel hade ingen av de två föräldradjuren använts i avel (det var en så kallad "olycka" dessutom där resultatet såldes för 5000 kr/valpen).
Lite som att korsa en islänning och en arab för båda är små och viktbärande och kan användas för turridning.

Delvis KL delivis ett försök att behålla diskussionen seriös och vettig!

Om vi ser till det stora hela - dvs avel av hund!

Vi skrotar SKK och avvecklar alla rasklubbar.

Alla hundar - oavsett ras eller rasmix - kan reggas i ett ägarregister och that's it!

Vart skulle detta leda?

Vi har redan idag med de kontroller som trots allt finns på renras-sidan uppfödare som försöker dölja/undviker att berätta om problem som han/hon har inom sin ras/sina linjer/sina individet.
Om vi då plockar bort alla krav på tester - mentala och hälsomässiga - så är det ju enkelt att köra på oavsett problem!

Ser NÅGON detta som en fördel?

Skulle det främja sund avel? Nej knappast! Alla får ju avla hur de vill utom all kontroll...
Skulle det vara befrämjande för valpköpare? Nej, som valpköpare kan du ju inte kolla upp NÅGOT med den hund du tänker köpa utan kan bara chansa och hoppas...
Skulle det vara bra för oss uppfödare? Nej och Ja! För oss seriösa uppfödare som strävar efter att avla sunt, friskt och långsiktigt skulle detta bli katastrof! Om jag avlar för att tjäna pengar och skiter i långsiktighet och hälsa, så ja visst!

Så till TS!
Du valde ju nu att köpa en blandras vilket jag till en del utgår ifrån är orsaken till att du började fundera kring avel och avelsarbete?
Om jag förstått det rätt så är din hund schäfer/leonberger?

Då båda dessa raser har ett antal hälsoproblem undrar jag så klart, är din hunds föräldrar röntgade? Är de ögonlysta eller Mh-testade?
Om inte... Hur har du tänkt här?
Om du parar två raser med samma genetiska belastning så minskar ju inte risken för att defekten skall uppkomma hos eventuella valpar!

Vet du något om din hunds far-/mor-föräldrar?
Eventuella problem med sköldkörtel, blödarsjuka mm

Avel är ALLT ANNAT ÄN enkelt!!

/Swat

Ja, man undrar hur många blandrashundar som går runt med dåliga höfter och det kommer aldrig fram...Skrämmande!

KL

Det är ingen slump att de flesta "utkastade" (problem)hundarna på hundstallen är Blandraser. Oftast stora, svarta hanhundar med Rottweiler, Schäfer, BC etc i sig. Där kombinationerna krockat, fast köparna trott sig få en "lagom, och frisk och bra hund" genom att köpa en Blandras.
En bekant till mig som hjälper folk få rätsida på problemhundar har sagt, att SAMTLIGA hundar hon fått ta hand om, varit just stora, svarta hanhundar med bruksras i sig.
Folk som aldrig skulle "våga" köpa en Schäfer, Dobermann, Rottweiler etc, kan gladeligen köpa en Blandrasvalp med dessa raser i sig, plus en och annan ras till, för att Myten säger att Blandraserna är coolare, vettigare, friskare och trevligare.
Jag har själv råkat ut för detta med min Beauceron, Han ser ut som en stor blandning mellan Rottweiler och Dobermann och folk har sagt: -Jaa, Blandraserna är ju oftast bäst! (om dom gillat tokstollen, vill säga...:angel:)

Störst chans att få en frisk hund är helt enkelt att köpa en frisk ras och vara noggrann med att kontrollera eventuella sjukdomar innan man parar.

Men HUR kontrollerar man att föräldrarna är friska när ägarna inte talar om att just deras hund har anlag?

Min nästa hund blir en schäfer, såklart.. det är den ras som jag gillar allra bäst, men jag kommer noga att kolla efter denna sjukdom i uppfödarens avkommesamling, för aldrig mer vill jag råka ut för denna sjukdom, även om just vår hund mådde ganska bra ändå, ständig medicinering och svårt att få tag i just den medicinen, speciellt på somrarna av någon anledning, ibland fanns det inte på flera månader att ta hem för apoteket. Dyrt som guld var det oxå.

Senast ändrad:

men jag gillar inte heller all renrasavel.

Har du fått intrycket av att någon här gör det?

Delvis KL
Kan också tillägga att jag under mina år här inte har mött någon som har något emot blandrashundar i sig. Det är aveln som är helt galen. Något jag aldrig skulle stödja.

Har själv en blandrashund som jag fick av hundens andra ägare (jag är tredje ågaren på knappt 1,5 år). Han är rolig och trevlig och jag gillar honom, men han är inget jag skulle betakt en uppfödare för (som tog 7500 för honom ...).

Men HUR kontrollerar man att föräldrarna är friska när ägarna inte talar om att just deras hund har anlag?

Du ber att få se veterinärintyg på att hunden är testad för det och det. Här gäller det att vara påläst om vilka problem en ras brukar ha..

Min nästa hund blir en schäfer, såklart.. det är den ras som jag gillar allra bäst, men jag kommer noga att kolla efter denna sjukdom i uppfödarens avkommesamling, för aldrig mer vill jag råka ut för denna sjukdom, även om just vår hund mådde ganska bra ändå, ständig medicinering och svårt att få tag i just den medicinen, speciellt på somrarna av någon anledning, ibland fanns det inte på flera månader att ta hem för apoteket. Dyrt som guld var det oxå.

Men ingen har sagt att alla renrasuppfödare är helgon. Det är ju generaliseringar som dras här. Du råkade ut för skitstövlar, that's it och det är jäkligt tråkigt.

Vänd på det, hur många blandraskullar har föräldrar med känd mental och HD status samt ev ögonlysning osv? Jag kan inte komma på en enda.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
16 115
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 821
Senast: QueenLilith
·
E
Övr. Hund Läser trådar här där det ibland står om blandraser. Om folk som frågar om vilka som är dom bästa raser att blanda och vilka som inte är... 3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 180
Senast: Otter
·
Övr. Hund jag vet helt ärligt inte vad jag ska göra av honom. han är helt besatt av vatten. va har haft honom i några dagar nu och det blir... 2
Svar
24
· Visningar
7 376
Senast: KickiH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stärka 3 åring
  • Fördelar/ nackdelar med tinker?