Måste det vara så "soppigt"?

Bukefalos 30 år!

bettysmatte

Trådstartare
Köpte Brogården Hay Cobs till min gamla ponny igår för jag vill gärna ge henne något lättuggat vid sidan av höet. Enligt instruktioner ska man blöta 1 del Hay cobs och 4 delar vatten. Med ljummet vatten ska 10-15 min räcka, men jag lät hennes mat stå ca 30 min och blötläggas. Jag såg hur frustrerad hon blev när hon fick det, och i morse hade hon ätit ungefär hälften av de 400 gram (6 dl) som jag gav henne. Men MÅSTE man verkligen ha det så blött, eller vågar man ta lite mindre vatten så det blir mer som gröt än soppa? Eller handlar det om att det måste stå och dra i flera timmar (om mängden foder ens kan suga upp allt vatten)... :confused:??

Jag ger allt ifrån helt torrt till blötare än anvisning beroende på så skulle säga nej! Tycker rekommendationerna är bra så att man inte lockas att ge mycket pellets torrt map foderstrupsförstoppning mennjag hade absolut testat torrare i ditt fall. Min häst är himla kräsen så det är ett pyssel att få i honom olika typer av gräspellets och han gillar det inte blött, plus att han lätt få foderstrupsförstoppning när han väl gillar det. Med honom funkar det att ha en lite för blöt och väldigt god mash och blanda i torrt nu tex. Då kan han tugga i sig ett halvt kilo utan att tröttna eller få problem när han äter. Har också ett foder han verkligen gillar jag häller på när han är på slutet av gröten jag tror skapat en positiv känsla av att äta och äta upp.

Jag ger allt ifrån helt torrt till blötare än anvisning beroende på så skulle säga nej! Tycker rekommendationerna är bra så att man inte lockas att ge mycket pellets torrt map foderstrupsförstoppning mennjag hade absolut testat torrare i ditt fall. Min häst är himla kräsen så det är ett pyssel att få i honom olika typer av gräspellets och han gillar det inte blött, plus att han lätt få foderstrupsförstoppning när han väl gillar det. Med honom funkar det att ha en lite för blöt och väldigt god mash och blanda i torrt nu tex. Då kan han tugga i sig ett halvt kilo utan att tröttna eller få problem när han äter. Har också ett foder han verkligen gillar jag häller på när han är på slutet av gröten jag tror skapat en positiv känsla av att äta och äta upp.
Mejlade Brogården i morse och fick till svar att det går bra med mindre mängd vatten så länge man ser till att det inte finns några hårda pellets kvar. Tänkte att jag blötlägger lite tidigare ikväll och fyller på vatten efter hand som det verkar behövas.

Jag fodrade med granngårdens höpellets nu i slutet av betessäsongen. De ska inte heller blötas så länge, men tycker att det blir bäst gröt om det får stå några timmar. Mina hästar äter bättre då.

Jag fodrade med granngårdens höpellets nu i slutet av betessäsongen. De ska inte heller blötas så länge, men tycker att det blir bäst gröt om det får stå några timmar. Mina hästar äter bättre då.
Jag har haft i blöt i kväll mycket längre. Tog fortfarande mycket vatten, men mindre än igår, och det verkar bli en bra gröt. Får se vad ponnyn tycker!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka