måste få skriva av mig

E

empty

varning! mycket rörigt och långt! blev uppringd av en veterinär jag kontaktat för några dagar sedan. en veterinär på den klinik jag besökt tidigare med flera kaniner.
för någon vecka sedan skickade jag dom ett brev med beskrivning av ickis 'sjukdomsbild', kopia på journaler och liknande. föreslog pasturellainfektion och bad dem att kontakta mig för ev tidsbokning.

nu blev jag alltså uppringd av en veterinär som bara vikarierade där och dessutom inte verkade veta någonting om kaniner överhuvudtaget...okej, där överdrev jag kanske :smirk:
för det första bröt han så kraftigt på något främmande slaviskt språk att jag hade stora svårigheter att förstå honom och han förstod inte alltid mig heller.
han tyckte inte det lät som pasturellainfektion och dessutom skulle baytril, som ickis behandlats med två gånger i vår, tagit död på pasturellan i vilket fall.
istället var han bombsäker på att det var miljön det var fel på - men han kunde inte säga VAD !!!! :mad: :crazy: :smirk:
kutterspånet kunde ju damma...jag kontrade med att jag enbart har dammsuget kutterspån. sen följde en rad, för mig ganska patetiska argument, som dessutom inte höll. (att kaninerna ska vara ute så mycket som möjligt...ehh, mina är ute minst 8 timmar varje dag, mer än de flesta skulle jag vilja påstå)
jag kände mig förolämpad som kaninägare när han föreläste om hur viktigt det var att man mockade ut allt kiss så att det inte bildades ammoniak osv osv osv.
sen kom vi in på utfodringsbiten 'kaniner ska ha hö varje dag' läste han högt ur någon skrift.
tack för upplysningen tänkte jag.
sen tyckte han inte att pelletsen skulle förvaras i kylskåp eftersom det drar åt sig fukt och det bildas vattendroppar som gör att pelletsen möglar...(jag har pellets i lufttäta plastboxar)

när jag berättade att kaninerna går i sele och motioneras vid promenader och hopptränas så upplyste han mig om att kaniner kan bli överansträngda och spränga lungor om de inte är tillräckligt uppvärmda.
här blev jag riktigt JÄVLA SKITSUR, ursäkta ordvalet, men vem som helst som vart ute och promenerat med en kanin VET att det INTE går att tvinga den till något på några villkor! stannar kaninen och tvättar sig så GÖR den det, det går inte att släpa eller dra den med sig, eller slå till den så att den tvingas fortsätta framåt.

jag är således en fruktansvärd djurplågare som har mina kaniner i stora isolerade burar med mögelfritt hö, dammsuget spån, daglig utmockning, daglig utevistelse. inte nog med det jag motionerar dom tills lungorna sprängs.
det är nog därför oggiv kan ta en meter höga glädjeskutt när vi är ute och promenerar.


misstolka mig nu inte.
jag vet att jag inte vet allting om kaniner och kaninskötsel.
men en veterinär som inte kan ställa fram vettiga och hållbara argument gör mig riktigt pissed off.

vidare förklarade han det rinnande ögat med att det måste vara tänderna som trycker upp en nerv till ögat.
ingen av kaninerna har bettfel och de sliter tänderna jämt - en kanin som är en utpräglad växtätare kan inte få så ojämnt slitna kindtänder att enbart ena sidans tandrad växer upp och trycker sönder nerver.

han kunde dessutom inte förklara varför oggivs öga började rinna på exakt samma sätt, två dagar efter att han kastrerats och därmed hade nedsatt immunförsvar.


ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
vad f*****n ska jag göra?

han tyckte att man skulle ta nossekretprov plus tand och lungröntgen. men sådana resurser hade man inte på den kliniken, dit jag för övrigt aldrig mer tänker sätta min fot.
 
Inte alls rörigt :crazy: Så där brukar det vara när man går till vetrinären med ett marsvin, det slutar oftast med att man får tala om för dem vad det är för något de har osv.
Men lite udda att det var en vikarierande vetrinär(?) som dessutom inte verkade kunna något :smirk:
Man skall ikke bråka med empty :o :cool:
 
Ok men det kan inte vara allergi ändå då?? Mot hö el helt enkelt pollen-jag vet hundar som är människoallergiska!!

Du kan väl försöka kartlägga när ögatr rinner osv? Om det rinner vid blåsigt väder,vår,höst mest osv- testa blötlägga höt kanske?

sen är det ju så oxå att om Oggivs öga inte är rött o svullet el irriterat itan bara rinner klart ibland, då är det ju bara lite irriterande för oss-kanske inte för honom?
Jag brukar tvätta med kamomillte i ögon som inte är infekterade.

Har faktiskt ingen aning om vad det kan vara det är därför allergi är mest troligt-o det är inte ens lätt att utreda på människor.
Tintin tex snarkar,har undersökt honom o det är inget fel på honom utan han likt en bulldog har trånga bihålor helt enkelt-precis som min mamma förresten. Det enda jag kan göra är att hålla honom frisk o ren miljö runt omkring.
 
Nu är det ju så att pasturella kan vara väldigt envist att bota-mina kaninungar fick vid 5-10 dagars ålder en spruta i nackskinnet mot pasturella i mellanörat- men trots det blev de inte friska o vet tyckte det var lönlöst! :mad:
Jag gav inte upp däremot o gick till en annan vet som var väldigt tillmötesgående om en okunnig Men engagerad! Hon tittade i mikroskop på deras öronavlagringar de hade men det var inte kvalster,o så tog hon det billigaste penicillinet hon hittade ,räknade ut dosen o sa till mig att det var envist så jag skulle ge dem detta i 3 veckor i nacksinnet naturligtvis-det var trögflytande o äckligt o i nackskinnet bildades en grönsvart skorpa men som trillade bort tilllslut o ny päls växte fram. O efter 3 veckor alltså vid 10 veckors ålder var de friska!
´Den ena hanen hade huvudet en aning på sne vid vissa tillfällen resten av livet men bara när han vilade. Den andra fick inga men o det var ändå han som hade varit sjukast.
 
Du kan inte se utifrån om en tandrot växer fel.
Hur undersöker du kindtänderna på dina kaniner?
 
tänderna låter jag rutinmässigt undersöka på klinik, men kindtänderna går också att kolla själv, om kaninen ifråga accepterar det.

det jag inte köper när det gäller tand som trycker på nerv som ger rinnande öga det är att hon bara har så på ett öga och samtidigt inga ojämnt slitna tänder.
och började oggivs tandrot trycka på nerv som gav rinnande öga bara ett par dagar efter att han kastrerats och därmed var immunt nedsatt, slumpen?
inte heller han har bettfel eller skevt vinklade käkben som man ser hos många hermeliner.


ang. vet har jag inte fått tag på blå stjärnan ännu. satt igår i 40 min telefonkö!
tyvärr har man ju annat att göra än att sitta i telefon...
börjar dock fundera ang baytril.
han sa att baytril tar 'allt', alla bakterier, att det är det starkaste preparatet när det gäller luftvägsåkommor.
sedan sa han att de skriver ut en tremånaderskur på baytril efter att man tagit odling på nässekretet.

baytril hjälpte ju de två förra gångerna! varför kan hon inte få en tremånaderskurn utan sekretodling, när det ändå är samma preparat??
det blir ju en dyr och långdragen omväg :mad:

funderar nu starkt på att ringa den inkompetenta veterinären igen och tvinga honom att skriva ut receptet. när jag pratade med han förra gången lät han ganska osäker och flexibel :devil:


att jag resonerar så här kanske låter konstigt.
men det är ekonomiska faktorer, liksom kärlek till en levande varelse som nästan står mig närmast.
vi har levt ihop i sju år och hennes plats är här, ända tills hon väljer att lämna den.
just nu skuttar hon omkring i trädgården med spetsade öron, det är så här det ska vara tills den dagen kommer då hon inte vill mer!
hon hatar att åka iväg, hatar för övrigt de flesta människor också, blir alltid jättenervös och ynklig när hon är hos vet. hon är gammal och sliten, jag tänker inte låta henne tyna bort. när hon inte vill mer kommer jag inte dra mig för att låta avliva henne.
men tills dess vill jag att hon ska skutta omkring lös här, anfalla katter och barn, våldföra sig på oggiv, prata med en när man går förbi på sitt eget 'öhöh'-vis, sticka över till grannen och hälsa på väduren pelle och märka ut sitt revir kring hans bur, gräva tvåmeterdjupa hål i våran gräsmatta......
 
Nu blir jag lite fundersam själv här?
Som du säkert vet har jag nämnt att Tintin "snarkar",detta gör han när han tycks sov adjupt o kroppen rycks liksom med i andetagen,han är pigg o frisk förutom då detta snark pipande ljud. jag var ju hos vet förra året som lyssnade på lungor osv o det hördes ju inget i dem trots att han pep som värst på den "eleaka" vet! Sen så pratar han ju oxå men det är ju bara snack o inget jag tycker är konstigt,
Frågan är alltså var vet inkompetent även hon!
Funderar nu på Blå Stjärnan som verkligen är kompetenta o disskutera detta med Bo Runsten där och nämna Baytril o be dem göra en ordentlig utredning! Frågan är bara priset,han är försäkrad men det kan ju gå på en hel del ändå.
Vad tror du Empty om hans pipande ljud han är ju så frisk o pigg för övrigt-inga rinnande ögon el nos någonsin el nysning o pälsen är MEGA glansig. Just detta gjorde ju att vet friskförklarade honom.
 
ickis har alltid, eller...så länge jag varit sjukt intresserad av foder :crazy: haft superfin päls men hon kunde ju bli sjuk ändå.
oggivs päls riktigt gnistrar, trots att han snart börjar fälla av den :bump: och ändå har han ett konstant rinnande öga.

jag skulle ju helst av allt också göra en utredning av ickis. men som fattig student kan man inte punga ut med hur mycket som helst :crazy:

eftersom ickis är sju år så går det inte att försäkra om henne, så en sådan utredning skulle jag få betala helt själv.

just nu har jag satt henne på olika örtkurer bla ett svindyrt högkoncentrat av echinacea, alpenkraft, torkade örter, färsk och torkad malva, beviplex, örtmusliblandning från eggersmann, ökad dos ishavsalger, vitlökspulver varje dag....
tro det eller ej, men jag har märkt en tydlig förbättring även om hon är långt ifrån bra.
redan efter en vecka är hon bättre, det resultatet hade jag verkligen inte väntat mig med örtmedicin... :bump:

nästa vecka ska jag ställa mig i telefonkö igen, när jag får tid...
 
Vad skulle kunna funka för Tintin?
Han (om det nu är det) verkar ju ha något problem med andningsvägarna-låter ju som om han är täppt.
PS om du nu räknar upp en masa saker :cool: snälla förklara gärna var man kan få tag i det oxå :bow:
 
innan jag räknar upp något... :)
vad står han på för foderstat just nu?
 
Att det skulle vara unilateralt är mycket möjligt. Det kan vara enstaka tandrötter som växer.
Att ögat rinner pga tandrötter är så vitt jag vet pga
att roten trycker på tårkanalen. Vid dessa tillfällen
kan man ofta pressa lätt nerifrån och upp vid ögats mittkant
(där tårkanalen löper) och se var komma upp.
Detta problemet har inget med immunförsvaret att göra.
Ev. kan han ha fått torra ögon under operationen/nedsatt
immunförsvar gjort att han fått en ögoninflammation så
att ögat rinner eller så är det bara slumpen att det
uppstod samtidigt.
Jag tror att de vill göra en odling och kolla resistens
så att du inte behandlar i onödan med något som inte
hjälper. Pasteurellan är multiresistent och svår att
behandla.
 
2 msk pellets med i krm vitlök, minst 5 sorters grönt varje kväll, 2 ggr i veckan 1 msk betfor med 1 tsk B-jäst, linfrö,brännässla o 5 droppar vetegroddsolja. hö hela tiden.
gräs o sånt varje kväll.
 
det jag har hört om pasturellan är att den är skitlätt att ta kål på...med baytril då.
så sa iallafall den 'superbe' veterinären jag var på väg att mörda genom telefonen...

imorgon har jag hursomhelst tagit ledigt på morgonen för att kunna ställa mig i telefonkö.

inget var ur ögonen hos kaninerna, det bara rinner. inget 'slem'.
det jag inte köper är varför hans tandrötter ska börja trycka på tårkanalen exakt samtidigt som han kastrerades?
för mig är det rimligaste fortfarande att det sattyg ickis har i ögat kunde 'inta' oggiv också när han var nedsatt efter ingreppet.
tycker att det är ett väääldigt konstigt sammanträffande.
en ögoninflammation pga torra ögon låter troligt, men inte med tanke på att han haft det konstant sedan ingreppet, hela sommaren igenom. trots jag behandlat med fucithalmic.


vidare har ickis behandlats två gånger med baytril, och det HAR ju hjälpt :confused:
 
Problemen behöver inte ha något samband utan ren
slump att det uppstod vid kastration. Det betyder
dock inte att jag påstår att det är tänderna det
är fel på utan det är bara ett förslag.
 
nash, det var inget surt mot dig, stoppard!

idag är jag dock lika frustrerad som innan, då jag inte kommit fram!!!!!!!
ringde imorse och fick då rådet att ringa ett nummer vid lunch - men kom jag fram? näeeeee :devil:

har satt även oggiv på ett preparat med echinacea, och ska se hur ögat blir med det.
ickis öga är hur fint som helst nu, efter två veckors 'behandling' med diverse örter, det rinner bara pyttelite, dvs en markant förbättring.

paradiset - jag tror inte på allergi, men man ska ju inte utesluta något. hade det vart damm, mögel, yttre retning måste ju båda ögonen bli irriterade, inte bara ett.
detta fick jag (faktiskt!) medhåll av veterinären..

nej det blir ett nytt försök imorgon, att det ska vara så svårt att komma fram till 'avdelningen för exotiska smådjur' :confused:
(inte för att kanin är speciellt exotiskt enligt mig, men kanin är iallafall inkvalad i den gruppen...)
 

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 321
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp