Måste förändra mitt liv, men hur?

En tanke är att jag väljer en helt annan bransch, exempelvis inom barnomsorg där det verkar behövas personal. Men jag har ju ingen pedagogisk utbildning alls. Har dock sökt en del sådana arbeten då jag kan tänka mig arbeta med barn.

Eftersom du skrev att du funderade på jobb på försäkringskassan, hur känner du för att jobba på arbetsförmedlingen? Jag har en vän som precis börjat där och tydligen söker de folk hela tiden. Där är det snarare en fördel om man har en brokig bakgrund och de går mycket på personens lämplighet, men de ser gärna att man har en utbildning med. Man får utbildning där i sekretess och andra lagar och sånt innan man börjar arbeta. Även om det är ngt du kanske inte vill jobba med resten av livet kanske det är en väg in till ngt annat? Min vän valde det jobbet eftersom hon är intresserad av gör ngt bra och hjälpa människor.

Du har nog tillräckligt hög utbildning men den är gammal. Jag har aldrig jobbat på kommunen men som handläggare på länsstyrelsen och på statlig myndighet (dock inte med handläggning, men jag vet lite hur våra handläggare jobbar). Tempot är ofta ganska högt och det finns inte alltid jättestora marginaler. Någon som jobbat med något helt annat och alltså saknar relevant erfarenhet och dessutom inte har utbildningen nära i tid kan bli ett högriskprojekt.

Eftersom du skrev att du funderade på jobb på försäkringskassan, hur känner du för att jobba på arbetsförmedlingen? Jag har en vän som precis börjat där och tydligen söker de folk hela tiden. Där är det snarare en fördel om man har en brokig bakgrund och de går mycket på personens lämplighet, men de ser gärna att man har en utbildning med. Man får utbildning där i sekretess och andra lagar och sånt innan man börjar arbeta. Även om det är ngt du kanske inte vill jobba med resten av livet kanske det är en väg in till ngt annat? Min vän valde det jobbet eftersom hon är intresserad av gör ngt bra och hjälpa människor.
Låter väl oerhört positivt för någon som dig, @Tokigplanering ! Att just olika bakgrund är en merit. Det är ju dessutom helt rimligt att det är så på AF!

statsvetenskapliga institutionen i Lund där jag gick utbildningen. ........ Min tanke var precis som din att jag vill knyta ihop arbetserfarenhet med utbildning, jag har dock inte hittat någon lösning än på hur jag ska göra.
Jag kommer spontat att tänka på Länsstyrelsen, Jordbruksverket och LRF.
Landsbygdsutveckling är inne och där så ser ditt CV inte ens spretigt ut.

Du har nog tillräckligt hög utbildning men den är gammal. Jag har aldrig jobbat på kommunen men som handläggare på länsstyrelsen och på statlig myndighet (dock inte med handläggning, men jag vet lite hur våra handläggare jobbar). Tempot är ofta ganska högt och det finns inte alltid jättestora marginaler. Någon som jobbat med något helt annat och alltså saknar relevant erfarenhet och dessutom inte har utbildningen nära i tid kan bli ett högriskprojekt.
Håller med dig, men blev alltså emotsagd.

Jag har sökt där med, det låter väldigt kul tycker jag.

Lämna med referenser också!
Jag skulle aldrig någonsin lämna referenser på en gång. Dem tar jag med mig till eventuell intervju och ger dem om jag känner att det är ett jobb som passar mig och som jag vill ha.

Skapade ett anonymt nick. Om någon kommer på vem jag är, vänligen avslöja inte det, det gör jag säkert själv senare i tråden :angel:.

Jo, jag har kommit fram till att jag bara måste ha en förändring. Har ett jobb som jag egentligen trivts ganska bra med genom åren, djurskötare, men det är tungt och slitsamt, man jobbar helt ensam och jag har börjat få en del krämpor, har ont i lederna nästan alltid, främst höfter och knän. Dessutom är det dålig arbetsmiljö, man andas in mycket damm och ammoniak och jag är orolig för min hälsa.
Jag har en längre utbildning som jag aldrig haft nytta av då jag aldrig lyckats skaffa något annat arbete. Jag är väl helt enkelt värdelös på att söka jobb. :(
Jag har tagit upp för min arbetsgivare att jag letar efter annat arbete pga hälsoskäl.
Men nu till själva problemet, mitt CV ser ju inte klokt ut! En mastersutbildning på 4 år på universitet och sen enbart jobbat som djurskötare. Hur ser en rekryterare på det? Hur får man in en fot i en ny bransch? Jag har sökt en del arbeten där min utbildning passar till det som krävs, men jag har ju ingen erfarenhet alls. Jag söker både arbeten kopplat till min utbildning och arbeten där jag är överkvalificerad, det spelar ingen roll för mig längre.

Jag försökte för några år sedan att söka arbete som är kopplat till min utbildning, direkt efter skolan, men efter enbart negativa svar så gav jag upp och fortsatte med mitt gamla arbete.

Nu kan jag ju inte ha det här arbetet längre, måste ha ett annat men hur gör jag? planen är att jag tänker fortsätta söka arbeten, men jag orkar inte hur länge som helst på det här arbetet. Vad gör jag om jag bara får nej ? Pratat med arbetsförmedlingen och jag var välkommen dit min första arbetslösa dag. Vill helst inte säga upp mig utan nytt arbete då jag blir utan inkomst då. Jag tänkte att kanske är det någon som ser en lösning som inte jag ser.

Har även varit hos läkaren och fått remiss till röntgen, går på antiinflammatoriskt just nu.

Vad värdesätts egentligen i ett CV? och ett personligt brev? Jag har arbetat i 19 år, aldrig varit arbetslös, hittills bara bytt arbete via kontakter som jag har en del inom "min bransch".
Jag har också ett arbete som är väldigt fysiskt och en helt annan högre utbildning. Jag mailade och ringe olika arbetsplatser, skrev ett bra personligt brev och efter ett tag fick jag svar.
Ska dit när jag slutar här och hoppas på det bästa!

Jag skulle gärna jobba på kommunen som exempelvis handläggare, det var det jag utbildade mig inom, hade sikte att arbeta inom förvaltning, kanske försäkringskassan. Men med den arbetslivserfarenheten jag har ser mitt CV enbart märkligt ut.
Det är väl inte omöjligt att man kan börja som praktikant inom kommunen, testa det?

Jag tycker inte det är märkligt att byta bana. Särskilt inte tillbaka till det man utbildat sig till.

Däremot kan det ju vara knepigt att få en tjänst utan erfarenhet - det är samma dilemma för alla. Jag hade nog försökt komma in från sidan, d v s på en annan tjänst och sedan träna på jobbet medan du kanske är lite överkvalificerade för någon tjänst i närheten.

Det är ju också lätt att motivera, att de får högre kvalifikation än de sökt. Just för att du saknar arbetslivserfarenhet inom området. Tar du ett vikariat är det ju världens bästa deal för arbetsgivaren.

Och jag tror också att uthyrningsverksamhet kan vara ett bra sätt att skaffa meriter.

Jag skulle aldrig någonsin lämna referenser på en gång. Dem tar jag med mig till eventuell intervju och ger dem om jag känner att det är ett jobb som passar mig och som jag vill ha.

Tillägg till detta: de senaste veckorna har jag blivit uppringd och blivit ombedd att lämna referenser på flera tidigare anställda som inte kontaktat mig och angivit att de uppger mig som referens. Sånt blir jag lack på, så det ligger absolut i fatet i ett helhetsintryck.

KONTROLLERA med de som anges som referenser att det är OK att uppge dem. Och kanske också om de har något positivt att säga...

Skapade ett anonymt nick. Om någon kommer på vem jag är, vänligen avslöja inte det, det gör jag säkert själv senare i tråden :angel:.

Jo, jag har kommit fram till att jag bara måste ha en förändring. Har ett jobb som jag egentligen trivts ganska bra med genom åren, djurskötare, men det är tungt och slitsamt, man jobbar helt ensam och jag har börjat få en del krämpor, har ont i lederna nästan alltid, främst höfter och knän. Dessutom är det dålig arbetsmiljö, man andas in mycket damm och ammoniak och jag är orolig för min hälsa.
Jag har en längre utbildning som jag aldrig haft nytta av då jag aldrig lyckats skaffa något annat arbete. Jag är väl helt enkelt värdelös på att söka jobb. :(
Jag har tagit upp för min arbetsgivare att jag letar efter annat arbete pga hälsoskäl.
Men nu till själva problemet, mitt CV ser ju inte klokt ut! En mastersutbildning på 4 år på universitet och sen enbart jobbat som djurskötare. Hur ser en rekryterare på det? Hur får man in en fot i en ny bransch? Jag har sökt en del arbeten där min utbildning passar till det som krävs, men jag har ju ingen erfarenhet alls. Jag söker både arbeten kopplat till min utbildning och arbeten där jag är överkvalificerad, det spelar ingen roll för mig längre.

Jag försökte för några år sedan att söka arbete som är kopplat till min utbildning, direkt efter skolan, men efter enbart negativa svar så gav jag upp och fortsatte med mitt gamla arbete.

Nu kan jag ju inte ha det här arbetet längre, måste ha ett annat men hur gör jag? planen är att jag tänker fortsätta söka arbeten, men jag orkar inte hur länge som helst på det här arbetet. Vad gör jag om jag bara får nej ? Pratat med arbetsförmedlingen och jag var välkommen dit min första arbetslösa dag. Vill helst inte säga upp mig utan nytt arbete då jag blir utan inkomst då. Jag tänkte att kanske är det någon som ser en lösning som inte jag ser.

Har även varit hos läkaren och fått remiss till röntgen, går på antiinflammatoriskt just nu.

Vad värdesätts egentligen i ett CV? och ett personligt brev? Jag har arbetat i 19 år, aldrig varit arbetslös, hittills bara bytt arbete via kontakter som jag har en del inom "min bransch".

I ett CV är det viktigaste rätt meriter, helt krasst.

Är utbildningen som du har en pol mag? Det är ju inte den mest praktiskt inriktade av utbildningar, möjligen om du kunde få in ngt i skärningspunkten jordbruk/myndighetsutövning?

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har nog alltid varit väldigt intresserad av polisyrket, och nu när jag även har haft mycket insyn och träffat mycket poliser i mitt... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 041
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Jag ska försöka hjälpa till med att skriva en överklagan till CSN gällande ett avslag på ansökan om de 40 extra veckor som man kan ha...
Svar
7
· Visningar
769
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 276
R
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 247
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka