måste fråga..

C

chrisse

Vi fick en katt för ca ett år sedan. En flicka. HOn har växt upp inne i lägenheten och är en innekatt. Men hon har velat gå ut men när hon väl är ute så är hon livrädd för allting.
Så vi skaffade en kompis till henne. En liten honkatt till och det gick jättebra.
Dom leker och busar hela tiden men ibland tar den stora katten i lite för mycket så den lilla skriker :crazy:

Stora katten har även slutat att ligga på min mage på kvällarna innan jag/vi somnar.. Nu ligger lilla katten brevid min kudde.
Det är som om stora katten är avundsjuk men ändå unnar den lilla.
Likaså när man häller upp mat till katterna så får den lilla äta först, alltid, sedan äter den stora när lilla är klar.

Den stora katten brukar även slicka och tvätta den lilla ibland. Och hon lämnar henne alltid ifred när hon sover. Då brukar stora katten komma och kela med oss människor och vill att vi ska leka (jag kastar en toffs och katten spporterar tillbaka den till mig och jamar och klöser på mig om jag inte kastar den igen :smirk: Det är det roligaste hon vet).

Pappa sa att dom kommer börja bråka en dag och inte skulle gå att ha tillsammans bara för det var två honkatter...
Kan det bli så?
När dom leker nu så visar den lilla klart underläge och kastar sig på rygg när den stora kommer....

Jag vet inte hur det är?
Är det här normalt betteende?

Mia http://medlem.spray.se/connemara01/katter/
 
Jag tycker det låter helt normalt, precis så betedde sig mina katter. Hade 2 katter på 7 år som var uppväxta tillsammans.Tyvärr så dog den ena i en olycka och han som blev kvar blev ju helt förtvivlad.Han har alltid varit som ett plåster på mig,men nu blev det ännu mer! Han vek inte av en tum från min sida,satt tom och väntade utanför duschen när jag duschade.Sov ALLTID brevid mig!
Skaffade hur som helst en liten kattflicka till honom, och det var precis som om han förstod att det var en bäbis.Han lät alltid henne äta först,lät henne sova närmast mig, tvättade och fixade med henne! Hon(den lilla)lade sig också på rygg och visade underläge!Så här var det i ca ett halvår sen började killen återigen kräva sin sängplats brevid mig och den lilla lade sig då brevid och började putsa och feja på honom! Det blev mer och mer "jämnställt"...
I dag är de 12 resp. 5 år och de ääääääälskar varandra!Ligger alltid och gosar och tvättar varandra.
Att du har två flickor tror jag inte spelar någon större roll,min kompis har två honor och de betedde sig också såhär.Och är bästa polare idag....
 
När katter kastar sig omkull är det inte för att visa underläge. Det är för att visa att de är fullt stridsberedda och kan slåss med både fram och bak. Det behöver dock inte innebära liv och död - åtminstone mina katter skojbråkar mycket också.

mandalaki
 
Jag tror iaf inte det blir några särsklida problem bara för att du har två honor. Min kompis har nio katter och de samsas allihopa såh :)
 
Katter som lever i grupp (om så bara två) har en strikt hierarki.
Det du beskriver är helt enkelt att den lilla katten har högre rang än din första katt. Men precis som du skriver unnar hon henne att vara på första plats. Katter som tvättar andra katter visar på så vis att de har lägre rang.

Det är inte alls hemskt och din första katt mår absolut inte dåligt, det är bara att den lilla bestämmer. Känner igen allt så himla väl, vi har två honkatter (iofs systrar) och de beter sig också så här.

Hos oss var det lillsyrran som bestämde först, men sedan jag haft med mig den andra katten en längre tid hos mina föräldrar förändrades rangordningen. Nu bestämmer storkatten allt. Och lilla katten ylar när de slåss, för hon blir så ilsken av att vara fysiskt mindre och därför åka på stryk (liksom att hon har lägre rang).

Vi har inte haft några som helst problem med våra honor, trots att jag blivit varnad liksom du. Rent trams verkar det som! Kisarna ääälskar varandra och blir inte alls glada om de tvingas vara i från varandra någon gång.
 
Två honor behöver inte alls betyda problem. Fertila honkatter kan vara dominanta, men det behöver inte innebära några problem. Det finns ju trots allt många uppfödare som har flera fertila honkatter utan att problem uppstår.
 
Okej.
Men är det inte konstigt att en liten 10 veckors kattunge kommer in i första kattens revir och börjar styra och ställa över ettårs-katten?

(tillägga att den lilla slickar på den stora också men det är mest tvärt om)...

Mia :confused:
 
Jag tycker inte alls att den lilla verkar styra och ställa...

Möjligen är det lite konstigt att den lilla får äta först. Men det KAN ju betyda att ettårskatten behandlar den lilla för vad hon är: en bebis.

Och att den stora inte ligger hos dig längre kan bero på att hon är lite störd över att den lilla dykt upp i hennes värld.

Nej, jag tror inte att du ska ta för givet att den lilla bestämmer - åtminstone inte utifrån det du skriver här.

mandalaki
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 188
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
959
Senast: Viva
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 138

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp