Bukefalos 28 år!

Måste man basunera ut det?

Sv: Måste man basunera ut det?

Ja, för mig spelar det faktiskt roll ! Sen att lagen säger annorlunda bryr jag mig inte i.

Jag tycker att man gör INTE abort om man vill ha barn bara för att det är två. För mig som tvillingmamma så känns det ruttet.

jag antar att det känts ungefär likadant för alla som har döttrar om ngn gjorde abort bara för att det var ett flickfoster. Eller motsvarande med söner/pojkfoster.

Skulle du tycka att det var okej att göra abort pga fel kön på barnet ?
 
Sv: Måste man basunera ut det?

Det vet jag inte.

Men OM det är det första så tycker jag att hon skall knipa igen.
Hade hon gjort abort ändå är det en annan sak.

Om du inte vet det, varför ska det då vara ett svar på varför hon är respektlös?

Till TS:

Varför tycker du att hon är respektlös? Jag förstår inte hur du menar.
 
Sv: Måste man basunera ut det?

Jag hade bara en teori....

Jag kan förstå TS i allrs högsta grad OM tvillingar är anledningen till abort.
 
Sv: Måste man basunera ut det?

Ja, för mig spelar det faktiskt roll ! Sen att lagen säger annorlunda bryr jag mig inte i.

Jag tycker att man gör INTE abort om man vill ha barn bara för att det är två. För mig som tvillingmamma så känns det ruttet.

jag antar att det känts ungefär likadant för alla som har döttrar om ngn gjorde abort bara för att det var ett flickfoster. Eller motsvarande med söner/pojkfoster.

Skulle du tycka att det var okej att göra abort pga fel kön på barnet ?

Jag är en mycket stark förespråkare för den abortlagstiftning vi har idag, som ger oss FRI rätt till abort till och med en viss graviditetsvecka. Så ja, jag tycker att ALLA anledningar till abort fram tills dess att "gränsen" passerats faktiskt är OK. Det betyder inte att jag skulle göra abort pga kön, ögonfärg eller något annat som jag uppfattar som totalt ovidkommande, bara att jag tycker att rätten till abort skall vara just fri, oavsett anledning.

Sedan finns det naturligtvis all anledning att fundera över VARFÖR en del väljer att göra abort pga kön, och att försöka rätta till de orsakerna i de delar av världen de förekommer.

Jag har förresten en dotter själv, och har även gjort en abort en gång (av anledningen att jag inte ville ha barn då, och inte med den mannen). Andras skäl till abort ser jag som just deras. Vill de berätta och diskutera så gör jag gärna det, men jag har aldrig upprörts av någon individs skäl till abort. Jag tror att alla som gör en abort anser att de har goda skäl.
 
Sv: Måste man basunera ut det?

Jag hade bara en teori....

Jag kan förstå TS i allrs högsta grad OM tvillingar är anledningen till abort.

Jag förstår inte riktigt hur du menar heller.
Kvinnan är gravid. Hon bestämmer sig för att göra abort.
Ponera att hon stod och vägde och inte visste om hon skulle behålla eller inte behålla, och så fick hon veta att det var tvillingar. Kanske det fick henne att svänga över mot abort eftersom hon var så pass tveksam överhuvudtaget och verkligen inte kände att hon skulle klara av det som väntade? Bara ett resonemang från min sida. Men det respektlösa? Var är det?
Om hon bestämde sig opåverkad av innehållet i magen, är det ínte respektlöst då?
Respektlöst mot vem? Mot barnet/en, mot dem som lyssnar, mot vem?
 
Sv: Måste man basunera ut det?

Men trots att det är ens fria val att säga vad man vill så går det inte att hindra att folk tar illa vid sig.
Samma sak som att folk tar åt sig att jag tycker man är otänksam om man gör abort 5 gånger & inte använder preventivmedel.Eller hur?
Folk kommer alltid ta åt sig eller illa vid sig, de beror på hur vi är som individer.
Min moral stämmer inte in på andra & andras moral behöver inte stämma in på min.

Abort är inte så himla tabu nuförtiden, de flesta vågar nog prata om det, iaf i min umgängeskrets, men många kan tycka det är över gränsen att tala om det för vilt främmande människor.
Framförallt så finns det folk som inte kan känna av stämningen & inte känner att arbetskollegor tycker det är obekvämt att deras kollegor pratar om hur de planerar aborter.Arbetskollegor brukar ju ha en lite annan rlation än närstående.
 
Sv: Måste man basunera ut det?

Jag tycker att man gör INTE abort om man vill ha barn bara för att det är två. För mig som tvillingmamma så känns det ruttet.

Varför tror du att hon VILLE ha barn till att börja med?
För mig verkar det otroligt konstigt.
Att VILJA ha barn men välja abort. Ett fritt val, men ologiskt.
 
Sv: Måste man basunera ut det?

Men trots att det är ens fria val att säga vad man vill så går det inte att hindra att folk tar illa vid sig.
Samma sak som att folk tar åt sig att jag tycker man är otänksam om man gör abort 5 gånger & inte använder preventivmedel.Eller hur?
Folk kommer alltid ta åt sig eller illa vid sig, de beror på hur vi är som individer.
Min moral stämmer inte in på andra & andras moral behöver inte stämma in på min.

Det håller jag fullständigt med om. Och just därför kanske man måste inse att något jag aldrig skulle gå runt och prata vitt och brett om kanske andra har behov av att prata om. Och jag kan visserligen tycka det är pinsamt, men behöver inte ta åt mig så mycket men kan skaka det av mig med tanken att alla är vi olika....
 
Sv: Måste man basunera ut det?

Det är en bra egenskap, att kunna skaka av sig olika upplevelser eller sånt man hört, om man anser att man inte mår bra av det, tyvärr inte en egenskap alla besitter.
Vissa saker man hör eller ser berör en lång tid.
Tänker på alla psykologer tex, de är utbildade att lyssna på människor, det kan vara mkt att begära att personer utan de erfarenheterna eller utbildningen ska orka med samma sak, även om endel är bra på att lyssna.
 
Sv: Måste man basunera ut det?

Jag är också för fri abort.

Men min högst personliga åsikt är att alla aborter görs inte med för MIG godtagbara skäl. Jag tycker att fel kön är ett icke godtagbart skäl (såvida det inte finns sjukdomar i släkten kopplat till ett visst kön). Jag tycker att tvillingar inte heller är ett godtagbart skäl. Eller helt enkelt femtisjunde aborten för att man sket i p-medel.

Detta är ju endast mina personliga tankar och känslor. Och jag tar illa vid mig fast jag borde vara mer politisk korrekt kanske.
 
Sv: Måste man basunera ut det?

Jag vet ju inte !

Men OM det var så att tvillingar var anledningen till aborten, så förstår jag att TS tar illa vid sig.

Som jag skrev tidigare så är inte respektlöst ett ord jag hade använt.
 
Sv: Måste man basunera ut det?

Det är en bra egenskap, att kunna skaka av sig olika upplevelser eller sånt man hört, om man anser att man inte mår bra av det, tyvärr inte en egenskap alla besitter.
Vissa saker man hör eller ser berör en lång tid.
Tänker på alla psykologer tex, de är utbildade att lyssna på människor, det kan vara mkt att begära att personer utan de erfarenheterna eller utbildningen ska orka med samma sak, även om endel är bra på att lyssna.

Fast vem är det då som är den som gör "fel och behöva jobba med sig själv"? Folk kan ju inte gå på äggskal för precis varje sak kan det vara någn som kan "ta illa upp".
 
Sv: Måste man basunera ut det?

Jag förstår inte riktigt hur man dels kan vara för fri abort, och dels ändå tycka att vissa skäl för abort inte är godtagbara? Självklart är det ju så att just du inte skulle välja abort pga tvillinggraviditet, men är det verkligen så konstigt om någon annans "tröskel" för abort ligger lägre? Om man t.ex. tvekar redan innan på att behålla barnet, och sedan får reda på att det är två barn - jag kan tänka mig att det kan vara den sista, avgörande detaljen som gör ett abortbeslut för vissa. Att den enskilda individen känner att ett barn kanske hade funkat, men två, det klarar jag bara inte.... Jag kan inte se att det skulle vara "värre" att göra abort på de grunderna än att göra det för att man inte vill ha ETT barn.
 
Sv: Måste man basunera ut det?

Nej, det där kan vara svårt att förstå.

För mig är det jämställt med abort pga kön, tycker du att det är ett godtagbart skäl ?

Eller abort för att man struntar i p-medel.

Jag kan inte rå för det men jag tycker inte att det är okej.

Självklart skall de ha sin abort (inte minst för barnets skull). Men jag kan inte rå för det, jag tar illa vid mig. För jag tycker att abort är för dem som blivit oönskat gravida trots p-medel. Eller våldtäktsoffer.

Om man nu är tveksam till barn öht och tvillinggraviditet fäller avgörandet, tycker jag att det är lika smaklöst som att säga att jag gjorde abort för att det var ett flickfoster, en pojke hade jag behållit. Då kan man hellre vara tyst...
 
Sv: Måste man basunera ut det?

Behöver man prata ut finns det utbildade människor man kan gå till om man inte har ngn annan att prata med.
Att bara välja ut arbetskollegor som man inte direkt känner på ett personligt plan är fel, det är att utsätta dem för ngt som de för det första inte är på jobbet för att göra.
& så får man inse att det inte går att prata med alla om just det ämnet.
 
Sv: Måste man basunera ut det?

Behöver man prata ut finns det utbildade människor man kan gå till om man inte har ngn annan att prata med.
Att bara välja ut arbetskollegor som man inte direkt känner på ett personligt plan är fel, det är att utsätta dem för ngt som de för det första inte är på jobbet för att göra.
& så får man inse att det inte går att prata med alla om just det ämnet.

Då kan man ju som arbetskollega som inte uppskattar samtalsämne bara säga: "Du, jag uppskattar inte att du pratar om det där med mig, jag skulle helst se att du låter bli".
 
Sv: Måste man basunera ut det?

Ja, om de vågar.Men de flesta vill inte verka otrevliga.
 
Sv: Måste man basunera ut det?

För mig är det jämställt med abort pga kön, tycker du att det är ett godtagbart skäl ?

Det viktiga för mig är att det inte skall behöva finnas något skäl, att ingen skall fråga mig om det om jag kommer och vill ha en abort. För mig är det själva kärnan i verkligt fri aborträtt, att man kan få abort alldeles oavsett skäl. Så ja, jag tycker att även den som kommer och vill ha abort pga kön skall kunna få det, även om jag själv aldrig skulle göra abort av den anledningen.

Sedan kan man ha ganska mycket att säga om de samhällsstrukturer som får folk att göra abort pga fostrets kön, och man kan och skall arbeta för att förändra en värld som anser att en pojke är så mycket mer värd än en flicka, men jag är övertygad om att det arbetet är ett långsiktigt arbete som inte på något sätt bör få påverka rätten till fri abort.
 
Sv: Måste man basunera ut det?

Jag förstår dig. Och tycker att du i princip har rätt.

Men ändå tycker jag att det är fel att göra abort pga kön...
 
Sv: Måste man basunera ut det?

Sedan kan man ha ganska mycket att säga om de samhällsstrukturer som får folk att göra abort pga fostrets kön, och man kan och skall arbeta för att förändra en värld som anser att en pojke är så mycket mer värd än en flicka, men jag är övertygad om att det arbetet är ett långsiktigt arbete som inte på något sätt bör få påverka rätten till fri abort.

Det där är lite lustigt för läser man på familjeliv är det flera mammor man ser som inte vill ha sina söner för att de önskat sig en dotter,vissa har tom skrivit att "de vill inte ha nån ful besvärlig pojke som blir en bråkstake" det är väldigt sällan man läser att någon vill ha en pojke där,ännu mer sällsynt att någon skriver om hur hemskt det är att det är en flicka i magen. Det känns som att det är ganska bakvänt här.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, jag är verkligen inge bra på sånthär. Jag vet inte hur jag ska hantera situationen. Jag känner mig som en kaviartub med locket på...
Svar
8
· Visningar
1 570
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 520
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan förstås inte låta bli att fundera en del över den våg av hat, oro och konflikter som blir allt mer tongivande i världen nu. Det...
Svar
0
· Visningar
775
Utrustning Kortar ner historien lite, vill mest se om någon hamnat i liknande situation och hur det löst sig. Jag hade ute en sadel på annons...
Svar
10
· Visningar
2 203
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp