MÅSTE man berömma???

http://groups.msn.com/FinnFeaver/vrigt.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=121

Här är min hund, han är blandras mellan sch/bordecollie(75/25) Jag är väl medveten om att jag har en "bra" blandning och hela hans liv bygger på att vara tillags...han ÄLSKAR att vara tillags :love:

Sen vet jag oxå att det är ras relaterat det där med att VILJA vara med husse o matte, och en del hundar tycker det över all värdighet att fjompa för sina mattar o hussar....*Jag är en Tax....Å jag kommer strax* :D

Men just min hund är inte beroende av beröm, han är så glad ändå, och är jag o familjen glad, då är han det med...

Jag tycker att alla som kämpar med sina vovvar är beundransvärda , för jag skulle inte orka ha en sån hund själv...där varje dag är en "kamp", och man inte kan lita på sin hund...
 
Nej, men de motiverar sina flockmedlemmar att lyda med andra medel. Precis som människan har flockledaren förtjänat sin ledarstatus och ofta genom att hitta och fördela maten. Den vilde flockmedlemmen får mat som belöning då den gjort rätt vid jakten. Våra hundar får mat då de gör det vi anser är rätt.
 
Ahaa, trodde det var Tasse ur en annan vinkel :)...hon såg inte så "bred" ut.... :D mer ädel......
 
Det finns inte den flock där ledaren/mamman/pappan berömmer med godis och klappar i det vilda.... Det är helt självklart att hunden ska komma när man ropar. Gör den inte det, då har man missat något.

mycket av det vi kallar lydnad är rena cirkuskonster för hunden. att komma omedelbart när man ropar, att gå fot etc finns inte naturligt hos hunden.

sedan tycker jag att även om man har en hund av det vekare slaget så skadar det inte att göra det skoj att lyda. har en schäfer som verkligen vill vara till lags och på henne "behövs" inte godis, men hon får då och då i a f, bara för att göra det roligt.
 
Nu vill jag inte att ni tror att jag aldrig berömmer mina hundar, det gör jag eg jämt....jag kan bara gå förbi dom hemma och klappa om dom å säga att dom är så fina o duktiga :Dbara sådär......
 
mmm... Därför är det så lätt för vissa att anse att alla andra gör fel i uppfostran eftersom att det inte går så "lätt". Vi har haft Terv. :crazy: Hon skulle ju inte ens bemöda sig att titta på vare sig hundar eller människor och utanför affären så stannade hon fast hon var lös. Å det var ju bara nått som fanns där. Plättlätt. För henne var det inte ens jobbigt att gå strikt vid sidan i 1 mil. Hon tyckte att hon lika gärna kunde gå där som någon annanstans.

Saknar henne. Hon blev 14 år och dog för ca 2 år sedan p.g.a hjärnblödning. Men jag skulle inte vilja ha en till. Är rädd för att få en som är dålig i tempramentet. Fast de silverfärgade är ju helt oemotståndligt läckra!! :rofl:
 
När jag bodde hemma(för typ 100 år sen) så hade vi en bouvier, den hunden var så klok och fattade allt man sa till henne, hon var tom lös utanför Åhlens mitt inne i stan när mamma var inne o handlade....den som lämnat henne väntade hon på , således kunde inte jag komma och "ta" henne, utan om morsan gått in i affären var det hon som skulle "hämta"...Numer har mamma en Trev....vilken skillnad :crazy:, de första 5 åren gick väl till att få hunden någorlunda socialt anpassad, visserligen är hon lydig nu fast då är hon på sitt 13:e år oxå :crazy:, men det är två helt olika typer av hund i temperament och psyke...ljusår ifrån varandra.....
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 212
Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 080
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 710
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund ...som ensam alltså. Hur är det? Vad är den stora skillnaden mot att bara ha en? Jag har tidigare haft två hundar i familjen men då har...
2
Svar
35
· Visningar
2 827
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp