MÅSTE man berömma???

martha

Trådstartare
..ang inkallningstråden....berömmer ni alltid när hunden lyder?? Det gör inte jag, vanlig vardagslydnad är för mig så självklart och man kan väl inte hålla på o berömma dagarna i ända heller :confused:
Inte berömmer hundarna mig när JAG kommer på inkallning..men jag är lika glad ändå :D
..eller tränar ni jämt??
min hund/ar är alltid lösa, så inkallningen är eg ingen inkallning, förutom om vi är istan hos mamma, men där går dom också lösa...kommer det hundar så är det klart jag ropar in mina och då får dom ju beröm, men aldrig att jag skulle muta med godis....för det behövs ju inte...att komma skall vara som vadsomhelst....så eg...MÅSTE man berömma och ge mer eller mindre godis beroende på hur fort hunden kommer :confused:
 
Det använder jag iaf mest under inlärning. Godis alltså. Sen har jag komadot HIT att plocka fram ur bakfickan om hundarna MÅSTE in. HIT följs alltid upp av godis och andra roliga saker.

Till vardags så heter det HÄRÅT och då behöver de inte ens komma fram till mig, bara kommma i närheten och ta min riktning.

KOM är väl den vanligaste inkallningen å det är inget krav på tempo från hundarnas sida och berömmet är det väl inte så mycket med.

KOPPEL PÅ heter det när de ska kopplas och då kommer det som små jehun när jag skakar på kopplerna! :rofl:
 
Jag tränar ALDRIG någon av mina hundar med godis då jag tycker att det är fel! Man skall inte behöva ge en godis för att hunden tex skall komma på inkallning. Ber jag min hund om en sak så förväntar jag mig även att den gör det, utan att den måste ha massa godis.

Hunden skall vilja lyda och göra det man ber om - inte göra saker för att få godis!

Visst är det så mycket enklare att få hunden att lyda om den har fått godis, men vad har den lärt sig?!
 
Du kan inte generalisera så där. Om hunden har en 100% inkallning, spelar det någon som helst roll hur man lärt in den?? Jag fattar inte det där. Varför en metod ska vara finare än någon annan fast med samma resultat? :confused:
 
Eller bullterrier? :D

Skämt åsido så har jag precis samma ord/kommandon som Tippan, utom koppel på, det är ersatt av: "ska vi gå en sväng?"
 
När jag ger min hund eller häst ett komando så följer det ett braaa! eller ducktig, det går med automatik och känns rätt för mig, när valpar och unghundar tränas på inkallning så bjuds det på små godisar offta.
När jag är i stan så sitter kopplena på av respekt för omgivningen (har riktigt stora hundar = vinthundar :D)
 
Min ena hund är så lyhörd(den andra är lomhörd :D) så när vi var hos morsan och han gick före oss en 10-15 meter, så var han på väg in på en tomt med en jättelåg häck...jag sa till honom att nej du peppe, sådär får man inte göra och han kom lommande tillbaka...när vi sen kom fram till tomten han var på väg in till så satt en hel drös människor på altanen och en KATT ute på gräsmattan fastsatt i en sele :rofl: :rofl:...må tro att dom blev lite svetta när en schäfer var på väg att knalla in :D :D
 
:rofl: låter som ina underbara odjur :D har ju två hanar och som alla manliga kön, så har även dom begåvats (?) med selectivhörsel :D
 
Jag tycker att hunden åtminstonde ska ha nån form av uppmuntran när den gör rätt! Varför i herrans namn har den nån anledning annars att lyssna?
Mina båda kommer som ett par ljusstrålar när jag ropar och sätter sig hos mig när jag ropar, fulla av förväntan.
Valpen (saluki = vinthund) är 9½ vecka och kan redan kommandot HIT. Har aldrig sett en valp springa så fort till matte! Nu blir det inte ALLTID godis utan ibland bara beröm och lite kel,men förväntan finns alltid där!

Alltså.. man kan ju jämföra det med vårat vardagsliv..
Hur kul skulle det vara för oss om vi bara blev omkringkommenderade på jobbet/skolan utan att ha nåt att se fram emot? Tänk dej att bli kommenderad att jobba heltid utan lön? Eller att plugga i tio år utan att få ens ett betyg? JAG skulle i alla fall inte ha nån vidare glädje av det! Men med lite motivation och nån form av belöning går man till jobbet/skolan ändå, fast det inte ALLTID känns så jättekul, för man vet ju att man får ut nåt av det till slut...

:d
 
mina valpar kom redan när dom kunde röra sig :D..när jag ropade "BUUULPERA" som kom dom som skott :rofl: :rofl:

Jag har aldrig haft problem med inkallning, men jag har aldrig gjort affär av det heller...dom bara kommer när jag ber dom...självklart så berömmer jag dom, men inte varje gång, ser ingen anledning till det, dom kommer ju för att dom vill, inte för att få beröm eller godis....Ville dom inte komma skulle dom ju skita i det :crazy:, och dom kommer o följer för jag är kärnan i deras flock.....svårare än så behöver det inte vara.....men jag älskar mina vovvar och även om jag inte kallar det beröm, så får dom väldigt mycket kärlek...alltid och jämt...... :love:, och dom är så nöjda så.....

du kan inte jämföra hundar med människor, isåfall så skulle dom ju även få gå vind för våg
 
:D men min lomhörda tik hör inte knappt när maten är på G längre...så jag får skrika :D...hon är på sitt 13:e år, så det är ju lovligt att vara lite lomhörd ;)
 
Nej, man måste inte berömma varje gång när hunden/djuret vet vad den skall göra. Det är snarare en fördel att slumpmässigt berömma för det bygger upp en förväntan och då brukar djuret utföra momentet fortare/villigare.

:)
 
Den kan ha lärt sig massor och med mycket större motivation än utan belöning. Många raser har inte en naturlig följsamhet eller vilja att vara till lags utan där måste man se till så att hunden tjänar på att göra det föraren vill. För vissa hundar duger det utmärkt med beröm medan andra kräver lek med kamptrasa, godisbelöning eller kel.

För hur får du en hund att vilja göra det föraren ber om, om hunden anser att eget sällskap är gott nog och att resten av världen kan kvitta, om du inte får använda någon typ av förstärkning?
 
För hur får du en hund att vilja göra det föraren ber om, om hunden anser att eget sällskap är gott nog och att resten av världen kan kvitta, om du inte får använda någon typ av förstärkning?

Precis.. Vinthundar bland annat är väldigt självständiga individer, medans kanske en border är mer intresserad av att valla ihop flocken. En vinthund kommer inte om den inte är motiverad att komma... den har verkligen selektiv hörsel!
 
Varför kan man inte jämföra en hunds situation med en människas situation? En människa får inte heller gå vind för våg...vi har alltid pappa LAGEN som kontrollerar oss och håller oss i koppel.

Jag säger inte att man kan jämföra en hund med en människa rakt av! Men som ett exempel.

Vi går till jobbet, jobbar och får lön.. annars skulle vi inte gå dit!
Vi umgås med kompisar, för att vi får nåt utbyte av det, för vi umgås väl inte med människor vi inte gillar om vi inte måste?

Hunden jobbar för att det är kul och den får ut nåt av det (tex Lydnad).
Hunden umgås med sin flock för att den får ut något av det,
tex lek,gemenskap,skydd...

Tycker vi har ganska många likheter där...
 
det räcker med att man har en hund som tycker att livet leker för att det ska bli knepigt att träna utan förstärkning.
 
Håller med dig! Det finns inte den flock där ledaren/mamman/pappan berömmer med godis och klappar i det vilda.... Det är helt självklart att hunden ska komma när man ropar. Gör den inte det, då har man missat något.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 212
Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 080
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 710
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund ...som ensam alltså. Hur är det? Vad är den stora skillnaden mot att bara ha en? Jag har tidigare haft två hundar i familjen men då har...
2
Svar
35
· Visningar
2 827
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Tjockistråden 3
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp