Bukefalos 28 år!

Måste man blötlägga lusern?

A

Alpin87

Dum fråga kanske men jag undrar om man måste blötlägga lusern? Min häst har tröttnat och ratar lusernen helt, även om jag bara blötlägger litegrann. Hon skulle behöva äta det men verkar tycka det är trist. Förut blötlade jag hennes groov också men då åt hon inget. Nu får hon lusernen blöt och grooven torr men hon äter bara grooven och pyttelite av lusernen..

Så det kanske är en dum fråga för jag vet att man ska blötlägga lusern.. Kan det vara ett alternativ att höja grooven och strunta helt i lusern?

Jag är lite rådvill, ge gärna tips :)
 
Sv: Måste man blötlägga lusern?

Det är ganska mycket lucern i Grooven. Själv skulle jag inte sluta blötlägga lucern eftersom jag haft en häst som fick våldsamma kolikanfall av icke blötlagd lucern.
 
Sv: Måste man blötlägga lusern?

Okej, ja hon behöver det för att gå upp i vikt. Kanske ska jag strunta i lusernen och bara ge groov (125)..
 
Sv: Måste man blötlägga lusern?

Det tror jag absolut. Rehab är också ett alternativ om man vill ha upp dem i vikt. Som sagt är det redan mycket lucern i grooven. Så ökar du på det och ev tillsätter lite olja så borde det funka.
 
Sv: Måste man blötlägga lusern?

Visst går vanlig rapsolja bra att ge? Hur mkt ska man ge i fodret?
 
Sv: Måste man blötlägga lusern?

Rapsolja går fint. Jag brukar hålla mig till max 1 dl per dag, uppdelat på 1/2 dl per fodring.
 
Sv: Måste man blötlägga lusern?

Min häst går på bete och annars lösdrift. Är 1 dl för mkt att ge om man bara fodrar en gång per dag?
 
Sv: Måste man blötlägga lusern?

Tror jag inte, men ge lite mindre i början för att vänja in. De kan bli lite lösa i magen.
 
Sv: Måste man blötlägga lusern?

Okej, ja det är klart hon ska få vänjas in :)
 
Sv: Måste man blötlägga lusern?

Jag skulle inte våga ge lucern torr, det kanske kan gå bra men jag skulle ständigt vara nervös.. brukar använda väldigt mycket vatten.
Men kanske hack skulle fungera bättre? Men det tar ju ett tag att äta så det kanske kan bli svårt om du har lösdrift och behöver ta in och ge kraften..soja kan du använda om du behöver proteinet, det ger mycket protein på liten mängd, billigare än grooven.
Ett sätt som har funkat för mig för att få i lucern i hästarna är att blanda med betfor..men det var bara på en häst så jag vet inte om det är vanligt att det funkar.
 
Sv: Måste man blötlägga lusern?

På Kvarnbys lucern står det att den inte behöver blötläggas. Prova en annan sort än Krafft, deras pellets är ju större än Kvarnbys.
Vi ger Kvarnbys lucern torr utan problem.
 
Sv: Måste man blötlägga lusern?

Var får man tag på Kvarnbys lucern? Har inte möjlighet att åka så långt för att köpa foder nämligen..
 
Sv: Måste man blötlägga lusern?

Jag ger kvarnbys lucernpellets torra till min donna. (Hon äter inte annars) Men hon äter långsamt och fint så jag är inte orolig :) Skulle hästen hetsäta torra pellets lägger jag i en eller ett par lite större stenar i krubban så den få äta runt dessa och inte får tag på så mycket åt gången :)
 
Sv: Måste man blötlägga lusern?

Var får man tag på Kvarnbys lucern? Har inte möjlighet att åka så långt för att köpa foder nämligen..
Du får kolla på Kvarnbyfoders hemsida om de har någon återförsäljare i din närhet.

Jag har fodrat med lusernpellets i över 15 år och aldrig blötlagt den.
Det är som alla andra pelletterade foder, det sväller litegrann men har man hästar som äter lugnt och tuggar väl så hinner det blötas tillräckligt för att inte fastna i foderstrupen.
 
Sv: Måste man blötlägga lusern?

Mina hästar äter luserna varje dag och har gjort det i 15 år. Jag har aldrig blötlagt det!
 
Sv: Måste man blötlägga lusern?

Jag ger aldrig pellets utan vatten, rädd för foderstrupsförstoppning.. Pellets sväller.
Men jag blötlägger inte för det uppskattas inte av mina kusar jag häller på vatten innan fodringen bara...
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 490
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 204
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 957
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 127
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp