Måste man ta bort allt vid virus?

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare murran
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 103
M

murran

Min dator blev knäpp och man kom inte längre än till startmenyn. En kompis fick igång datorn igen, men säjer att det ligger ett virus i den, som kommer från en musikfil.

Jag undrar, räcker det med att ta bort musikfilen som orsakar felet dvs gör att man inte kan komma in i datorn ibland, eller måste jag ta bort rubbet och installera om allt? Jag har en massa bilder o annat, som jag skulle vilja behålla, har viruset smittat bilderna också? Jag fattar mej inte alls på..

Sv: Måste man ta bort allt vid virus?

Har du inget antivirus-program installerat?
I så fall kan du köra det så hjälper det dig att hitta alla infekterade filer och plocka bort dem/sätta dem i karantän.

Jo, jag har Symantec antivirus, men fast programmet är uppdaterat med jämna mellanrum, har det här viruset lyckats smita in iallafall och programmet kan inte ta bort det. Varför vet jag ej..:cry:

Starta i felsäkert läge (hamra f8 vid datorns uppstart så kommer alternativ upp) och gör en scan. (Eventuellt ladda ner uppdaterade virusdefinitioner från symantecs hemsida på en annan dator och lägg in dem först, i felsäkert läge, innan du gör en scan, fast det kanske är överkurs.) Kan programmet fortfarande inte ta bort de infekterade filerna är det enklaste och säkraste att göra en backup på det du vill ha kvar (bilder etc) och sen blåsa datorn. Kör sen en scan av de backupade filerna med ett fullt uppdaterat antivirusprogram innan du lägger in dem igen.

Ok! :)Tack för bra svar. Jag lägger bilderna på ett USB minne och sen installerar jag om Windows o virusprogram, och uppdaterar virusprogrammet och sen in med bilderna..har jag fattat rätt!

That's about right. Men testa en scan i felsäkert först, brukar gå bättre att få bort saker där.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
27 255
Senast: Amk
·
Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är... 2
Svar
34
· Visningar
6 201
Senast: Vallmo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 421
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig ägt någon ajfån eller smartfån. När jag köpte min nuvarande mobil för 4 år sedan var kravet att det skulle gå att ringa...
Svar
0
· Visningar
298
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Ögonfärg
  • Sängproblem...

Hund, Katt, Andra Djur