Måste man ta körkort för hästsläp?

Z

Zuukii

Vad kostar det isf? ingår det i exempelvis en intensivkurs för B körkort? Ge gärna tips på bra bilar som orkar köra släp med stor häst typ halvblod och boggi axel. (vet ej vad alltsammans kan väga)?

sen en fråga till.. har ni egna släp eller hyr ni av någon? tänkte mer på akuta fall då man kanske måste åka iväg med sin häst till veterinär.. hur gör ni då?

Sv: Måste man ta körkort för hästsläp?

Du måste ha ett vanligt Bkörkort för att köra släp. Men om du har en tung släp och en stor häst och det väger mer än vad du får dra på ett Bkörkort kan du skaffa ett BE. Men måste först ta B.
Men i många fall så klarar inte bilen av att dra jättemycket mer för det. Och skaffar man en riktigt stark bil så klarar inte släpet dubbla hästar ändå... lite off topic.haha
Själv äger jag en enaxlad släp men brukar låna en annan på stallet när jag ska köra.. De har en mkt finare....
Blir dyrt att hyra sig fram om man hade tänkt ut oträna och tävla men för att ta sig till veterinär bara så är det kanske dyrt att köpa. Man kan ju öra sig för med stallbekanta om man kan hyra deras i nödsituationer.

Bogggi är de flesta fall= BE körkort

Antar att du inte har Bkort än eftersom du inte visste detta, vikter och så lär du dig nämligen redan när du tar vanligt B-kort.

Sen brukar min pappa alltid säga: "Om du är osäker på om något är tillåtet, utgå alltid ifrån att du inte får, tills motsatsen är bevisad"

PS. EmelieR uttrycker sig lite luddigt så för att klargöra det hela tydligare. Det kvittar hurvida du har en tung häst eller en liten lätt häst. Det är släpets totalvikt som avgör om du får köra det eller inte. Totalvikten är INTE vad släpet väger just i det ögonblicket som du kör med det utan hur mycket det maximalt får väga dvs. Tjänstevikt (Vad det väger tomt med grundutrustning)+Lastvikt (hur mycket du max får lasta i det) Dock är det ju så att en tung häst kräver ofta en tyngre transport så Emelies tanke var säkert helt rätt, jag ville bara klargöra det hela lite tydligare eftersom det är en vanlig misstolkning att det är den vikten släpet har just i körögonblicket som räknas.

Senast ändrad av en moderator:

Hihi- jag ville förklara det så lätt som möjligt- tror inte att TS har jättemkt koll på detta iom att hon inte ens har körkort...
Inte behövde jag veta så mkt om tjänstevikt totalvikt mm när jag körde upp på B

Nä... det är ju det som är problemet... man får frågor på det på provet ibland men oftast drar körskolorna över det så fort att ingen fattar, varför endel B-körkortsinnehavare kör olagligt utan att egentligen vara medvetna om det... För det är ganska vanligt att man missuppfattar hela det där med tjänstevikt och totalvikt och bruttovikt, det är ju en djungel... Men det lät ju som om du själv hade koll det tanke på att du ägde ett enaxlat...

Det som skrämmer mest med att man alls får köra släpvagn utan extra utbildning. Utbildningen för *B**E ger både kunskaper om säkerhet och hur ett släp fungerar. Det är samtidigt varken dyrt eller svårt att ta BE.

Jag såg vid ett tillfälle ett hyrsläp "segla" iväg över gångbanan eftersom föraren inte kopplat rätt inne på macken där han hyrt den. Han hade varken kollat att kulan låg på eller kopplat panikvajern!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 487
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 826
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
8 996
Senast: tuaphua
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag... 2 3
Svar
45
· Visningar
8 871
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka