Bukefalos 28 år!

Mat ni inte gillade som barn men tycker om nu

Svamp och all ost utom brunost. Började äta ost i lågstadiet och svamp på gymnasiet. Åt nog ganska varierat annars.

Ni som var extremt kräsna, när började ni äta mer varierat? Har en unge i min närhet som har ganska få saker som tolereras och som inte ens är nyfiken på annat. Har läst att det är vanligt i 2-3 årsåldern men detta barnet ska börja skolan i höst. Men på er verkar det som att det kan pågå flera år till och ändå gå över av sig självt?
Jag var väldigt kräsen som barn, började bli bättre i tonåren.
 
Förskolepersonalen säger att barnet äter normalt där så än så länge är det ingen fara alls. Hemma äts det ett begränsat antal ingredienser (helst vit mat som vit fisk, ris, mjölk) och inga grönsaker eller frukt. Jag har också tänkt i termer av ätstörning eftersom barnet verkar uppleva stort obehag och verkligen inte klarar av att ens ta en tugga av något okänt (min egen smakar och spottar ut om det är äckligt). Dessutom har andra barn reagerat och tycker att det är konstigt. Men om det kan gå över av sig självt så ska jag sluta oroa mig. Skolan kommer väl säga till om barnet är lika kräset där.
Om barnet äter normalt på förskolan men är "extremt kinkig" hemma så lär det ju inte vara någon ätstörning :)

Och där det om man smakar eller inte är nog väldigt olika. Själv har jag aldrig varit en sån som smakar först, och så är det fortfarande. Om jag inte tror att jag kommer gilla en viss grej så vill jag verkligen inte prova. Sen har det ändå över tid blivit så att jag testat mer och mer saker, men jag har behövt göra det i min egen takt liksom.
Tex så äter inte jag fisk och skaldjur. Jag är ju väl medveten om att jag inte ens har testat det mesta som innehåller fisk/skaldjur och det jag har testat var när jag var jätteliten, men jag får ärligt talat ångest bara av att tänka på att smaka. Never ever. Man är olika där helt enkelt :)
 
Om barnet äter normalt på förskolan men är "extremt kinkig" hemma så lär det ju inte vara någon ätstörning :)

Och där det om man smakar eller inte är nog väldigt olika. Själv har jag aldrig varit en sån som smakar först, och så är det fortfarande. Om jag inte tror att jag kommer gilla en viss grej så vill jag verkligen inte prova. Sen har det ändå över tid blivit så att jag testat mer och mer saker, men jag har behövt göra det i min egen takt liksom.
Tex så äter inte jag fisk och skaldjur. Jag är ju väl medveten om att jag inte ens har testat det mesta som innehåller fisk/skaldjur och det jag har testat var när jag var jätteliten, men jag får ärligt talat ångest bara av att tänka på att smaka. Never ever. Man är olika där helt enkelt :)
Jag har mina misstankar om att personalen kanske inte är helt ärlig 😉. Barnet pratar om äter i termer av smakar och beskriver att man spottar i servetter etc. Tror det blir bra med färska ögon från skolan.

Jag har så svårt att begripa det där med att tycka att något är äckligt innan man har provat, så kanske blir det färgat av min syn också. Jag är nästan tvärtom och vill smaka i princip allt, även om jag tror att jag inte kommer gilla det (som durian) bara för att jag är så himla nyfiken och driven av att få nya upplevelser. Kan absolut ta flera tuggor av ganska konstiga saker bara för att vara helt säker på vad det smakar.

Vid närmare eftertanke har jag upplevt att barnets förälder också har sagt nej fast denne aldrig hade smakat. Tror det var någon juice eller smoothie som var grön men enbart smakade frukt. Det fick föräldern aldrig uppleva eftersom hen inte smakade. Har dina föräldrar liknande försiktighet?
 
Jag har mina misstankar om att personalen kanske inte är helt ärlig 😉. Barnet pratar om äter i termer av smakar och beskriver att man spottar i servetter etc. Tror det blir bra med färska ögon från skolan.

Jag har så svårt att begripa det där med att tycka att något är äckligt innan man har provat, så kanske blir det färgat av min syn också. Jag är nästan tvärtom och vill smaka i princip allt, även om jag tror att jag inte kommer gilla det (som durian) bara för att jag är så himla nyfiken och driven av att få nya upplevelser.

Vid närmare eftertanke har jag upplevt att barnets förälder också har sagt nej fast denne aldrig hade smakat. Tror det var någon juice eller smoothie som var grön men enbart smakade frukt. Det fick föräldern aldrig uppleva eftersom hen inte smakade.
Så kan det ju vara, men känns konstigt att personalen skulle ljuga? Vad skulle de vinna på det?

Ja det här med smaka eller inte är så himla olika. Jag förstår verkligen att det känns främmande när du har den motsatta ingången. Men det kan vara fullt normalt även om man inte vill smaka :)
 
Jag åt inte broccoli som barn, men älskar det nu. Tror problemet mest var att den alltid var överkokt eller för geggig i gratäng och så.

Sedan finns det motsatta fenomenet - jag älskade ärtsoppa, leverpastej och blodpudding som liten, nu äter jag inget av det. Eller jag skulle väl kunna äta leverpastej och blodpudding om det verkligen knep, men kväljs av blotta doften av ärtsoppa. Då är jag allt annat än petig med maten, men… ja, det är något.
 
Jag åt inte broccoli som barn, men älskar det nu. Tror problemet mest var att den alltid var överkokt eller för geggig i gratäng och så.

Sedan finns det motsatta fenomenet - jag älskade ärtsoppa, leverpastej och blodpudding som liten, nu äter jag inget av det. Eller jag skulle väl kunna äta leverpastej och blodpudding om det verkligen knep, men kväljs av blotta doften av ärtsoppa. Då är jag allt annat än petig med maten, men… ja, det är något.
Ja just det, broccoli! Det vägrade jag äta fram tills typ 30-års åldern eller straxt innan :angel:
Även blomkål. Tycker fortfarande inte att varken broccoli eller blomkål är sådär jättegott dock, mer acceptabelt.
 
Så kan det ju vara, men känns konstigt att personalen skulle ljuga? Vad skulle de vinna på det?

Ja det här med smaka eller inte är så himla olika. Jag förstår verkligen att det känns främmande när du har den motsatta ingången. Men det kan vara fullt normalt även om man inte vill smaka :)
Barnet har kanske livlig fantasi men berättar saker som gör att jag tänker att det inte är världens bästa förskola. Barnen har säkert roligt men det verkar inte vara så mycket pedagogisk verksamhet.

Ja alltså jag har samma med andra saker. Kommer aldrig prova diverse aktiviteter som handlar om att falla fritt genom luften. Noll intresse, har ingen lust att veta hur det känns. Provat fritt fall på tivoli en gång och vill aldrig uppleva något liknande igen. Man är olika. Så länge det inte är handikappande och/eller växer bort så spelar det ju ingen roll.
 
Jag har lärt mig äta svamp och paprika. Det kanske inte är någon favorit men det funkar i såser och grytor.
I övrigt äter jag nog likadant nu som då. Inte kräsen men det finns förstås saker som jag inte tycker lika mycket om som annat.
Kaffe/-smak och lakrits är nog de grejer som jag absolut inte äter/dricker. I övrigt går nog allt ner :)
 
Förlåt TS för att jag sabbar tråden med sidospår men; någon som vet varför vissa älskar lakrits och andra inte? Över hela världen verkar det vara ganska ovanligt att tycka om salt och bitter lakrits/salmiak och även inom norden är det ju lite älska eller hata över det. Verkar som om det är en tidig smakpreferens också, och ingenting man behöver lära sig att äta? Kommer från en lakritsälskande familj själv och avkomman är precis som jag. Köper vi godis så väljer han alltid lakrits medan kompisarna föredrar fruktsmak.
 
Förlåt TS för att jag sabbar tråden med sidospår men; någon som vet varför vissa älskar lakrits och andra inte? Över hela världen verkar det vara ganska ovanligt att tycka om salt och bitter lakrits/salmiak och även inom norden är det ju lite älska eller hata över det. Verkar som om det är en tidig smakpreferens också, och ingenting man behöver lära sig att äta? Kommer från en lakritsälskande familj själv och avkomman är precis som jag. Köper vi godis så väljer han alltid lakrits medan kompisarna föredrar fruktsmak.
Jag gillar sötlakrits men inte saltlakrits, för mig är det den biten det handlar om snarare än själva lakritssmaken.
 
Jag gillar sötlakrits men inte saltlakrits, för mig är det den biten det handlar om snarare än själva lakritssmaken.
Biten med hål i i gott och Blandat är den enda lakritsbiten jag äter däri! :D De andra ger jag ena sonen som älskar dem!
 
Förlåt TS för att jag sabbar tråden med sidospår men; någon som vet varför vissa älskar lakrits och andra inte? Över hela världen verkar det vara ganska ovanligt att tycka om salt och bitter lakrits/salmiak och även inom norden är det ju lite älska eller hata över det. Verkar som om det är en tidig smakpreferens också, och ingenting man behöver lära sig att äta? Kommer från en lakritsälskande familj själv och avkomman är precis som jag. Köper vi godis så väljer han alltid lakrits medan kompisarna föredrar fruktsmak.

Helt ovetenskaplig tanke så kanske det beror på hur mycket hostmedicin man fick som barn? Lakrits har ju tillsatts i hostmediciner för sina hostdämpande egenskaper sen långt tillbaka. Hostmedicin tycker väl de flesta barn inte är gott och då kanske man förknippar lakritssmak med något som inte är gott? Själv gillar jag inte lakrits av någon sort vet att jag fick en del hostmedicin i perioder.

Men som sagt var har inga vetenskapliga bevis överhuvudtaget för detta eller kan hänvisa till någon studie på det:)
 
Helt ovetenskaplig tanke så kanske det beror på hur mycket hostmedicin man fick som barn? Lakrits har ju tillsatts i hostmediciner för sina hostdämpande egenskaper sen långt tillbaka. Hostmedicin tycker väl de flesta barn inte är gott och då kanske man förknippar lakritssmak med något som inte är gott? Själv gillar jag inte lakrits av någon sort vet att jag fick en del hostmedicin i perioder.

Men som sagt var har inga vetenskapliga bevis överhuvudtaget för detta eller kan hänvisa till någon studie på det:)
Och jag tyckte hostmedicin var jättegott:D
 
Helt ovetenskaplig tanke så kanske det beror på hur mycket hostmedicin man fick som barn? Lakrits har ju tillsatts i hostmediciner för sina hostdämpande egenskaper sen långt tillbaka. Hostmedicin tycker väl de flesta barn inte är gott och då kanske man förknippar lakritssmak med något som inte är gott? Själv gillar jag inte lakrits av någon sort vet att jag fick en del hostmedicin i perioder.

Men som sagt var har inga vetenskapliga bevis överhuvudtaget för detta eller kan hänvisa till någon studie på det:)
På tal om det så smakade jag en yoghurt en gång med persikosmak. Trodde den skulle smaka som helt vanlig frukt osv, och döm om förvåningen när jag insåg att den smakade PRECIS som flytande Kåvepenin gjorde när jag var barn. Kan säga att jag inte åt den alls, fick kväljningar när hjärnan registrerade vad den smakade. Minns att jag inte ens kunde svälja det till slut som barn, den kom upp igen lika fort. Men det var många år som gick mellan att jag inte kunde ta flytande Kåvepenin tills jag helt ovetande smakade på persikoyoghurt . ;)
 
Bönor och oliver är väl det jag främst tänker på som jag lärt mig tycka om först som vuxen. Gröna ärter har jag fortfarande svårt för trots att jag äter det regelbundet. Det stör mig lite, är ju ingen "konstig" smak. Annars äter jag det mesta även om jag undviker kött.
 
Hade selektivt ätande som barn och har det än i dag.
När jag var liten så gick det inte att äta pannkakor men plättar var favorit mat.
Har inga problem med att ha honung idag på mackan ovanpå smöret men när jag var liten så gick det inte att äta om inte honung var under smöret🙈
 
Kål i olika former. Det gick inte hem alls.
Och kaffe.

Nu äter jag kål flera gånger i veckan och dricker kaffe dagligen.
 
Lök

Ihopblandad mat (t.ex. gryta och sallad)

Hemlagad potatismos lärde jag mig nog äta som tonåring. Samma sak med crème frâiche.

Gröna ärtor.
 
Jag åt "konstiga" saker när jag var liten, som skolans grå köttkorv, fett på kött, pölsa och rotmos, sånt där som inget annat barn gillade. Min favoritfrukost var kornmjölsgröt. För den som inte ätit det är konsistensen lite som snor...

Däremot fick jag kväljningar av avokado, hatade pizza så mycket att jag vägrade vara i samma rum om mamma och pappa åt det. Lök gick bort helt i all sorts mat... Kål? Jag tror inte det va! Åt ingen sorts fisk heller. Läsk? Aldrig! Inte hamburgare heller. Älskar alla de där sakerna nu. :) Kan äta avokado direkt ur skalet utan krydda t.ex. Kan äta kål som godis. Osv.
 
Jag var hemskt tråkig som liten. Med former och konsistenser och smaker jag inte ens smakat och faktiskt inte visste.

potatisgratäng, potatisbullar och köttbullar är tex sånt jag inte åt då.
Köttbullarna på grund av formen 😇

Minns med skräck potatisbullarna i skolan där jag fick tvinga i mej en halv och gömma den andra halvan i servetten och gå runt hungrig och därför ha ont i magen resten av dagen 😢
Nu kan jag äta hur många som helst och utan annat tillbehör än salt😅

Jag åt inte smörgåstårta av nån jäkla anledning men älskade ju mackor av olika sorter?

Slät yoghurt var det enda jag kunde med också men på den tiden var det inte så himla vanligt tyvärr. Det tog ju en evighet att sortera bort ALLT fruktkött!?
Likadant med apelsinmarmelad, då fanns det inte slät marmelad i squeezeflaska liksom 😎
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 253
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
944
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 653
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 716
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp