Mjölkproteinallergi

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Enya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 79
  • Visningar Visningar 3 351

Bukefalos 30 år!

Enya

Trådstartare
Jag har alltid, så länge jag levt, haft komplicerat förhållande till mat. IBS-mage och problem med mjölkprodukter där jag tolkat det som laktosintolerant med ibland extrem känslighet och ibland mindre extrem känslighet, kanske beroende på min IBS-mage. Skrek mig igenom de första 18 månaderna av mitt liv och ingen brydde sig egentligen om att utreda vad som var fel. Mamma gjorde till slut ett riktigt allvarligt självmordsförsök och som resultat av det fick hon antidepp och jag sömnmedel så att ...eh... hon fick sova, för att jag sov- och var tyst en stund mellan skrikperioderna i väntan på att jag skulle typ växa ifrån det där hysteriska skrikbeteendet.

Jag tror problemet jag hade då är samma som nu i någon form, krånglig mage och något jag inte tål.

Har under en lång period tänkt på mjölkproteinallergi då att plocka bort laktos ur mejeriprodukterna inte hjälper helt, men aldrig kommit till skott. Inte kan väl jag vara? Det borde vara utrett när jag var liten? Efter ett samtal med mamma insåg jag att det rent faktiskt inte är det, man har inte gjort något. Alls. Jag har som vuxen uteslutit laktos, det är allt. Och utretts för glutintolerans, vilket jag inte är och fått slaskdiagnosen IBS.

Så mitt mål är att testa. Tycker mat verkar snårig för det är så mycket hel- och halvfabrikat som innehåller något med mjölk och ärligt talat, jag har inte ork att stå och laga mat en massa, eller ens kunskap, så det är ju svårt att kunna välja bort saker. Jag är lite låst. Någon föreslog det asiatiska köket, som då mer består av mat utan mejeriprodukter, men jag vet INGET om asiatisk mat- förutom att fyra små rätter och sushi är gott och äts på tok för sällan samt att jag INTE har en aning om hur man gör något av det.... Dock letade jag upp ett recept på koreanska pannkakor och min mage protesterade inte ett dugg, vilket den brukar göra på allt jag äter (allt innehåller på något vis mejeriprodukter, mer eller mindre) och kanske ska jag ge mjölkfri kost en chans.

Men vad är mjölkfri kost? Vad är mjölkfria mellanmål? Vad är mjölkfri frukost?

Träffade nyligen dietist och hon pratade som om jag redan var mjölkproteinallergiker, vilket jag inte förstod förrän efteråt, så vi pratade inte om några sådana tips alls utan bara om just det jag behövde hjälp med då vid tillfället. Komiken inom vården. Jag säger till läkaren att jag är laktosintolerant, han säger till dietisten att jag inte tål mjölkprodukter och hon skriver i remissvar att jag har komjölksproteinallergi. Viskningsleken i den allra renaste formen :D Det var dock sporren till att ta tag i det här, dock fick jag en Smakbox med en massa yoghurt så tänkte äta upp det först under tiden jag förhör mig om mat och sådant, och SEDAN är det läge att ändra vad jag äter.

Tips någon?

Jag känner igen mig i din historia och det visade sig efter många år att jag mycket riktigt är allergisk mot mjölk.. Jag tänker veganskt och lägger till animaliskt protein. Äter jag ute kör jag ofta veganskt om det finns. Väljer ofta havremjölk/grädde. För min del är yoghurt och ost absolut värst, smör funkar i små mängder.

Titta på veganska produkter, mandelmjölk, soja, ris, havre. Finns i form av matlagningsgrädde, mjölk, creme fraiche, bland annat. Kan vara ganska jobbig eftersmak, men man vänjer sig. Jag använder oftast oatly, för gillar konsistensen bäst.
Jag är inte mycket för ersättningsprodukterna eftersom jag hört mycket om att de har konstig smak- tycker de som "tvingas" ersätta med dem.

Mamma gör sås utan mjölkprodukter helt, baserad på vatten och (mjölkfritt) smör, vetemjöl och kryddor och jag tänkte att jag borde kunna lära mig det, det borde kunna funka till grytor och liknande också? För att slippa så många ersättningsprodukter som möjligt. Har fått en del veganska yoghurtar och liknande och de smakar illa rent krasst. Om de andra håller samma klass äter jag hellre annan mat som inte baseras på behov av sådant. Och det är väl lite av målet.

Jag känner igen mig i din historia och det visade sig efter många år att jag mycket riktigt är allergisk mot mjölk.. Jag tänker veganskt och lägger till animaliskt protein. Äter jag ute kör jag ofta veganskt om det finns. Väljer ofta havremjölk/grädde. För min del är yoghurt och ost absolut värst, smör funkar i små mängder.
Vad var det som fick dig att förstå att du var allergisk?

Jag äter inte ute särskilt ofta som tur är, men det var ett bra tips, ännu en faktor faktiskt.

Jag har alltid hört att hårdost funkar när man är laktosintolerant och smör äter jag ju så lite av på mackan, mest bregott där det ändå är lite smör numera, så alltid tänkt att det går bra, men ändå alltid reagerat starkt på vad jag än äter. Jag bara "Knäckemacka med ost?! Knäckemacka med skinka?" Och magen får frispel!" Kan förklara ett och annat, älskar ost!

Havreprodukter såsom havremjölk och havregrynen tycker jag är gott!
Smakar ju såklart havre snarare än mjölk, men har man dom i mat tar de smaken av kryddorna och övriga ingredienser.
Havremjölk tycker jag är supergott i kaffe, blir lite nötigare än vanlig mjölk.

Jag är inte mycket för ersättningsprodukterna eftersom jag hört mycket om att de har konstig smak- tycker de som "tvingas" ersätta med dem.

Mamma gör sås utan mjölkprodukter helt, baserad på vatten och (mjölkfritt) smör, vetemjöl och kryddor och jag tänkte att jag borde kunna lära mig det, det borde kunna funka till grytor och liknande också? För att slippa så många ersättningsprodukter som möjligt. Har fått en del veganska yoghurtar och liknande och de smakar illa rent krasst. Om de andra håller samma klass äter jag hellre annan mat som inte baseras på behov av sådant. Och det är väl lite av målet.
Just yogurt är svårt att ersätta, tycker jag och iom det så åt jag inte dessa produkter när jag åt veganskt. Däremot så använder jag hellre oatlys havrefraiche när jag lagar mat, för tycker den ger lite mer smak till maten än vanlig fraiche. Jag tänker att du får prova dig fram! Och det krävs lite invänjning, för du är ju van mjölk liksom.

Havreprodukter såsom havremjölk och havregrynen tycker jag är gott!
Smakar ju såklart havre snarare än mjölk, men har man dom i mat tar de smaken av kryddorna och övriga ingredienser.
Havremjölk tycker jag är supergott i kaffe, blir lite nötigare än vanlig mjölk.
Jag älskar det mesta med havre, men havredrycker och liknande luktar illa så jag har inte kunnat använda dem. Har bakat med dem och gjort bröd vet jag. annars har ena hunden fått det över sina torrfoderkulor för att få honom att äta bättre...

Kaffe dricker jag inte, och inte mjölk i ren form heller så det slipper jag ersätta. Havregrynsgröt har jag inte mjölk till heller. I mat har jag matlagningsgrädde eller creme fraiche. Och smör.

Jag äter mjölkproteinfri kost sedan snart 5 år tillbaks, och det var en jättetröskel att ta sig över i början när jag skulle lära in mig på vad jag kunde äta eller ej. Tror att det är svårt att komma ifrån att det är krångligt till att börja med. Jag äter dessutom inte vanliga sädesslag heller, så ersättningsprodukter på havre går bort för mig.

De flesta av mina frukostar (och eventuella mellanmål) bygger på frukt, grönsaker, ägg och/eller nötter.
Såser går bra om de är majonnäs-/oljebaserade, som bea och aioli.
Mat på restaurang kan vara svårt, men asiatiskt funkar ofta, och veganskt ibland.
Hemma blir det ofta kött, potatis och bea. :p

Jag gör potatismos på olja och vatten.
Började med det efter typ sjuttonde gången jag stått där och upptäckt att mjölken i kylen inte räcker när jag redan börjat. Först rapsolja för att få upp fetthalten, sedan vatten för att späda konsistensen och sist lite olivolja för smaken.

Har ett ex som var mjölkproteinallergiker förresten, hon fick sår på kroppen om hon åt saker med mjölk i.
Det behöver man inte få. Jag har däremot klåda på kroppen då och då utan någon vettig orsak. Jag tål inte flera saker, tex hundar... olika mediciner, jordnötter, något i curry som jag aldrig kommit på (och med tanke på reaktionen varje gång, aldrig velat utforska området igen), vissa tvättmedel, tvål och schampo, parfymer osv.

tillägg: och hasselnötter ;)

Som flera redan skrivit, så är det väl enklast att helt enkelt utgå från vegansk kost?

Veganska recept och måltidsförslag är ju naturligt mjölkfria och brukar inte innehålla substitut heller, tycker jag.

Annars tänker jag Mellanöstern-inspirerade grejer med hummus, baba ganoush och liknande grejer?

Vi äter just nu mjölkprotein-fritt för att utesluta sådan allergi hos vår snart 6-åriga dotter. Vi tycker omställningen har varit helt okej, men då äter vi redan del asiatiskt och det köket är ju väldigt bra. Även indiskt, som innehåller kokosmjölk istället (vilket är en toppen ersättare till grädde i rätt maträtt). Frukost och mellanmål är lite klurigare då hon är inbiten yoghurt-älskare. Även ost saknar hon mycket. Jag ska bara natta dottern så återkommer jag med våra bästa tips! Generellt skulle jag säga att det är svårt att ersätta mejeriprodukter på ett sätt som inte märks i smak, men i vissa maträtter är det mer okej än i andra. Vi jobbar med att äta annan typ av mat istället så man inte jämför t.ex. riktig gräddsås med någon gjord på substitut. Är man van vid riktig gräddsås blir det inte alls detsamma. Likaså med yoghurt etc. Så tänk nytt istället för ersätta!

Som flera redan skrivit, så är det väl enklast att helt enkelt utgå från vegansk kost?

Veganska recept och måltidsförslag är ju naturligt mjölkfria och brukar inte innehålla substitut heller, tycker jag.

Annars tänker jag Mellanöstern-inspirerade grejer med hummus, baba ganoush och liknande grejer?
Glömde för övrigt att berätta att jag är gastric sleeve opererad och min kost ska bestå av 50% protein (i mitt fall kött) 30 % kolhydrater och endast 20 % grönsaker. Jag är inte vegan, äter inte bönor och linser och kan inte ersätta min kost med bara frukter och grönsaker, utan måste ha proteinet, som i mitt fall är kött. Jag tycker inte det är enklast att utgå från vegansk kost eftersom vegansk kost inte tilltalar mig mer än en eller annan gång då och då och inte var eviga dag i resten av livet. Jag har redan rätt tråkig inställning till mat, försöker tycka att mat ska vara gott och att tvingas äta mat som jag inte tycker om bara för att, känns verkligen som att skjuta sig själv i foten, lika bra att fortsätta som nu i så fall, det har jag gjort i 45 år. Så är bönor och linser och frukt, som jag inte tycker om enda alternativet så blir det ingen förändring tyvärr.

Jag kan inget om mellanösterninspirerad mat, men har svårt för stark mat- och det finns väl mycket curry där dessutom.

När det gäller ersättningsprodukter kan jag bara tipsa dig om att prova, prova, prova. Kanske är mässan Mat för livet något för dig? Där har du möjlighet att prova mjölk- och/eller glutenfria produkter direkt från tillverkarna och handla till mässpriser. Där fick jag till exempel upp ögonen för att rismjölk/risprodukter är djävulens påfund, haha!
Annars skulle jag nog försöka boka om en träff med dietisten utifrån att du faktiskt behöver få tips på mjölkfri kost. De får ju inte rekommendera exakta märken, men kan bidra till lite nya idéer.
Äter du mycket mjölkprodukter idag? När jag själv började fundera så känner jag att det är ganska lite.. Mjölken i kaffet hade jag kunnat göra som på jobbet där vi har havremjölk (eller vänja mig av med helt) smör går att ersätta med margarin eller veganska "spreads", mjölkfri philadelphiaost.. Du kanske inte behöver lägga om kosten helt, utan bara byta ut några huvudprodukter och använda annat för resten.

flora och becel har helt ok veganska ”smör”.

ost är ju svårt att ersätta, då tar jag hellre avokado eller någon god röra på mackan(hummus eller muhammara).

Glömde för övrigt att berätta att jag är gastric sleeve opererad och min kost ska bestå av 50% protein (i mitt fall kött) 30 % kolhydrater och endast 20 % grönsaker. Jag är inte vegan, äter inte bönor och linser och kan inte ersätta min kost med bara frukter och grönsaker, utan måste ha proteinet, som i mitt fall är kött. Jag tycker inte det är enklast att utgå från vegansk kost eftersom vegansk kost inte tilltalar mig mer än en eller annan gång då och då och inte var eviga dag i resten av livet. Jag har redan rätt tråkig inställning till mat, försöker tycka att mat ska vara gott och att tvingas äta mat som jag inte tycker om bara för att, känns verkligen som att skjuta sig själv i foten, lika bra att fortsätta som nu i så fall, det har jag gjort i 45 år. Så är bönor och linser och frukt, som jag inte tycker om enda alternativet så blir det ingen förändring tyvärr.

Jag kan inget om mellanösterninspirerad mat, men har svårt för stark mat- och det finns väl mycket curry där dessutom.
Brukar äta ägg och bacon till frukost. Oftast stekta ägg men även äggröra och ibland så blir det någon korv med hög kötthalt istället för bacon. Vill du ha grönsaker till så passar gurka och tomat tycker jag.

En del tål inte vanliga A1 komjölken men tål A2 mjölken från kor och/ eller get eller fårmjölk. Nog lättare att hitta get eller fårost än A2 mjölk från kor om du vill ha ost.

Till frukost och mellis:
Ägg i alla former, bröd (de allra flesta är mjölkfria), växtbaserat bregott, skinka, salami, hummus, frukt och grönsaker. Smoothie på mycket frukt och bär och sen en skvätt mandelmjölk, kokosmjölk eller kokosghurt kan funka också. Hon tycker också att just Oatlys havremjölk med flingor eller musli är okej (i liten mängd). Den drycken smakar lite svagt som havregrynsgröt typ ☺️

Middag och lunch:
Ren kyckling, fisk, kött med valfritt tillbehör funkar ju alltid. Såser/röror att ha bredvid bör vara majonäs-baserade, t.ex. bea, creme toum, aioli. Röror som typ hummus, guacamole och baba gagnoush är toppen också. Vill man ha "mat i sås" så är det bäst att jobba tomat- eller kokosmjölkbaserat tycker jag. T.ex. färsbiffar i tomatsås, kycklinggryta gjord på kokosmjölk.
Jag tycker det fungerar ok att använda ersättare som t.ex. havremjök eller mandelmjölk när det är en liten mängd som inte är "primär" i rätten. T.ex. i potatismos eller för att göra köttbullefärs lite lösare.

Jag kollade våran matplanering senaste veckorna, och nu när vi ätit mjölkfritt senaste veckorna har vi ätit: beouf bourguignon, kycklingwok med chasewnötter, gulaschsoppa, panerad torsk med remouladsås, lax i kokosmjölk, currykyckling i kokosmjölk, daal (indisk linsgryta) med naanbröd, kyckling- och fläskfilespett med klyftpotatis + olika röror, hamburgare med pommes, lax med ris och lime-coleslaw, tacos, köttfärssås och spagetti, stekta nudlar med kyckling, fyllda paprikor, kycklingkebab i bröd, kycklingfile i olivtomatsås, indisk kycklingsoppa, stekt ris med kyckling, fisk i ugn med tapenade och rostad potatis, bowl med tonfiskröra, korv och potatis+grönsaker i ugn med bea, one pan pasta, minestronesoppa, kryddiga köttfärsbiffar med bulgur+hummus, sallad nicoise, kyckling-fajitas, chakchouka med bröd, chili con carne, falukorv med makaroner, vietnamiesisk sallad med fläskfärs, torsk med chorizo, fisk-tacos (fuskvariant med fiskpinnar). Jag tycker att vi har ätit bra och för vår del har vi inte tänkt på att det är mjölkfritt, utan maten är ju god ändå just för att den naturligt är utan mjölk!

Liknande trådar

• Vad kan vi äta?
  • Laktastabletter
  • Vegansk mat
  • Göra gröt i mikro (hjälp mig...)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat