Mat på förskolan

Men ta med egna mackor /fil till mellanmålet då så slipper de hänvisa till utgifterna.

Jag tror inte att det är kostnadsskäl som är anledning till begränsningen, utan mer att det ska vara lika för alla och att mellanmålet inte ska bli ett huvudmål.
 
Förskolan får inte begränsa intaget vid mellis, visst får de tycka men det har de inget belägg för. Hänvisa till läroplanen om barns trivsel och välbefinnande. Livsmedelsverket har inte heller några begränsningar gällande mellis.
Låter som förskolan har ett föråldrat synsätt på mat och mellis - antagligen gör de så för att de alltid gjort så, tyvärr.

Be om att barnet ska få macka till lunchen också?
@pollex just mackor till lunchen funkar fint för min dotter.
Jag har sagt ifrån mycket bestämt att dom aldrig får ”tvinga” henne att äta maten, utan har hon smakat får hon käka bara mackor om hon vill.
Hade ändå en incident med en vikarie som tvingade henne att äta upp fisken.. resulterade i en unge som kräktes när hon kom hem :meh:.

Ja, kunde de bjuda på någon bukfylla till lunchen eller mellan lunch och mellis så vore det bra. Just mackor känns egentligen lite sådär dock, för han skulle gärna leva på mackor enbart om han fick och lätt välja bort mat som han annars skulle äta av till förmån för mackor. Har ni upplevt att det varit/blivit ett problem?
 
Ja, kunde de bjuda på någon bukfylla till lunchen eller mellan lunch och mellis så vore det bra. Just mackor känns egentligen lite sådär dock, för han skulle gärna leva på mackor enbart om han fick och lätt välja bort mat som han annars skulle äta av till förmån för mackor. Har ni upplevt att det varit/blivit ett problem?
Jag väljer att inte se det som ett problem för jag kan inte se nån annan lösning. :grin: Alternativet är att hon inte äter alls och det blir MYCKET otrevligt för alla inblandade. :meh:
Så länge hon smakar bara lite så är jag nöjd, och helt ärligt så tror jag inte hon gör det alla gånger men jag överlåter det med varm hand till petagogerna att hantera. ;)
 
Skulle vara svårt att genomföra som på vår förskola
Vi får ju maten levererad varm till ett mottagningskök.
Alternativ till mackor på mellis finns nästan inte då allt socker uteslutits ur kosten
Sen måste alla anställda på förskolan ha samma åsikt kring detta annars blir det att ibland gör man si ibland så.
 
Ja, kunde de bjuda på någon bukfylla till lunchen eller mellan lunch och mellis så vore det bra. Just mackor känns egentligen lite sådär dock, för han skulle gärna leva på mackor enbart om han fick och lätt välja bort mat som han annars skulle äta av till förmån för mackor. Har ni upplevt att det varit/blivit ett problem?
Som förälder - jag skulle inte oroa mig för att barnet äter mycket mackor. Det kam vara en mognadsfråga gällande mat.
Som personal i förskolan - lägger ingen värdering i hur mycket mackor ett barn äter, så länge hen mår bra och blir mätt. Kanske kan man servera frukt eller yoghurt till mellis? På ”min” förskola varierar vi mellisen pga barnen gillar olika, mackor, yoghurt, smoothie, frukt, toast/varma mackor, pannkakor, korv med bröd.
 
Mackor är också mat.... Mackor är faktiskt inte så dåligt och jag lovar att han inte kommer leva på det resten av livet.

Jag skulle nog begära att förskolan såg över sina rutiner så att alla barn får något i sig innan lunchen är slut. Jag har jobbat på förskolor där man haft som rutin att alltid servera fukt eller hårdmackor till efterrätt. Detta serveras naturligvis helt kravlöst och är inte beroende av om barnet valt att äta eller ej.

För att allmänt uppmuntra smakandet kan ni införa stjärnsystem där barnet får en stjärna varje gång han smakat något nytt. Sedan erbjuder ni honom saker som han vill ha/gillar så han kan "handla" för sina stjärnor. Ex 5 stjärnor kan han få "köpa" att få en godis/ favorit middag eller välja program på Tven vid fredagsmyset. Eller så kan han välja spara stjärnorna för att sedan köpa något som för honom är mer värt exempelvis heldag med egentid med mamma/pappa eller att få fara på något lekland osv.
Eftersom ökar ni kraven för hur mycket saker "kostar" eller hur mycket man måste "smaka" osv.
Förskolan måste naturligtvis också vara med på tåget och se till att han får sina stjärnor även där.
 
Jag har ett barn som är oerhört selektiv i sitt ätande. Nu har hen passerat förskoleåldern med råge, men den lösning vi i flera år har haft är att hen har fått med sig matlåda till skolan som värmts upp i mikro, de dagar matsedeln säger att hen inte kommer äta.
Det kräver dock viss flexibilitet från personalens sida och är väl möjligen gränsfall enligt regelverk för livsmedel i storkök (om jag fattat rätt). Men det har gjort att barnet har funkat i skolan.

Sen måste alla anställda på förskolan ha samma åsikt kring detta annars blir det att ibland gör man si ibland så.
Eller också har förskolan en bra chef som pekar med hela handen och säger att "Så här ska det vara!!"
 
Vad säger personalen? Har ni tillsammans lagt upp mål för barnets lärande?

Själv hade jag velat att de lägger upp smakportioner vid lunch. Då barnet smakat så får hen äta knäckebröd. Där finns inga restriktioner på hur många.

På mellanmålet måste man väl kunna servera annat än bröd!? Kvarg med bär, naturell yoghurt med mysli, frukter, pirog, bärkräm med mysli o.s.v.

Att barnet äter sig mätt på knäckebröd gör inget. Hen kommer att sluta i nåt skede.
 
Han är bättre på att smaka nya saker på förskolan än hemma, men jag gissar att han gör det på samma sätt där - genom att nudda maten med besticken, nästan göra en grimas i förebyggande syfte och sedan deklarera att han inte gillar det nästan innan det nuddat tungan. Det är fel på allt möjligt - konsistens, lukt, att matens olika beståndsdelar nuddar varandra. Både jag och sambon var kräsna som barn så han har onekligen att brås på :p. Så bra att ni kan anpassa mellanmålet efter barnets tidigare ätande, det är en sak som jag inte riktigt upplever görs här!

Aha, får han inte ta maten själv? (om han inte gillar att de nuddar varandra?) Vi har barn som inte gillar när saker är ihoprörade, typ grytor osv. Men de brukar smaka efter att ha haft en pytteklutt på tallriken fyra gånger, sen är det lite grupptryck med, man ser att kompisarna äteer på förskolan (många tycker barnen äter bättre på förskolan än hemma).

Vi har även fruktstund på både förmiddagen och eftermiddagen där barnen får äta minst en hel frukt var om de vill, och är hungriga.

Sen tjatar vi aldrig, (jag kan kommentera nån gång om ett barn jag VET gillar rätten, kanske ska ta lite av den iaf, och påminner om hur gott hen tyckte det var sist, men säger hen nej fortsätter jag inte) vi skickar runt byttorna, de tar själva, så pratar vi om annat.
 
Edit: personalen bör alltså UPPMUNTRA barnet till att smaka. Där får heller inget tvång finnas. Barnet behöver få släppa ALLT tvång och press kring mat.
Det här tror jag är jätteviktigt, att det inte finns tvång med kring matsituationer, min erfarenhet säger att det bara blir värre då.

Själv hade jag velat att de lägger upp smakportioner vid lunch. Då barnet smakat så får hen äta knäckebröd. Där finns inga restriktioner på hur många.

På mellanmålet måste man väl kunna servera annat än bröd!? Kvarg med bär, naturell yoghurt med mysli, frukter, pirog, bärkräm med mysli o.s.v.

Just restriktioner på bröd tror jag handlar om ekonomi tyvärr. Hos oss serveras heller inte pannkakor, piroger eller liknande till mellanmål, då vi inte får halvfabrikat, och vår kokerska tycker det tar för lång tid att göra. Dock får vi smoothie, fil med bär, mackor med olika typer av pålägg, kokt ägg, kräm etc. :)
 
Senast ändrad:
Det här tror jag är jätteviktigt, att det inte finns tvång med kring matsituationer, min erfarenhet säger att det bara blir värre då.



Just restriktioner på bröd tror jag handlar om ekonomi tyvärr. Hos oss serveras heller inte pannkakor, piroger eller liknande till lunch, då vi inte får halvfabrikat, och vår kokerska tycker det tar för lång tid att göra. Dock får vi smoothie, fil med bär, mackor med olika typer av pålägg, kokt ägg, kräm etc. :)
Men hur mycket kostar knäckebröd? Så himla dyrt kan det inte vara.

Pirogerna var bara ett exempel, poängen var att det måste finnas nåt annat än bröd. Kanske olika typer av gröt med bär eller frukt.
 
Nja, jag har inte direkt önskemål om speciell kost till honom, men det som blev tydligt för mig nu när jag skrev den här tråden är att han skulle behöva äta någonting till lunch varje dag, eller få någon påfyllning mellan lunch och mellis när/om han är hungrig. Äter han större mellis så hoppar han gärna över middagen om det inte är en favoriträtt, så jag vet inte om det känns som förstahandsalternativet.

Men har de inte fruktstunder? Eller gillar han inte någon typ av frukt heller?
 
Men hur mycket kostar knäckebröd? Så himla dyrt kan det inte vara.

Pirogerna var bara ett exempel, poängen var att det måste finnas nåt annat än bröd. Kanske olika typer av gröt med bär eller frukt.

Jag vet inte hur dyrt det är, det är det jag fått till mig bara när jag frågat.

Jag gillar mackor, smoothie och ägg. Äter vi ägg äter de lugnare med eftersom de behöver skala och dela ägget själva :) Smoothie är lite mer mättande än bara mjölk.
 
Vilken lyx det later med önskemat. Hos oss finns bara ett alternativ, ingen specielmat för vegetarianer, allergiker eller religionsskäl. Fast det är alltid trerätters med soppa, huvudrätt och efterrätt sa det brukar finnas ngt för alla ända. Mellanmal tar vi med själva sa det gar ju att skicka med mer mellanmal om man vet att barnet inte kommer äta av maten som serveras.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag vill bara höra hur ni tänker och vad ni gör i liknande situationer. Jag har en 2.5 åring som är kinkig med maten hemma. Äter bra på...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
12 863
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp