Mat på förskolan

Skulle vara svårt att genomföra som på vår förskola
Vi får ju maten levererad varm till ett mottagningskök.
Alternativ till mackor på mellis finns nästan inte då allt socker uteslutits ur kosten
Sen måste alla anställda på förskolan ha samma åsikt kring detta annars blir det att ibland gör man si ibland så.
Finns ju massa potentiella mellanmål utan socker?
 
Finns ju massa potentiella mellanmål utan socker?
Jo men då ska det vara tid för sånt
Kökspersonalen går hem innan mellis och köper iofs hem fil, naturell youghurt mm ibland.
Idag fick vi fruktsallad vilket var uppskattat men dyrt så kostnaden finns alltid i beräkningen.
 
Jo men då ska det vara tid för sånt
Kökspersonalen går hem innan mellis och köper iofs hem fil, naturell youghurt mm ibland.
Idag fick vi fruktsallad vilket var uppskattat men dyrt så kostnaden finns alltid i beräkningen.

Vår kökspersonal går också hem, men smoothie på jordgubbar, banan och yoghurt/mjölk går ju jättesmabbt, och kan egentligen göras direkt efter lunchen?
 
Vår kökspersonal går också hem, men smoothie på jordgubbar, banan och yoghurt/mjölk går ju jättesmabbt, och kan egentligen göras direkt efter lunchen?
Jo men det blir sällan så
Men nu ska vi ha matråd på.lovet så hoppas vi kunna ändra lite
Dock är jag ledig då så får hoppas det tas upp
 
Kan man inte skicka med matlåda till förskolan? Behöver ju inte vara mat som måste värmas, finns gott om mat som kan serveras kall.
 
Kan man inte skicka med matlåda till förskolan? Behöver ju inte vara mat som måste värmas, finns gott om mat som kan serveras kall.

Rätta mej om jag har fel, men i vår förskola hade vi en elev med "önskekost" vilket aldrig funkade, eftersom Han/Hon inte ville äta annan än kompisarna, men inte äta det kompisarna åt heller....
Svårt läge.
Då skulle eleven få ta med egen mat, men de krävde kylskåp i annat rum än köket, egen micro, och att eleven skulle sitta i eget rum av hygiensjäl. Detta fixades från kommunens sida men...
Det funkade inte heller.
Hur det sedan slutade vet jag inte, de här är många år sedan. Jag slutade nog före eleven. Men det var MYCKET noga att mat utifrån inte fanns bland maten från skolan.

* Jenny *
 
Rätta mej om jag har fel, men i vår förskola hade vi en elev med "önskekost" vilket aldrig funkade, eftersom Han/Hon inte ville äta annan än kompisarna, men inte äta det kompisarna åt heller....
Svårt läge.
Då skulle eleven få ta med egen mat, men de krävde kylskåp i annat rum än köket, egen micro, och att eleven skulle sitta i eget rum av hygiensjäl. Detta fixades från kommunens sida men...
Det funkade inte heller.
Hur det sedan slutade vet jag inte, de här är många år sedan. Jag slutade nog före eleven. Men det var MYCKET noga att mat utifrån inte fanns bland maten från skolan.

* Jenny *

På mitt barns förskola får vi inte ta in mat utifrån heller!
 
Hos oss (Österrike) funderar det med egen mat och jag har för mig Sunshine bor i England sa det verkar "bara" vara i Sverige det inte är tillatet. Pa förskolan kan maten värmas, pa fridtid far dom bara ta med sig mat som kan ätas kall.
 
Hos oss (Österrike) funderar det med egen mat och jag har för mig Sunshine bor i England sa det verkar "bara" vara i Sverige det inte är tillatet. Pa förskolan kan maten värmas, pa fridtid far dom bara ta med sig mat som kan ätas kall.

Men erbjuder skolan lagad mat till barnen?
 
Ja, det erbjuds mat men bara en meny för alla (tre rätters) sa det är en kompromisslösning tror jag för barn med allergier, vegetarianer/veganer eller som inte äter viss mat av religösa skäl.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag vill bara höra hur ni tänker och vad ni gör i liknande situationer. Jag har en 2.5 åring som är kinkig med maten hemma. Äter bra på...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
12 861
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp