mat till får

P

Philomena

hej!

hur mycket mat ska en tacka ha om dagen? och vad äter dem?

//lisa
 
Sv: mat till får

Jag kan inte så mycket om får, men min kompis har 2 får och hon brukar ge hö, vatten och morötter, äpplen, potatis m.m.
 
Sv: mat till får

Svårt att säja för det är så olika mellan raserna i en liten ras kan vuxen tacka väga 30 kg och i stor ras närmre 100 kg.
Men får äter stråfoder gärna med fina strån (dom är lite kräsna) säd (helst krossad) betfor, fårpellets. Beroende på tackan och kvaliteten på fodret får man sätta ihop en foderstat. Får kan nog stoppa i sig det mesta det man ska tänka på är att dom inte har framtänder mer än i ena käken (står helt still just nu om det är över eller under) och därför har svårt att bita av saker som t ex morötter. En annan sak är att man ska vara försiktig med foder som dammar t ex hårt krossad säd för fåret har sina nosborrar väldigt långt ner på nosen och är dessutom ibland ganska gluppska och kan då få mycket damm i lungorna. Detta kan ge lugninflamation om man har otur.
Får har inte samma problem som t ex hästar att dom blir sjuka om dom får för mycket. Dom blir istället feta. Det som däremot kan vara problem med får är foderbyten och speciellt till foder som är "våta" för snabba övergångar kan göra att magen börjar jäsa (egentligen fodret i magen). I värsta fall dör fåret och magen kan spricka.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Toni har alltid ätit Latz, men nu äter hon det bara motvilligt. Jag tror att jag skulle behöva prova med någon annan mat men vet inte...
Svar
7
· Visningar
557
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Var har energin tagit vägen? Det känns som om jag bara sover och sover. Vissa dagar sover jag nästan 20 timmar och har ändå inga problem...
Svar
7
· Visningar
735
Senast: MiaMia
·
Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
602
Senast: Efwa
·
Mat Hej buke! Jag har alltid lagat mat i teflonpannor innan men har numera både kolstålspanna, gjutjärnspanna och gjutjärnsgryta i min ägo...
2
Svar
31
· Visningar
1 177
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp