Mat till kattunge

KesoNeso

Trådstartare
Hej

Ska bli med kattungar igen, ett tag sen sist :)

Jag vet att mjau blötmat är en okej mat, gäller det även deras blötmat för kattungar?
Och hur är det med deras torrfoder, är den bra?
Både för kattunge och vuxen?

Tacksam för hjälp i matdjungeln.
 
Jag blev också helt nyligen med kattunge - hon äter Mjau "Kattunge", både blötmat och torrfoder, och växer så det knakar och är blank o fin i pälsen, så drar slutsatsen att den är helt okej. Dessutom svensktillverkad, vilket jag gillar. Jag har för många år sedan jobbat som konsult åt företaget som tillverkar Mjau, och har generellt gott intryck av dem - ett seriöst och trevligt företag som iaf har som ambition att erbjuda bra djurfoder. :)
 
Jag blev också helt nyligen med kattunge - hon äter Mjau "Kattunge", både blötmat och torrfoder, och växer så det knakar och är blank o fin i pälsen, så drar slutsatsen att den är helt okej. Dessutom svensktillverkad, vilket jag gillar. Jag har för många år sedan jobbat som konsult åt företaget som tillverkar Mjau, och har generellt gott intryck av dem - ett seriöst och trevligt företag som iaf har som ambition att erbjuda bra djurfoder. :)
Vad bra, tack.
Jag är inte så insatt i det där med mat. Hittade nåt test där Mjau fanns med och då hade det fått minus på att det saknades nån fettsyra, tror jag det var. Men så stod det i texten att man kunde komplettera det med att ge lite kött ibland och det är ju enkelt åtgärdat.
I kombination med blötmaten tänker jag att det borde kunna fungera helt okej.
 
Min 13 veckors madame äter bara spannmålfri mat med hög kötthalt. Just nu äter hon Hills Grain free torrfoder och Mush gula påsen. Hon går stadigt upp i vikt och växer så de knakar om henne.
 
Ge mycket blötmat, så behövs inte torrfoder.
Tycker det känns rätt bra att ha en skål torrfoder stående som "backup" trots utfodring två gånger om dagen med blötmat. Min lilla äter inte så mycket åt gången, och blötmaten blir ju äcklig om den står för länge, så bra om hon kan gå och äta även som "mellanmål". När jag märker att hon blir hungrig ofta ökar jag mängden blötmat, men känns svårt att "komma ikapp", hon växer massor och verkar bli hungrigare och hungrigare hela tiden :D
 
Tycker det känns rätt bra att ha en skål torrfoder stående som "backup" trots utfodring två gånger om dagen med blötmat. Min lilla äter inte så mycket åt gången, och blötmaten blir ju äcklig om den står för länge, så bra om hon kan gå och äta även som "mellanmål". När jag märker att hon blir hungrig ofta ökar jag mängden blötmat, men känns svårt att "komma ikapp", hon växer massor och verkar bli hungrigare och hungrigare hela tiden :D
Så är de med vår madame med. Hon gnäller när hon är hungrig så då brukar vi stoppa till henne lite mat men sen har hon som sagt också torrfoder men hon äter hellre blötmat eller Mush.
 
Lägg maten i kylskåpet/frysen och sedan på en kylklamp. Det tinar långsamt och håller sig bra även när det är varmt och är långa dagar.
 
Lägg maten i kylskåpet/frysen och sedan på en kylklamp. Det tinar långsamt och håller sig bra även när det är varmt och är långa dagar.
Nu föredrar jag själv blötmat, men risken med att ge det i värmen är även att flugor lägger ägg i det. De verkar inte vara lika benägna att lägga ägg i torrfoder.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 643
Senast: Sel
·
Katthälsa Jag och sambon adopterade en honkatt från ett katthem för en månad sen. Hon är cirka ett år gammal och vi vet inget om hennes bakgrund...
Svar
2
· Visningar
590
Senast: DeCloe
·
Katthälsa Ok. Två problem: Tuva blir lätt hård i magen och Maggan lös. De äter blötmat (Bozita ren) ett halvt paket om dagen (delat på tre...
Svar
18
· Visningar
1 278
Senast: Tarnin
·
Övr. Katt Skulle behöva input! Skaffade en kattunge i somras så en av mina katter fick tas bort. Katten som blev kvar är en 10-årig kastrerad...
Svar
4
· Visningar
996
Senast: moster_punk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp