Bukefalos 28 år!

Mat under en dag

Jag brukar äta en tallrik yoghurt med lite flingor på, en kopp varm choklad och typ ett halvt glas juice till frukost. Ägg om jag orkar koka. Typ två mackor (oftast med skivat ägg på) och kaffe (svart) till lunch. Middag lagad mat.

Finns vissa barnsliga inslag i min kosthållning som inte är speciellt nyttiga, och äter generellt rätt ensidigt, men med ätstörningshistorik i bagaget vågar jag inte laborera för mycket med kosten heller. Försöker begränsa godis, chips och glass till helgerna (fredag-lördag) och det funkar för det mesta okej. Sen kanske just december är typ sämsta månaden på året att överhuvudtaget överväga att förbättra sin kosthållning, i alla fall för mig.. :p
 
Väldigt olika på vardag och helg.
I torsdags var det;
Frukost: Kaffe, två mackor med leverpastej och gurka, ett äpple.
Lunch; Stekt rödspetta, kokt potatis, dillcreme med citronpeppar och broccoli.
Mellanmål: ett äpple, en halv apelsin, en knäckemacka med ost, tre koppar kaffe.
Middag; Köttfärssoppa.

I går blev det;
Frukost: Två knäckemackor med ost, 4 koppar kaffe
Lunch: Tomatsallad med fetaost
Mellanmål; Chips
Middag; potatisgratäng, stekt kyckling, vitlökssmör och gröna bönor.
Efterrätt; glass

Ej stillasittande jobb. Promenerar en timme om dagen.
 
En normal dag:
Frukost:
Två rostade mackor med smör och några lager ost.

Fem stora matskedar med gröt och äppelmos med grädde och mjölk till.
Ca 3 koppar kaffe med mjölk.
Sen oftast 2 koppar på eftermiddagen så totalt 5 koppar kaffe.
Ca 1-2 koppar te.

Lunch: varierande tex en stor portion soppa eller potatis med tex köttbullar och lingonsylt med brunsås.

Middag: också varierande men tex pasta med korv och sås.

Övrigt: filmjölk på kvällen med sylt och müsli.
En kexchoklad.
Några halstabletter.
Ofta lite chips eller liknande alternativt smoothie.
Ett glas saft.
Vatten.

Min fråga är om detta är normalt med mat eller mycket/lite? Och ungefär vad detta skulle landa på kalorimässigt under en dag?
Sen är jag nyfiken på ungefär vad ni brukar äta under en dag.

Jag tycker att det låter ganska mycket, främst som ngn skrev många onödiga kalorier.
 
Inte idag men har haft problem tidigare med undervikt. Jag är rädd att tappa i vikt om jag slutar med sötsaker och kolhydrater. Varför jag startade denna tråden är för att det verkar som folk överlag äter mindre än vad jag gör under en dag och ändå har problem med övervikt. Men kan vara att jag helt enkelt gör av med betydligt mer?
Sen blur jag grinig om jag slarvar med maten. Mycket kolhydrater mår jag bäst av. Fibrer får det inte vara för mycket av min mage börjar protestera då.
du har helt rätt. Kexchokladen och sånt är egentligen helt onödigt. Men ibland måste jag ha sött och det fort!

Så kanske det är. Att folk som svarar överlag äter mindre än genomsnittet och jag i min tur ligger runt genomsnittet av matintag? Jag har aldrig räknat kalorier. Vet inte hur man gör. Grädde och sånt innehåller mycket så det äter jag en del av. Dessutom är det gott.
Idag väger hag 55 kg mot mina 165 cm så känner mig väldigt nöjd med vikten. Ser inte tanig ut eller nått och har muskler. Mest nyfiken hur andra resonerar :) jag vet inte om jag vågar äta mindre heller, äter oftast normalt stora portioner, ibland lite mer, ibland lite mindre.
Många har taskiga matvanor. Strunta i hur andra gör och vad de har för konstiga tankar, fortsätt äta ordentligt du!

Din grötportion är ju väldigt liten, men jag förstod inte om den var en del av frukosten eller mellanmål på fm?
Du kan ju fördela om annars så du äter en normalstor grötportion (1dl gryn torrt) och en eller två smörgåsar på morgonen, och sen en macka till mellanmål på fm också.

Nötter är inte så mättande mellanmål, men smörgås, yoghurt och musli, kvarg och bär, risifrutti eller liknande är ju mer mättande. Man kan kombinera frukt och annat också.
Tänker alltså utöver dina andra mål så att du blir mätt på em och inte behöver äta chips osv varje dag.
 
Kan inte uttala mig om det är mycket/lite, men följande äter jag under en normal dag:

Frukost (07-09):
1 skiva Lingongrova med Nutella + 1 glas mjölk.

Lunch:
Äter ytterst sällan lunch.

När jag kommer hem från stallet/skolan (15-17):
- 1 micropizza typ Coops Vegetariska + 1 glas mjölk.

Middag (19-21):
Det pappa lagar, t.ex. nudelwok, kottletter och pasta, spagetti och köttfärssås etc. etc. + 1 glas mjölk.

Har aldrig reflekterat över mina kostvanor faktiskt. Mår bra som jag äter nu, och har +/- något kilo vägt samma sak sedan jag var 10 år gammal. Ser ingen anledning att förändra något, helt enkelt :)
 
För mig brukar det se ut såhär på vardagar.
På väg till jobbet: 1/2L juice (egen).
Frukost: ägg antigen som äggröra eller omelett på 2 eller 3 ägg.
Lunch: köper oftast dagens på ett typiskt arbetar lunch ställe, men orkar aldrig inte allt.
Mellanmål: frukt eller rotfrukt.
Kvällen: något lätt som tex fruktsallad eller köttfärs och sallad (typ tacos fast utan chips eller bröd).

På helgerna slarvas det med lunchen.

Tycker jag är normalviktig då jag pendlar mellan 62 och 65 kg, är 168 cm.
Sitter eller står på en truck största delen när jag jobbar så inte så mycket till rörelser.
 
Många har taskiga matvanor. Strunta i hur andra gör och vad de har för konstiga tankar, fortsätt äta ordentligt du!

Din grötportion är ju väldigt liten, men jag förstod inte om den var en del av frukosten eller mellanmål på fm?
Du kan ju fördela om annars så du äter en normalstor grötportion (1dl gryn torrt) och en eller två smörgåsar på morgonen, och sen en macka till mellanmål på fm också.

Nötter är inte så mättande mellanmål, men smörgås, yoghurt och musli, kvarg och bär, risifrutti eller liknande är ju mer mättande. Man kan kombinera frukt och annat också.
Tänker alltså utöver dina andra mål så att du blir mätt på em och inte behöver äta chips osv varje dag.
Jag är inte så mycket för gröt egentligen. Men det är det eller två kokta ägg på morgonen.
De rostade bröden äter jag ganska tidigt tillsammans med en kopp te sen en kopp kaffe. Vid ca 09:30 brukar jag äta lite mer ordentlig frukost, med gröten eller äggen alltså :).
Äppelmoset är hemlagad och innehåller nästan ingen socker alls.

Smothien istället för något chips och liknande består oftast av två bananer, mjölk, lite grädde och lite vaniljsocker. Den äter jag inte varje dag men om det ska vara lite lyxigare än bara nått annat sött.

Köper oftast ekologiskt och närproducerat så långt det går.
Kastar aldrig mat.
Så på så viss äter jag ju vettigt men kanske för mycket socker allt som allt med tanke på kexchokladen?
Äter en hel del sallad i målen. Lite sämre just denna årstid. Men sommar och höst äts det mycket sådant. Tycker sallader är väldigt gott, men så har jag också i mycket av allt i :o.
 
Jag tycker du äter åt skogen för mycket socker iom sylt, mos, godis och chips. Jag hade hellre ätit mer smörgås, potatis och pasta om du vill gå upp i vikt, mer flingor till filen. Potatismos och mycket sås till köttbullarna.

Annars tycker ju jag att 55 kg till 165 cm inte är undervikt utan helt normalt och sunt, men om du vet med dig att du lätt rasar i vikt så skadar det ju inte att lägga på sig mer. Testa nån sån här shake som dricks som måltidsersättning och drick den som ett komplement, dvs inte för att ersätta utan att du lägger till den till det du ändå äter under dagen. :)
Nu är jag nöjd med vikten idag :). Är väl mest rädd att börja tappa kanske om jag blir mer strikt i kosthållningen. Samtidigt som socker inte är nyttigt öht. Så håller med i att det skulle kunna skippas helt. Bröd mm kan ju iofs innehålla en hel del dolt socker. Köpebröd. Beror väl på vilken sort såklart.

För mig är det här väldigt intressant. Jag vet att alla är olika och kroppar är olika. Men att man kan äta så olika dvs jag skulle aldrig kunna vara normalviktig på den kosten även om det förstås beror på storlek på portioner. Intressant.
jo det är intressant :)! Har inte tänkt på det så mycket förut.
 
Kan inte uttala mig om det är mycket/lite, men följande äter jag under en normal dag:

Frukost (07-09):
1 skiva Lingongrova med Nutella + 1 glas mjölk.

Lunch:
Äter ytterst sällan lunch.

När jag kommer hem från stallet/skolan (15-17):
- 1 micropizza typ Coops Vegetariska + 1 glas mjölk.

Middag (19-21):
Det pappa lagar, t.ex. nudelwok, kottletter och pasta, spagetti och köttfärssås etc. etc. + 1 glas mjölk.

Har aldrig reflekterat över mina kostvanor faktiskt. Mår bra som jag äter nu, och har +/- något kilo vägt samma sak sedan jag var 10 år gammal. Ser ingen anledning att förändra något, helt enkelt :)

Lagar du någonsin mat själv?
 
Kan inte uttala mig om det är mycket/lite, men följande äter jag under en normal dag:

Frukost (07-09):
1 skiva Lingongrova med Nutella + 1 glas mjölk.

Lunch:
Äter ytterst sällan lunch.

När jag kommer hem från stallet/skolan (15-17):
- 1 micropizza typ Coops Vegetariska + 1 glas mjölk.

Middag (19-21):
Det pappa lagar, t.ex. nudelwok, kottletter och pasta, spagetti och köttfärssås etc. etc. + 1 glas mjölk.

Har aldrig reflekterat över mina kostvanor faktiskt. Mår bra som jag äter nu, och har +/- något kilo vägt samma sak sedan jag var 10 år gammal. Ser ingen anledning att förändra något, helt enkelt :)
För mig skulle jag aldrig orka i längden. Redan vid tiotiden skulle min mage börja protestera om jag bara ätit en lingongrova (de är iofs goda :)).
Jag förstår inte hur du och andra orkar jobba/plugga utan lunch! Vet att det är ganska vanligt. Men ändå!
 
För mig skulle jag aldrig orka i längden. Redan vid tiotiden skulle min mage börja protestera om jag bara ätit en lingongrova (de är iofs goda :)).
Jag förstår inte hur du och andra orkar jobba/plugga utan lunch! Vet att det är ganska vanligt. Men ändå!

Pluggar och har häst. Men ja, folk brukar titta konstigt på mig när jag säger det, haha :p
Jag tycker dock det funkar bra för mig. Har jag ätit frukost redan vid 07 och kommer hem först vid 17 börjar magen knorra lite, men annars är det inga konstigheter.
 
Så du planerar att svälta ihjäl när du flyttar hemifrån?
Kom igen, basic matlagning klarar alla.

Nej, men jag lär väl leva på frysmat typ, iaf första tiden.

Alltså typ koka pasta och steka köttbullar kan jag väl någorlunda, men t.ex. pappas supergoda nudelwok skulle jag aldrig i hela livet kunna återskapa... Hemkunskap var aldrig heller "mitt ämne", och det mesta jag gör blir oätligt. Så tillsvidare är jag väldigt glad att jag har en personlig kock :p
 
Frukost: Macka + te
Mellanmål 1: frukt
Mellanmål 2: frukt och te
Lunch: Lagad mat, oftast hälften grönsaker.
Mellanmål 3: frukt och te
Mellanmål 4: frukt
Kvällsmat: Frukt alternativt macka. Jobbar sambon fm är det lagad mat på kvällen.

Eh jag äter mycket frukt :angel:

Utöver detta dricker jag mycket vatten, mjölk och 1-3 små koppar glögg per dag :D
 
Nej, men jag lär väl leva på frysmat typ, iaf första tiden.

Alltså typ koka pasta och steka köttbullar kan jag väl någorlunda, men t.ex. pappas supergoda nudelwok skulle jag aldrig i hela livet kunna återskapa... Hemkunskap var aldrig heller "mitt ämne", och det mesta jag gör blir oätligt. Så tillsvidare är jag väldigt glad att jag har en personlig kock :p

Men... alltså min 13-åring får vackert laga mat när hon är ensam hemma och det är flera gånger i månaden. Skulle aldrig låta henne leva på fryspizza :eek:
 
Pluggar och har häst. Men ja, folk brukar titta konstigt på mig när jag säger det, haha :p
Jag tycker dock det funkar bra för mig. Har jag ätit frukost redan vid 07 och kommer hem först vid 17 börjar magen knorra lite, men annars är det inga konstigheter.
När jag åt som dej + lite mer godis tyckte jag oxå att det fungerade toppen, inga problem alls.
Först när jag började äta bättre märkte jag hur hur mycket piggare jag blev och hur mycket bättre jag kunde hålla fokus men tyckte inte det var ett problem innan men märkte ändå stor skillnad.
 
Jag brukar äta 2 ägg i någon form eller 1/2 laktosfri drick-kvarg och en latte till frukost

FM dricker jag en till kaffe och ev den andra halvan av min drick-kvarg annars ingenting eller en frukt

Till lunch brukar jag försöka ha med mig egen matlåda och då är det någon form av protein, animaliskt eller vegetariskt, och mycket olika grönsaker och sallad till med lite potatis/ris/glutenfri pasta i någon form. Klarar mig inte helt utan men försöker hålla det till den minsta delen på min tallrik :)
Kaffe efter maten

EM dricker jag en kaffe till och eventuellt en frukt typ banan eller apelsin

Middag blir samma upplägg som till lunch

Om jag har tränat så brukar jag äta antingen ett kokt ägg eller 1/2 drick-kvarg efteråt så jag inte är tokhungrig inför nästa mål mat.

Försöker äta bättre och nyttigare och framförallt mindre eftersom jag vet att jag äter för stora portioner och jag försöker gå ner 10 kg. Ibland så äter jag pizza eller annan "skräpmat" under helgen men inte mer än 1 gång/helg och inte varje helg. Det blir kanske 2 ggr/mån.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ja, vad brukar ni laga för middagar hemma? Varför jag undrar är för att själv är jag sådan att jag vill ha varierande mat hemma och det...
2
Svar
37
· Visningar
3 720
Senast: Mabuse
·
Gravid - 1år Hej! Jag skrev ju en tråd för ett tag sen om My som bara åt och åt och åt och åt (på mig alltså). Tänkte att ni kanske ville veta hur...
Svar
8
· Visningar
1 154
Senast: Björk
·
Övr. Barn Ja, rubriken säger väl det mesta tror jag. Vi har stött på lite problem, och jag behöver bolla lite funderingar och frågor med folk som...
Svar
13
· Visningar
1 454
Senast: Bebben
·
  • Låst
Övr. Barn I alla föräldratidningar tycker jag man läser om mammor som skäms över att de inte kunnat/velat amma och hur insändare vill att man...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 971
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp