Bukefalos 28 år!

Mat under en dag

Detta fattar inte jag heller! Det är såå sjukt hur vissa gång på gång letar upp ett mobb-offer som man sedan turas om att ge sig på, likt hyenor. :wtf:

Jag hoppas verkligen vissa skäms, men det är väl att hoppas på för mycket.. :yuck:
Just här verkar det mer vara av intresse att vilja hjälpa @Dressyrtjejen_97 med tips och råd. Som dressyrtjejen i sin tur verkar hålla med om. Så varför älta samma hela tiden. Jag har ingen koll på vad dressyrtjejen gör hemma och varför/varför inte men det är inte heller min uppgift att tala om det om nu inte hon själv frågat om åsikter givetvis. Dressyr tjejen får gärna starta en tråd om du vill ha något mer konkret. Annars tror jag det bara blir rundgång här och det egentliga syftet med denna tråden kommer dö ut i förtid vilket jag tycker vore lite tråkigt för det är intressant att höra om just matvanor. Jag vill inte att det bara ska vara "eliten" eller de som bara äter enligt konstens alla regler ska svara utan verkligen ALLA som läser och vill svara :)
 
Detta fattar inte jag heller! Det är såå sjukt hur vissa gång på gång letar upp ett mobb-offer som man sedan turas om att ge sig på, likt hyenor. :wtf:

Jag hoppas verkligen vissa skäms, men det är väl att hoppas på för mycket.. :yuck:
Jag tycker det är ganska magstarkt att kalla de som ifrågasätter ett visst och återkommande (väldigt osympatiskt) synsätt på sin familj för mobbare. Jag tänker inte skämmas. Jag tycker däremot inte att ditt sätt att uttrycka dig är speciellt trevligt .
 
Kom igen, få 20 åringar lagar ordentlig mat. Minns när jag och mina vänner var runt 20, det var standard med pommes,korv,hamburgare ,nudlar.
Fast vi bodde själva, den riktiga matlagningen kom igång några år senare, hade dock ett ex som lagade riktig mat redan som 19 åring. Men han är den ända jag minns av de ungefär femton jag umgicks med på den tiden.
Lära sig laga mat är verkligen inte svårt och det gör man när man behöver:)
Kom igen själv. När jag var 16 brände jag fiskpinnar när jag stekte dem på för hög värme, med resultat att de var råa invändigt. När jag var 17 lagade jag grytor, jag var/är grym på ungersk gulasch! En gryta är nästan omöjligt att misslyckas med, bara att slänga i vad man vill, koka på låg värme några timmar, krydda och smaka av. :up: :d
 
Jag brukar äta:

Frukost:
Te med cocosfett
Äggröra på 2 ägg och smör
Frukt eller grönsaker

Lunch: Sallad av ngt slag med någon form av proteiner i eller lagad mat

Middag: Samma typ av mat som lunchen

Kväll: något med protein(ägg, tapas, salami eller rester) och ev någon frukt/grönsak.
Örtte med cocosfett och honung

Jag borde äta några små mellisar med balans av protein/carbs/fett. Jag har sköldkörtelfel och ligger på gränsen för diabetes-varning. Så jag måste äta ofta och balanserat eg.
Men ibland orkar jag inte och slarvar.
Jag är också gluten-intolerant och detsamma gäller komjölks-produkter. Så det begränsar valfrihet något.

Jag har ätit väldigt mkt mer innan jag fick sköldkörtelproblem. Jag har förr varit en som mer tappat för mkt vikt och iom aktivt jobb med ridiande av många hästar fick jag tvångsäta en massa för att inte bli osunt smal och tappa mensen tex.
Då tryckte jag i mig snabba carbs ihop med den mat jag hann äta.

Idag kan jag synda lite då och då med tex choklad eller veganglass. Eller nötter/popcorn.

Jag blir lugn av carbs och kan ibland ta till det för att kunna sova om jag är stressad.

Älskar god mat men inte så mycket att laga till mig själv. Så jag äter mer och mer avancerat ihop med pojkvännen. Speciellt om han lagar. Han är helt fantastisk i köket och slår de flesta dyra restauranger vi båda gått mkt på under uppväxt.
Tack vara honom har jag lagt på mig 10 kg.. :meh:
Jag fick börja laga mat en dag i v till familjen som 13-åring. Efter det hade jag fler och fler dagar.
Jag lagade en del mat frångrunden när jag flyttade hemifrån som 19-åring. Jag ville hellre festa och ha häst än äta upp pengarna sas.
 
Jag mår som bäst när jag äter lite men ofta, så en vanlig dag för mig brukar se ut som följer:

Frukost ca 7.30: Smoothie med frukt, chiafrön och havregryn eller helfet grekisk yoghurt med frukt, nötter och honung. Ibland blir det havregrynsgröt med äpple och kanel istället. Alltid en espresso med mjölk till.

Mellis ca 10.30: En näve russin och nötter, en kopp kaffe med mjölk. Såhär års slinker det även ner en pepparkaka eller två.

Lunch ca 12.30: Soppa med smörgås/sallad eller rester från middagen.

Runt 15.30 blir det ibland ett mellis, beroende på hur mättande lunchen var och ifall jag ska träna efter jobbet. Den här tiden på dagen är då jag har som allra lättast att falla för diverse sockerfällor, men jag lyckas nästan alltid hålla mig i schack och välja något nyttigare :angel:

Middag ca 18: Varm hemlagad mat. Grytor, soppor, pastarätter...

Mellis ca 21: Antingen ett par kex, lite yoghurt, en kopp varm choklad, någon bulle från frysen, en knäckemacka eller något annat litet.

På helgen äter jag inte alls lika ofta och regelbundet, utan då blir det ofta en senare frukost, ingen lunch och betydligt mer fritt vad gäller kakor, godis och snacks.

Jag tycker det är lite svårt att få till de där rekommenderade fem frukterna/grönsakerna varje dag, och äter säkert lite för mycket socker precis som så många andra, men annars är jag rätt nöjd med min kosthållning :)
 
@Dressyrtjejen_97 Alltså hur orkar du gång på gång bli påhoppad av männsikor på ett forum?
Förstår inte hur du orkar:crazy:

Inget negativt mot dig alls! Du och din familj har det på ett sätt medans andra har det på annat. Och det har ingen random människa på ett forum med att göra!
Du MÅSTE inte svara. Det är så respektlöst att hacka på dig.

Styrke kram om du vill ha.
Håller med.
 
Jag lagar inte mat. Och jag är äldre än @Dressyrtjejen_97 :eek::laugh:

Jag lagar knappt mat heller och då har jag 3 barn att föda :o
Jag lämnar över det till min kära make som gillar att laga mat :up:
Men _givetvis_ lagar jag mat då han inte har möjlighet så barnen får mat i sig men ingen gourmemat ;)
TUR dom föredrar makaroner och stekt falukorv och liknande mat.

Själv levde jag på havregrynsgröt till frukost, pulvermos med fiskpinnar till lunch och pannkakor till middag när jag var 20. Vareviga dag för det var lättillverkat :laugh:
Hade liksom annat å roa mig med i den åldern än att slösa tid på matlagning :D
 
Inte jag heller, och när jag var i den åldern var det ändå ett par år sedan jag flyttade hemifrån. Jag lagar väldigt sällan (någon mer avancerad) mat ens idag.

Jag älskar mat, jag är t.om. intresserad av matlagning i teorin (att se på TV eller läsa om t.ex.) men tycker det är aptråkigt att laga. Det innebär varken att jag svälter, nödvändigtvis äter särskilt ohälsosamt eller att jag inte kan svänga ihop en hyfsad middag.
Har detta ändrats över tid?
Finns det ett samband med att unga idag flyttar hemifrån mycket senare (pga bostadbristen)?

Jag flyttade som 18-åring och bland mina vänner var det väl inte någon som inte kunde laga enkla basrätter till sig själv.
Under studietiden i korridor så lagade de flesta vettig mat.

Undantaget några teknister som körde minutris och fiskpinnar i brödrosten - men det var nog mest ett statement. En sorts image att teknister inte skulle kunna....;)
 
Har detta ändrats över tid?
Finns det ett samband med att unga idag flyttar hemifrån mycket senare (pga bostadbristen)?

Jag flyttade som 18-åring och bland mina vänner var det väl inte någon som inte kunde laga enkla basrätter till sig själv.
Under studietiden i korridor så lagade de flesta vettig mat.

Undantaget några teknister som körde minutris och fiskpinnar i brödrosten - men det var nog mest ett statement. En sorts image att teknister inte skulle kunna....;)
Är hemkunskap helt borta från skolan? Där fick iaf flera av mina klasskompisar lära sig laga mat och baka och jag lärde mig lite nya recept.
 
Jag lagar knappt mat heller och då har jag 3 barn att föda :o
Jag lämnar över det till min kära make som gillar att laga mat :up:
Men _givetvis_ lagar jag mat då han inte har möjlighet så barnen får mat i sig men ingen gourmemat ;)
TUR dom föredrar makaroner och stekt falukorv och liknande mat.

Själv levde jag på havregrynsgröt till frukost, pulvermos med fiskpinnar till lunch och pannkakor till middag när jag var 20. Vareviga dag för det var lättillverkat :laugh:
Hade liksom annat å roa mig med i den åldern än att slösa tid på matlagning :D
Hehe ja när maken jobbar borta sommarhalvåret är det typ sånt jag lever på :D Har även upptäckt kycklingfile på konserv, så det och ägg och lite sallad :rofl:
 
Bara för att

Jag har redan beskrivit 2 av mina vardagar/helger men igår.. ack så illa

Hoppade frukost tog en kopp varm choklad (bara där gick det helfel)
2 pepparkakor och en enrgidryck på fm
Insåg att jag glömt lunchlådan hemma så hej Macdonalds och Mcfeast meny. Åt hamburgaren lämnade pommesen (ok åt typ 3)
Ytterligare 2 energidrycker
Snodde en halv morot från hästarna innan ridtur
På väg hem från stallet hittade jag en öppnad chipspåse i bilen så åt en del på väg hem.
Hemma 19:30 slapp matlagningen tonåringen hade lagat mat. Tyvärr smakade det inte alls bra. Lyckades pilla i mig litegranna med en gigantisk grönsallad till som man blev mätt på.

Avslutade kvällen med ett stort glas cola zero och en chokladbit ur sambons Fasr dag chokladask :D

Idag börjar vi om med min vanliga frukost på ägg och knäckebröd. med te till och llunchlåda med köttfärsås, fräst vitkål och grönsallad.

Sen får vi se hur dagen utvecklar sig :)
 
Jag äter 2 mackor med smör,skinka,ost och nån grönsak till frukost plus 2 kaffemuggar. Lunch: vanlig husmanskost
Mellis: frukt oftast. Nu frossar jag i apelsiner:angel:
Middag: husmanskost
Kvällsmål: knäckebrödsmackor eller ännu fler apelsiner
Har sista veckorna ätit sämre, viket i mitt fall innebär att nån måltid varit pizza/hamburgare/kebab ute, smågodis, chips,vin m.m. Lite godis går ju an men min mage mår inte bra av att vräka i sig en påse godis på 5min:o

Jag är hemma med sonen. Är jag på jobb äter jag samma iaf, måste äta ofta annars blir jag hemsk.

Ingen an mina kompisar kunde laga mat när vi var yngre. Jag var intresserad redan i lågstadiet så jag kunde det mesta.
 
Jag har konstiga matvanor och äter aldrig på regelbundna tider.
Äter frukost mellan 04 och 13, vad beror på vart jag är.
Är jag ledig kan jag äta frukost tre gånger per dag. Ibland äter jag bara chips, bara choklad och ibland äter jag som en normal människa.

Idag åt jag frukost vid 10, granola med yoghurt, drack en Celsius till.
Åt två stekta ägg nyss. Kommer äta en propud senare, dricka en Redbull och någon gång ikväll äter jag en matlåda med lagad mat på jobbet.

I morgon äter jag en macka vid 05, sen hotellfrukost vid nio, någon färdigmat runt 13 och sen får jag se vad jag äter på kvällen när jag är hemma. Antagligen yoghurt och granola.
 
Alltså t.ex. om jag ska försöka steka en köttbit kanske den inte får exakt samma perfekt yta som när pappa gör detsamma, jag tenderar att stormkoka det mesta jag kokar, såser bränner fast i kastrullen så inte bara såsen utan hela kastrullen sedermera får slängas (för att man inte får ren den) etc. etc.

Första gången jag skulle smälta smör lade jag det i en kastrull, satte på högsta värmen och gick därifrån. Jag tror att varken smör eller kastrull gick att rädda, men jag har aldrig gjort samma misstag igen och lagar idag rätt god mat, även om jag mest ser det som ett onödigt ont. Det är ok att göra misstag och förhoppningsvis lär man sig något av det, men vågar du inte prova så kommer du aldrig att bli bättre ;)
 
Jag äter mindre än jag skulle vilja, men jag har dålig aptit. På vardagarna blir det en kopp te på jobbet och till lunch antingen matlåda hemifrån eller typ nudelsoppa. Är maken hemma på kvällen brukar han laga en ordentlig middag, annars kokar jag för det mesta färsk pasta och blandar ner pesto. Önskar att jag hade aptit att äta frukost och ett mellanmål, tror att det skulle vara bra för energinivån på jobbet, istället för som nu hålla igång på kaffe.

På helgerna äter jag bättre. Ofta någon typ av frukost samt två varma mål mat, eller brunch och tidig middag.
 
Påtal om ålder och matlagning så för inte så många år sedan brukade jag köra middag genom att antingen laga maten i micro eller i smörgåsgrillen. Dvs använde aldrig gasspisen och någon ugn hade jag inte ens.
Tiderna förändras :angel:
 
Jag äter värdelöst dåligt. Antingen dör jag av skörbjugg eller så kommer jag dö av min makes konstanta tjat om jag måste äta bättre/mer/oftare/inte bara popcorn.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ja, vad brukar ni laga för middagar hemma? Varför jag undrar är för att själv är jag sådan att jag vill ha varierande mat hemma och det...
2
Svar
37
· Visningar
3 715
Senast: Mabuse
·
Gravid - 1år Hej! Jag skrev ju en tråd för ett tag sen om My som bara åt och åt och åt och åt (på mig alltså). Tänkte att ni kanske ville veta hur...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Björk
·
Övr. Barn Ja, rubriken säger väl det mesta tror jag. Vi har stött på lite problem, och jag behöver bolla lite funderingar och frågor med folk som...
Svar
13
· Visningar
1 445
Senast: Bebben
·
  • Låst
Övr. Barn I alla föräldratidningar tycker jag man läser om mammor som skäms över att de inte kunnat/velat amma och hur insändare vill att man...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 950
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp