Mat vid höga levervärden

Philosophia

Trådstartare
Min hund äter periodvis Rimadyl mot sin artros. Tyvärr får hon något höga levervärden när hon står på Rimadyl och äter därför Hills l/d. Det fodret har fungerat bra fram till nu. Hon vägrar helt plötsligt att äta det, vilket gör att jag behöver se mig om efter något nytt foder.

Jag bävar lite för foderbyte eftersom hunden behöver ett foder med ganska hög fettprocent för att hålla hull och vara fin i pälsen - och Hills l/d har varit perfekt ur den synpunkten då det innehåller 22,5% råfett. En annan hake är att hundens mag är lite kinkig.

RC har något foder för leversjukdom, är det någon som har erfarenhet av det? Verkar det smakligt? Hur fungerar det med känsliga magar? Fettprocenten är 16%, men man kanske kan fläska på med lite mer laxolja (går det att överdosera laxolja förresten?)

Ett ytterligare alternativ som jag har funderat på är att göra egen mat till henne (låg proteinhalt, mycket fett, kokt kött pga magen, snälla grönsaker, ris). Någon som har erfarenhet av att göra sitt eget dietfoder som kan ge bra tips eller vet vart jag kan vända mig för att få tag på någon som kan hjälpa mig med att få en bra sammansättning på fodret?
 
Sv: Mat vid höga levervärden

Min jycke gick på Rimadyl och Levaxin och hans värden var bra hela tiden. Han åt RC Sensible Mini.
 
Sv: Mat vid höga levervärden

Vill du göra egen mat så kontakta jill på jipotimas, hon kan hjälpa dig att komma igång.
Finns en kanonmailinglista som heter K9-Kitchen (Yahoo!), där finns en massa kunskap om att göra mat för hundar med olika slags sjukdomar.

mvh
 
Sv: Mat vid höga levervärden

Fungerar inte med l/d i burkvarianten heller? Eller du kanske inte vill ge burkmat alt det är det du provat?

Min med leversvikt åt just l/d, då fanns inte RC:s, utan det var Hills eller Specific, och specific var det vete i. Så jag hade inga direkta val. Han slutade äta l/d i perioder, men då lyckades jag oftast lura tillbaka honom med burkmat, och sen 50% burkmat ihopmixat med 50% uppblötta l/d-pelletsar, och sen när 'anfallet gått över' åt han sina pellets, tills det var dags för strejk igen.
 
Sv: Mat vid höga levervärden

:) Oj, nu har svaren rullat in! Tack, tack!


Specific har jag ju helt glömt bort! Det har hon fått pröva tidigare när hon låg inne vid ett tillfälle och magen tycktes inte reagera illa på det. Tack! Jag ska titta på det.

Men länken går till "kidney support", ger man samma för lever och njurbesvär?

Sedan hittar jag ingen information om fettprocenten, men är den låg kanske jag kan öka på med lite mer laxolja.

Min jycke gick på Rimadyl och Levaxin och hans värden var bra hela tiden. Han åt RC Sensible Mini.

Fast problemet med min hund är att hennes levervärden inte är bra hela tiden. De ligger förvisso inom ramarna för normalläge när hon äter Rimadyl, men de ligger precis på gränsen till för höga. Därför hon enligt veterinären äta ett foder som inte belastar levern för mycket.

Vill du göra egen mat så kontakta jill på jipotimas, hon kan hjälpa dig att komma igång.
Finns en kanonmailinglista som heter K9-Kitchen (Yahoo!), där finns en massa kunskap om att göra mat för hundar med olika slags sjukdomar.

mvh

:bow: Tusen tack för bra tips!


Fungerar inte med l/d i burkvarianten heller? Eller du kanske inte vill ge burkmat alt det är det du provat?

l/d i burkvarianten gillar hon fortfarande, så visst skulle jag kunna ge henne det, eller åtminstone blanda ut torrfodret med det. Jag har funderat på det, men dels är det dyrt och omständligt att köpa burkmat, sedan är hon inte tillräckligt glad i just den maten för att det ska vara värt det. Hon är normalt ett matvrak som kastar i sig allt hon kommer över, men l/d äter hon mest för att hon vet att det är det som serveras. När mina föräldrar passade henne förra veckan när jag var utomlands så tvärvägrade hon äta sitt foder eftersom hon visste att mina föräldrars hund hade mat som var godare.

Måste hon gå på rimadyl?

Tyvärr så måste hon äta det i de perioder eftersom hon till och från får artrit som blossar upp i leden. Eftersom hon har känslig mage så vill jag ha samma foder hela tiden och inte byta under de perioder som hon äter Rimadyl.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 414
Hundhälsa Strider är en pigg och glad korthårig BC-kille på ungefär 1,5 år. Han är ca 55cm hög, väger 18.6kg och inget i hela världen kan få honom...
Svar
7
· Visningar
2 856
Senast: Docka
·
Katthälsa Lukas behöver banta. Han äter nu främst mjau/bozita tetra samt lite Eukanuba top condition +1 torrfoder. Han har blivit en tjockis...
2
Svar
20
· Visningar
4 613
Senast: cewe
·
Hundhälsa Har såklart pratat med veterinären och har tid klockan 13 idag men måste få skriva av mig. Är orolig över min ena hund. Hon har varit...
Svar
4
· Visningar
2 877
Senast: eldhroka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp