Orolig, blod i avföringen

eldhroka

Trådstartare
Har såklart pratat med veterinären och har tid klockan 13 idag men måste få skriva av mig. Är orolig över min ena hund. Hon har varit lite småkrasslig en tid men mest att hon inte varit lika matglad. Det började egentligen för någon månad sen då det inte gick att få tag i Taste of the wild med bison där vi handlat foder tidigare och vi provade med varianten med lax istället. Hon ville då inte äta första två dagarna men åt efter att ha nosat på fodret länge.. Sen hade vi en halv tunna kvar och jag bestämde mig för att prova Acana istället då det känns som ett likvärdigt foder och jag blev glad att se att hundarna skulle klara sig med en säck i månaden av det då det fanns i 18 kg säck. Hon ville inte äta det men åt när hon blev hungrig. Och så nu detta. Hon kräktes igår och åt inte alls, ville inte ens gå ut. Och så imorse sket hon då mörkt blod :(

Får se vad veterinären säger... Hon har haft problem med magen tidigare fast då hade hon ätit något konstigt så jag trodde att det var det som gjorde att magen krånglade den gången. Det var nu 3 år sen ungefär och det slutade med två dagars utredning och dietfoder från Hills i såna där burkar för hon skulle inte få äta torrfoder då. Två plattor sånt foder fick jag köpa den gången men sen har hon varit bra. Eller egentligen inte helt då hon hade blodbrist ett tag också. Veterinären som undersökte henne då sa åt mig att ge henne lever och leverpastej i maten så det gjorde jag. Sen var hon bra. Det var drygt ett år sen..

Ska höra vad veterinären säger idag, lutar väl åt att hon borde gå på något specialfoder livet ut. Känner rent spontant själv att det kanske vore dags för färskfoder. Men sambon tycker att det är så äckligt så han nästan kräks :( Jaja..som sagt, får höra vad veterinären säger nu, huvudsaken är att hon blir frisk sen får resten kvitta.

(Fast det är ytterligare en oro då jag har begränsad ekonomi och Taste of the wild egentligen var för dyrt för mig med två hundar på drygt 30 kg).. Dessutom är hon draghund så behöver ju verkligen något bra för att orka med. Har under dragsäsong gett Mush som tillägg och det har fungerat riktigt bra men är tyvärr för dyrt att ge bara det. Det kunde även sambon ge då det är såna köttbullar.
 
Och allt svammel om foder är såklart sekundärt ;) :P... Jag är bara orolig och svamlar på om det mesta just nu känns det som... Vill bara att min älskade skruttgumma ska få må bra igen
 
Hoppas att det inte är något allvarligt! Förstår verkligen om du är orolig :(

Angående färskfoder så finns det ju massor av olika. En del luktar mycket, en del luktar ingenting. Om din sambo inte har problem med att hantera övrigt kött, typ köttfärs, så kan jag inte se att det skulle vara någon större skillnad mot att ge färskfoder.
 
Testa Fodax? Deras röda är ju för mycket aktiva hundar, det är superbilligt, luktar ingenting och det är väldigt lätt att hantera, en hund på 30 kg äter ungefär 1,5 burgare/dag :)

Håller tummarna för att hunden mår bättre snart!
 
Några blodprover, undersökningar och lite behandlingar senare så är vi hemma iallafall. Hon har fått medicin mot illamående, magkatarr och antibiotika. Fick även köpa sånt veterinärfoder för några dagar så tyckte de att jag kunde prova att fasa in hennes gamla foder igen efter ett par dagar. Även hos veterinären kom det blod då hon undersökte tarmen men eftersom hon i övrigt är pigg och feberfri så blev det inte så många fler åtgärder just nu iallafall. Hos veterinären fick hon även vätska under huden och behandling mot illamående. Hon verkar nöjd att ha fått komma hem och hon åt den mat hon fick ikväll med god aptit. Hos veterinären blev hon lite less på dem tillslut och när de skulle sätta dropp så klättrade hon upp i mitt knä och när de skulle ta kanylen så gömde hon sig bakom mig. Rejält less som sagt, hon blev faktiskt lite sur på dem också, något hon aldrig visat förut. Men det är klart, har man ont och inte förstår varför folk ska sticka en och göra underliga undersökningar så kan man väl tappa humöret lite...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
1 906
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 476
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
705
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 503
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp