Mäta benen

Astael

Trådstartare
Ska köpa en ny sadel och skulle behöva mäta min överskänkel/ben. Vet ni om det finns någon lista på längden på benen = sitsstl ?

Sv: Mäta benen

längden på sadeln - sitsstorlek - har väl inte så mycket med längden på din överskänkel att göra?!
Jag trodde det handlar om hur smal eller rund du är - om rumpan får plats i sitsen eller inte!
Var knä och skänkel hamnar, handlar ju mer om längden på stiglädren.

Sv: Mäta benen

Nej det stämmer inte. Hur långa ben man har har också betydelse för sitsstorleken. Långa ben = hamnar längre bak i sadeln = behöver ett större säte.

TS: Finns ingen lista med vilken sitsstorlek man behöver om man har ett visst mått, för alla tillverkare har olika mått. Du får prova dig fram bland olika märken.

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
605
Senast: Ramona
·
Trav Är en som är ganska ny inom trav och monté världen och funderar på att köpa min första monté sadel. Men vet inte riktigt vilken? Väger...
Svar
1
· Visningar
334
Senast: MayGrace
·
Dressyr Sadelkoll hos oss igår och det var som tur var inga större grejer utan behövdes bara justeras lite i stoppningen och "fluffas till"... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
5 198
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
665

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka