Mata småfåglarna

Sv: Mata småfåglarna

Är det någon som har sett en foderautomat som man skruvar på en PETflaska i butikerna i år?

Den fanns häromåret och jag har letat ihjäl mig (känns det som:cool:) nu i höst efter de.
 
Sv: Mata småfåglarna

Jisses vad söt, och ja det där ser ut som "min" fågel


Idag var Hackman på besök igen, han uppskattade både talgbollar och jordnötterna!
 
Sv: Mata småfåglarna

De här är mina favvisar, tyvärr har jag bara sett den sista uppe i fjällen.

steglits.gif


558393_366_239.jpg


250px-Regulus_regulus_-Marwell_Wildlife,_Hampshire,_England-8.jpg


stjartmes_101008_karleksstigen_fbo_1761_CLj.jpg


Det är steglits, grönfink, kungsfågel och stjärtmes. :love:
 
Sv: Mata småfåglarna

Både steglits och stjärtmes har vi hos oss :) (norra Uppland) De är väldigt fina!
 
Sv: Mata småfåglarna

Jo, vet att de finns men har inte sett några här nere men de är så söta! :love: Ser ut som små pingisbollar med skaft på. :D
Steglits ser jag ofta men grönfinken minskar skrämmande fort i antal. :(
 
Sv: Mata småfåglarna

Hihi ja stjärtmesarna är verkligen söta :D Jag tycker det är jättekul att titta på alla fåglar och fascineras av deras färger. Jag hoppas att vi får hit domherrar i år igen, de är så fina!
 
Sv: Mata småfåglarna

Vi har gjort en bur av kompostgrindar och hängt upp den i en trädgren. Inuti buren sitter en plastskiva som skyddstak över en stor skål med solrosfrön. Småfåglar och ekorrar kan fara ut och in, större fåglar får ta det som ramlar ner på marken. Det går åt hundratals kilo solrosfrön varje år och det får bara vara den strimmiga (dyrare) sorten, de svarta duger inte. Vi har fött upp flera generationer med bortskämda småfåglar som vill bli matade året om.

Och det växer solrosor på de mest oväntade ställen runt gården!
 
Sv: Mata småfåglarna

KL och lite trådkap

Jag bor i en lägenhet på tredje våning. Har hängt några talgbollar i balkonglådan och köpt en liten foderautomat som hänger på väggen på balkongen.
Vi har lite blåmesar och småttigt som kommer upp och äter hos oss. Inte så mycket, men det är ju ett lite avigt ställe och dessutom första året.
Men vi har ett problem!
Småttingarna sätter sig i foderautomaten och pickar, plockar upp några frön och slänger ut dem.
Det är ju inte riktigt det som är tanken med att fodra dem, att de bara ska picka i det utan att äta.

Funderar på vad det kan bero på.
Är det katterna som stressar? Är det en "äcklig" foderblandning? Peddy heter den, tycker den ser helt ok ut.
Nä jag vet inte jag.. Några tankar?
 
Sv: Mata småfåglarna

Är det någon som har sett en foderautomat som man skruvar på en PETflaska i butikerna i år?

Den fanns häromåret och jag har letat ihjäl mig (känns det som:cool:) nu i höst efter de.

Borde inte en sådan där vattenautomat till hund fungera? En sådan där flaska med ett "kar" som man fäller ut?
Tänker att den borde gå att bygga om så att småfåglarna kan äta tryggt? :)
 
Sv: Mata småfåglarna

*kl*

Nu är en fågelbur utsatt. Får se hur lång tid det tar innan de små liven kommer om de ens vågar.

Faringgelbur001_zpsbbe42e44.jpg



Faringgelbur002_zps1e527c7e.jpg
 
Sv: Mata småfåglarna

Vi matar våra pippifåglar med solrosfrön, jordnötter och talgbollar. Å jäklar vad det går åt solrosfrön! Minst ett sånt lite längre foderrör om dagen!

Vi har småfåglar i mängder, ett par hackspettar och två koltrasthannar. :D
 
Sv: Mata småfåglarna

Är kungsfågeln någon som är framme vid fågelbordet? Mina svärföräldrar säger att de har det. De bor i ett villaområde men skogen någon km bort. Jag matar fåglarna och har skogen runt om i princip, men har aldrig haft någon kungsfågel framme vid automaten. Har de rätt eller fel, vad kan det annars vara?

De har den aldrig där när jag kommer till dem, men då har den alltid varit där strax före ;)
 
Sv: Mata småfåglarna

Nästa vinter ska jag göra en stoooor bur att hänga fågelmaten i. Och så ska jag sätta den ovan på en stör. Har fått knyta fast min lite överallt för att den ska hänga rak, men likt förbaskat har nötskrikorna lyckats komma åt nötpåsarna. De sätter sig på burnätet och lyckas vicka hela buren så att de kan få tag på nötpåsen när den svänger över till dem. Smarta rackare det där :cool: Jag har olika krokar som jag kan hänga talgbollar och nötpåsar på, men nu har jag bara fått sätta en nötpåse mitt i buren.
 
Sv: Mata småfåglarna

Nja, jag har aldrig någonsin sett kungsfågel vid något fågelbord, tror inte de nöjer sig med talg utan letar insekter även under vintern, men bara för att jag varken sett eller hört talas om det så behöver det ju inte vara sant. De är dock vår/Europas minsta fågel så de är ju mindre än mesar.

Kollade och de är ca 9 cm från näbb till stjärt och väger 5 - 6 gram.

Hörde en väldigt söt historia/saga om hur de fick sitt namn. Alla världens fåglar kivades om vem som var mäktigast och de beslöt att den som kunde flyga högst skulle bli kung över de andra. Alla fåglar flög till himlen, men fick ge upp en efter en och till slut var det bara Kungsörnen kvar. Stoltast av alla hade den flugit högst, men precis innan den kunde utropa sig till segrare lyfte en lite fågel från dess rygg och flög ännu högre och den lilla Kungsfågeln vann! :D (Trots att den fuskade och tjuvåkte. ;))

På vårvinter är de lättast att upptäcka tycker jag, deras sökläte påminner mig om iskristaller som klirrar och de skuttar omkring på nakna grenar och letar insekter.
 
Sv: Mata småfåglarna

Är tofsmesar tuffare än andra småfåglar eller råkar jag ha två modiga exemplar härutanför? Idag när jag fyllde på mer jordnötter, så flög de runt huvudet på mig som om de försökte skrämma bort mig. De andra fåglarna satt i träden runtikring på betryggande avstånd.
 
Sv: Mata småfåglarna

Jag önskar småfåglarna ville äta upp maten här med :(
Har inte behövt fylla på en enda gång, det hänger fortfarande två talgbollar och är fortfarande nästan fullt med frön i automaten.
Har två blåmesar som brukar sitta på räcket och picka lite. Jag tror att det är mina enda kunder under hela vintern.
Men det kanske inte är så konstigt, bor ju trots allt på tredje våning.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
3 028
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp