Mata småfåglarna

Sv: Mata småfåglarna

Nu är vi inne på en ny säck igen och uppe i 120 kg den här vinter, bara i solrosfrön! :eek: Ingen aning om hur mkt talgbollar, nötter och hampfrön det gått åt. Känns långt till våren, så här mkt har jag nog aldrig matat, men rådjuren tar ju sin beskärda del på nätterna. :angel:
 
Sv: Mata småfåglarna

Nu är vi inne på en ny säck igen och uppe i 120 kg den här vinter, bara i solrosfrön! :eek: Ingen aning om hur mkt talgbollar, nötter och hampfrön det gått åt. Känns långt till våren, så här mkt har jag nog aldrig matat, men rådjuren tar ju sin beskärda del på nätterna. :angel:

Och jag som trodde vi matat mycket! :eek: Här har det gått åt kanske 25 kg solrosfrön, 10kg talgbollar och nått kg jordnötter.

*kl*

Vi verkar inte ha så mkt andra småfåglar än talgoxar som äter. Dock så har jag sett att vi har andra sorter i buskarna (gråsparv?), men har aldrig sett att de varit fram och ätit. :confused:
 
Sv: Mata småfåglarna

Jag anar en sammansvärjning. :eek:

Rådjuren river ut fröna och sedan hjälper hararna till med att äta upp dem. :d Hade fyra harar häromkvällen som åt allt de hann och hittade under fröautomaterna, igår så var det årets första boxningsmatch utanför fönstret men bägge tog till harvärjan så jag kunde inte kora någon vinnare! :D

Nu har jag haft besök av någon enstaka grönfink så jag har fyllt upp ordentligt med frön och hoppas det kommer fler.
 
Sv: Mata småfåglarna

*kl*

Nu har jag fått lära mig att Bergfinkar inte är ett dugg ovanliga här i Helsingborgstrakten och jag har haft en hel liten flock här emellanåt. I går hade jag även besök av en Steglits.
Har nu gått över från rena solrosfrön till viltfågelfröblandning och de små sitter o sprätter ut kaskader ur automaterna.
 
Sv: Mata småfåglarna

Det är ofta mycket havre i blandningarna och de små liven är kräsna så jag håller mig till solrosfrön och hampa, blir mycket spill ändå när rådjuren tömmer mina automater nästan varje natt. :rage:.
 
Sv: Mata småfåglarna

KL

Hur långt in på våren ska man mata småfåglarna? Jag gör det fortfarande och de äter massor. Hur vet man när det finns tillräckligt med mat i naturen så de klarar sig utan min mat?

Fast det är ju så trevligt att ha dem här, så jag kanske fortsätter hela sommaren...
 
Sv: Mata småfåglarna

Det är samma hos mig. Så mycket fåglar här är nu har det inte varit på hela vintern.
Har inte bestämt mig hur länge jag ska hålla på. Har en halv säck frön kvar.
 
Sv: Mata småfåglarna

Du kan mata året runt om du vill, de får fler ungar på vingarna när det är gott om mat = färre insekter. Själv blir jag för lat så jag ska mata slut på den halva säck jag har kvar och sen får det nog räcka så länge. Det går inte åt lika mycket nu heller då rådjuren inte plundrar automaterna längre. :grin:
 
Sv: Mata småfåglarna

Jag köpte faktiskt en säck till i går. Här är otroligt mycket fåglar och de äter 2 liter om dan.
Jag kommer nog att ha byns fetaste småfåglar. Perfekt om de håller efter flugorna oxå.
 
Sv: Mata småfåglarna

Då ska jag skaffa mer mat och fortsätta. Det är så trevligt att ha dem här. Om det dessutom innebär att jag får färre insekter, ännu bättre!
 
Sv: Mata småfåglarna

*kl*

Jag matar fortfarande och nu de senaste dagarna har jag haft besök av stenknäck oxå :)

3824_Kopia-Kopia-993.jpg


Obs! Snodd bild, inte egen.
 
Sv: Mata småfåglarna

KL

Har ni börjat mata än?

Det har jag, och det är ett fasligt sjå att skrämma bort nötskrikorna. Fast en av dem får äta, för han säger ett klart och tydligt MJAU när han kommer!
 
Sv: Mata småfåglarna

Inte än men jag har 40 kg solrosfrön hemma + en hink med talgbollar och fem kg jordnötter. Är ledig måndag - tisdag och om det inte regnar tänkte jag fylla automaterna. :)
 
Sv: Mata småfåglarna

Kl
Jag har haft uppe i 3 veckor redan. Dem ater sa det star det harliga till, dock ar min matare sa liten sa den tar slut varje dag sa maste kopa nagot storre som racker en vecka i taget. Dem far solrosfron och talgbollar :)

men nu upptackte jag ett till problem, nu nar det frusit pa och verkar ha blivit lite blott i automaten sa trillar dem inte ut genom springar dar nere langre! Jag skruvade ut den nedre plattan lite, men ar radd att den ska trilla av! Far kopa ett redigt fagelbord tror jag sa jag kan ha hampa eller nagot i automaten.
 
Sv: Mata småfåglarna

KL

Vi har köpt fågelmat idag. Viltfågelblandning och talgbollar. Imorgon ska det upp i trädet. Nu får katten nåt att titta på genom fönstret (han är inte ute lika mycket nu när det är kyligt :p)
 
Sv: Mata småfåglarna

Jag har hängt ut lite talgbollar och fyllt fågelhuset med viltfågelblandning för några veckor sen. Förvisso mest för att fixa katt-tv, och just nu ganska lite fåglar, men ändå! De börjar dyka upp nu :)

Är det någon som har tips på sätt att fästa fågelhusets pinne? Den ska ner i marken egentligen, men det är stenigt och jävligt i marken. Fick ner den en bit men den står så ostadigt nu när jag inte fått ner den tillräckligt långt.
 
Sv: Mata småfåglarna

Kl
Vi har matat i ca 3 veckor med. Har maten precis utanför köksfönstret och det är fascinerande att titta på fåglarna. Vi har en stor gran alldeles bredvid där de sitter och äter sitt "byte".
Än så länge är det blåmes,talgoxe, trädkrypare och entita som är här. Hoppas på mer sorter när snön och den riktiga kylan kommer.
Kungsfåglar har vi ibland i granen men de har jag inte sett äta vid fågelmataren.

Vi har en gammal hederlig fågelmatare med pyttehål i taket där maten ska i. Under alla år har jag svurit att så mycket mat försvinner bredvid när jag ska fylla på men nu kom jag på den geniala idén att en 50cl flaska fungerade perfekt att använda. Det blir inget spill och en fylld flaska innebär fylld matare :)
 
Sv: Mata småfåglarna

Köpte för två veckor sen en behållare för jordnötter som fåglarna verkligen tycker om. Mest talgoxar och blåmesar på besök än så länge. Ska köpas mer jordnötter imorgon för nu är dom slut! :)
 
Sv: Mata småfåglarna

Japp, har matat i ett par veckor. Men någon eller något har stulit en av behållarna för jordnötter :(:p Men det finns en liten med jordnötter, två med vildfågelblandning, en med solrosfrön och så talgbollar. :)
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
3 039
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp