Mata småfåglarna

Sv: Mata småfåglarna

Ingen aning om de ville skrämmas, annars så kanske de ville vara först på krubbet när du var klar? :d
 
Sv: Mata småfåglarna

Jag har ett annat påträngande problem med fågelmatningen, mina fröautomater plundras nattetid av rådjur! :mad: Inte nog med att de skalar mina planteringar trots att jag försöker stänga dem ute så gott det nu går, de jäklarna har kommit på att om de skakar automaterna så trillar alla frön ut och det är fritt fram att glufsa i sig 5 l solrosfrön/natt. :d

Nu har jag faktiskt dåligt samvete som tog ner ena automaten, fyllde den med frön och ställde den utanför ytterdörren på altanen, så hänger jag upp den när jag åker till jobbet i morgon. Jag tror inte de kommer upp på altanen för att leta efter automaten och nötbehållarna ger dålig utdelning när de rivit ner dem. :p
 
Sv: Mata småfåglarna

Jag har fått samma problem och ett till. Både rådjuren OCH ekorrarna plundrar fågelautomaten.

Jag har dels bytt ställe att ha fågelmataren på (så att pippina får sitt) och dels lämnat mat till ekorrar och rådjur på det gamla stället. Inte jättemycket fågelmat, men så att de får något i alla fall. Sedan kompletterar jag med äpplen och sådant som blir över från min egen mathållning; paprika, morötter, sallad osv.

Nu när det är så kallt har man ju inte hjärta att låta bli... MEN mot nötskrikorna är jag stenhård. De får inga mer talgbollar! Igår hängde jag ut sju stycken (egentligen menat till småfåglarna) och inom tre minuter hade nötskrikorna tagit allihop. Så nu blir det bara talgbollar på helgerna när jag är hemma och kan ha koll.
 
Sv: Mata småfåglarna

Jag har bara besök av enstaka ekorrar enstaka dagar, så de är inget problem och de tar bara av det som ramlar ner, men rådjuren barkar både mina nyplanterade äppelträn om de hinner, eller bitar av kvistarna på dem och glufsar i sig av fågelmaten. Jag har nätat in nästan hela tomten, men de hoppar över grinden de små rackarna, tycker de kan nöja sig med att knycka vatten och foder hos hästarna istället. :mad:
 
Sv: Mata småfåglarna

*kl*

Nu vågar sig en in i buren i alla fall

faringglar004_zps8e81d918.jpg



Sen är här en gäst som jag får till bergfink.

faringglar001_zpscf871d09.jpg


Taget genom fönstret med kass kamera
 
Sv: Mata småfåglarna

Kul med bergfink, de har jag inte sett på evigheter, iaf inte det här seklet och bara uppe i fjällen. :love:
 
Sv: Mata småfåglarna

Verkar onekligen osannolikt när jag kollade igenom fågelböckerna. Kommer han igen i morgon ska jag försöka få en bättre bild.
 
Sv: Mata småfåglarna

2011-04-02_bofink.jpg


Kanske en bofink? Jag har flera hos mig nu.

bergfink-19866.jpg


Bergfink

Flera fina bilder på bl a finkar.
 
Senast ändrad:
Sv: Mata småfåglarna

Nu är jag säker på att det är Bergfink för i dag fick jag besök av Bofink oxå och det syntes stor skillnad på dem. Framför allt den orangea trekanten längst in på vingen. Har även spottat grönfink, gulsparv, rödhake samt de vanligare Pilfink samt Blåmes. Himla trevligt med besök av de små.
 
Sv: Mata småfåglarna

:cry: Hittade en ihjälfrusen talgoxe på foderautomaten nu på morgonen. :crazy: Den satt på en av pinnarna med huvudet i hålet precis som om den höll på att äta fortfarande! :cry:
 
Sv: Mata småfåglarna

Du har faktiskt hjälpt mig med ett huvudbry som jag har haft länge, till sist gick det upp en talg(!)dank även för mig. De rostfärgade fåglarna med mörkt huvud som besökt matplatsen är ju bergfinkar! Jag har varit helt inställd på att de bara finns uppe i fjällen, men nu ser jag ju till min glädje att det faktiskt är en ganska stor flock som är här och snaskar i sig av godbitarna. :love:

Jösses, jag som trott jag inte sett några på ca 20 år har dem hemma på gräsmattan. :o :D
 
Sv: Mata småfåglarna

Oj, hit till mig kommer inte bofink, bergfink och rödhake förr en längre fram i vår. Vid snösmältningen brukar de trippa runt på min fågelmatnings plats. Vad härligt det låter att du har dem, längtar till våren :laugh:
 
Sv: Mata småfåglarna

Men jag bor i Uppland och har flockar av både bofink och bergfink, några rödhakar har jag däremot inte sett än. :love:
 
Sv: Mata småfåglarna

Jaha, hit brukar de aldrig komma förrän det är dags att boa i skogen som jag har bakom huset :crazy: Nu har jag bara domherrar, talgoxar, blåmesar, grönsiskor med en och annan gråsiska i flocken. Ett par kolstrastar kommer på besök ibland och äter på äpplena jag lägger ut. Men de håller mer till i villa området längre bort.
Någon ensataka grönfink har tittat förbi ungefär som förra året. Tidigare hade jag enorma mängder av dem, med så slogs de ut av sjukdomen som gick på just dem :(
 
Sv: Mata småfåglarna

KL
Jag fick besök av en flock sidensvansar härom veckan. De låter så härligt, som om en flock bjällror sitter i träden! De var ute efter äpplena jag hade låtit ligga kvar på gräsmattan under träden.
208309_10200149058282819_446317707_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Mata småfåglarna

Åh sidensvansar som är så fina :love: Har varit några flockar som dragit förbi här under hela vintern. De låter verkligen härligt med sina iskristall drillar :)
 
Sv: Mata småfåglarna

Ja, grönfinkarna har verkligen decimerats, hara bara sett nåon enstaka på hela vintern. :(
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
3 022
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp