Mata småfåglarna

Idag har jag satt igång med årets fågelmatning.
Satte ut fröautomaten med jordnötter idag.

Har även köpt talgbollar, men tycker att de brukar ha åtgång först på vårvintern här hos mig.

Är det nån annan som har rådjur som kommer och äter frön/nötter som trillar ner ur fröautomaten?
 
Idag har jag satt igång med årets fågelmatning.
Satte ut fröautomaten med jordnötter idag.

Har även köpt talgbollar, men tycker att de brukar ha åtgång först på vårvintern här hos mig.

Är det nån annan som har rådjur som kommer och äter frön/nötter som trillar ner ur fröautomaten?
Jag har haft rådjur som kommit hit och städat när jag utfodrat fåglarna.
 
Idag har jag satt igång med årets fågelmatning.
Satte ut fröautomaten med jordnötter idag.

Har även köpt talgbollar, men tycker att de brukar ha åtgång först på vårvintern här hos mig.

Är det nån annan som har rådjur som kommer och äter frön/nötter som trillar ner ur fröautomaten?
Jag har haft rådjur som tömt automaterna mha hornen och sedan stått och ätit upp solrosfröna tillsammans med alla harar.
 
Åh, idag kom äntligen både en herr domherre och en fru domherre hit och åt på syrenen. Har som sagt varit en bristvara detta år, och har bara sett en hane som verkade väldigt ensam för ett tag sedan, men sen kom inte ens han på ett tag. Nu hoppas jag såklart att det var samma, och att han nu hittat sig en dam. :D
 
Idag köpte jag två paket med talg hos min lanthandel men frön får vänta tills i morgon då jag tyckte både CG och GG var för dyra. Kan man ge småfåglar hönsfoder som komplement till nötter och talg? 🤔
 
Köpte viltfågelblandning igår, trots att jag vet att det innehåller en massa havre. Nån fågel kanske vill ha? Mina får just nu viltfågelbandning, talg, jordnötter och äpplen.
 
Köpte viltfågelblandning igår, trots att jag vet att det innehåller en massa havre. Nån fågel kanske vill ha? Mina får just nu viltfågelbandning, talg, jordnötter och äpplen.
Hos mig så är det vetet i blandningen som ratas :meh:
Havren brukar fåglarna som vill äta från marken, äta upp :up:
 
Har talgbollar på balkongen, skräpar ner minst och är uppskattat av de småfåglar som bor på innergården.
Även väldigt uppskattat av katterna 😁
IMG_20221210_092352.jpg
 
Möttes av ett helt hav av fåglar när jag kom hem från jobbet i morse! 😍
Hörde korp och kråka ropa, en vråk lyfte från trädet fågelmatarna hänger i, koltrastarna lyfte från under matarna och massor med sparvar, finkar, mesar som hopade runt smörgåsbordet och på marken. Roligt att se att maten uppskattas så.

Sett flera avtryck från rådjur så jag antar att de städar upp det fåglarna missar, är bara råttorna jag missunnar maten.
 
I år är fågelmaten väldigt dyr. Så vi har fått begränsa hur mycket dom får.
Dom får nu, havre. Havregryn och havre med olja i. Talgbollar. Dollar store hade billigt. Och solrosfrön. Solrosfrön får dom 1,5 liter av varje dag.
Förra året gick en stor säck med solrosfrön åt på 5 dagar. Det funkar inte i år med dessa priser att ge fri tillgång till dom tyvärr.
Sedan får koltrasten äpple med. Det är vad mina får. Sedan får dom en skål vatten med som verkar vara mycket uppskattat.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
2 969
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp