Mata småfåglarna

Jag var tidigare i veckan och handlade på mig lite frön inför vintern, och som allt annat så har det blivit dyrare.
I år kan det bli första året på väldigt länge som jag ransonerar maten åt småfåglarna :(

Har ni varit och handlat frön än? Hur ställer ni er till matningen i vinter, när allt blir så dyrt?

Brukar inte handla några enorma mängder och när jag tittade i rustas reklamblad idag såg det ändå överkomligt ut, så det blir definitivt mat åt våra fåglar i år också :heart

Mat-ställningen kom faktiskt fram i förrgår, när dottern (på 3 år) bestämt kom ut till mig när jag stod och planterade höstblommor och informerade mig om att det var dags :laugh::love: Vi rotade fram resterna från ifjol och hängde upp, men nu får jag alltså åka och komplettera!
 
Jag var till Gekås i förra veckan. De hade bra priser på fågelmat
Köpte inget eftersom det är lite knepigt att ta det hem...
 
Jag sysslar tydligen mest med kråkfågelmatning:
Hungriga7.jpg

Älskar dem, och de får jättegärna vara här :love: men jag måste köpa en småfågelmatare de inte kan komma in i också, för de skrämmer småfåglarna och om jag har blandade fröer/nötter i mataren jag har nu så river de ut allt ur den för att hitta deras favoritsaker. :p

Vill gärna ha all fågelmatning samlat men funderar på om inte småfåglarna ska få ett helt eget ställe ändå.
 
Jag sysslar tydligen mest med kråkfågelmatning: Visa bifogad fil 102670
Älskar dem, och de får jättegärna vara här :love: men jag måste köpa en småfågelmatare de inte kan komma in i också, för de skrämmer småfåglarna och om jag har blandade fröer/nötter i mataren jag har nu så river de ut allt ur den för att hitta deras favoritsaker. :p

Vill gärna ha all fågelmatning samlat men funderar på om inte småfåglarna ska få ett helt eget ställe ändå.
Haha, ser ut sådär hos mig idag också. Annars är det oftast blandat med skatgäng som härjar och småfåglar, men idag är det massor med kajor också.
 
Vad som verkar vara nytt för detta år är att det bara är en ensam domherre som kommer till vår syren för att mumsa (det räknas kanske inte som fågelmatning pga. syrenen står ju där ändå). Brukat vara fler, kanske mellan 6-9 eller nåt sånt :( Det är lite av min favoritfågel, så skulle gärna viljagöra det mesta attraktivt för dem, men hittills har de inte velat ha någon fågelmat! Å andra sidan har jag inte erbjudit exempelvis solrosfrön, vilket jag läst att de gillar. Någon som har anda tips om just domherrar?

Ett mysigt tillskott är dock två större hackspettar, även om de oftast är här en i taget, som dyker upp dagligen.
 
Nya småfågelmataren funkar ju nästan iallafall! :rofl:
20221023_175024.gif

Talgbollarna räcker en vecka i denna och småfåglarna är där och äter när denna busen till skata sysslar med annat. (Som att äta sina egna talgbollar på andra sidan av huset t.ex...)

Småfågelmataren med frön funkar ännu bättre så nu har även småttingarna massa mat att äta. :heart
 
Jag har börjat hänga ut talgbollar och "överblivet bröd" till fåglarna och det är en ganska livlig aktivitet. Det är ju fortfarande såpass varmt ute att fröna får vänta lite. Jag är lite snålare i år...
Men jag fick en helt ny pippi i trädgården idag, en nötskrika :love:
 
Nya småfågelmataren funkar ju nästan iallafall! :rofl:
Visa bifogad fil 103630
Talgbollarna räcker en vecka i denna och småfåglarna är där och äter när denna busen till skata sysslar med annat. (Som att äta sina egna talgbollar på andra sidan av huset t.ex...)

Småfågelmataren med frön funkar ännu bättre så nu har även småttingarna massa mat att äta. :heart
Nä, tummen ner åt denna! Skatorna kom på precis hur de snabbt och effektivt skulle slakta alla talgbollarna i den tillslut. De är så smarta! :heart

Nu rymmer den en talgboll till småfåglarna, som ligger på en burk i den så att talgbollen befinner sig i mitten på det bredaste stället för att inte skatnäbbarma ska kunna ta den. Det var inte så jag hade tänkt mig det! :rofl:
 
Varje gång du tipsar om det ser jag framför mig hur man hänger upp ett helt koben i ett träd.
Jag vet ju att det inte är så, men den bilden envisas med att ploppa upp.
Min närmsta butik säljer både talg och ister färdigförpackat i frysdisken så jag slipper hänga upp kobenet. Tro jag får helt andra fåglar om jag hänger upp ett sånt + hundarna skulle vara väldigt intresserade av maten med. :idea:
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
2 966
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp