Mata småfåglarna

Det blir en mager vinter även här, jag kommer försöka hänga ut en massa talg men solrosfröna blir det sämre med. Jag var på granngården för ett par veckor sedan och såg då priset på solrosfrön. :(

Helt naturligt att priserna går upp, tack Putte för att du bombar Ukraina och driver miljoner på flykt och förstör skördarna för många fler miljoner liv. :rage:
 
Det blir en mager vinter även här, jag kommer försöka hänga ut en massa talg men solrosfröna blir det sämre med. Jag var på granngården för ett par veckor sedan och såg då priset på solrosfrön. :(

Helt naturligt att priserna går upp, tack Putte för att du bombar Ukraina och driver miljoner på flykt och förstör skördarna för många fler miljoner liv. :rage:
Tack för påminnelsen!!
Jag kan ju få tag i en hel del talg :up:
 
Har inte heller hunnit tänka så långt. Men vi får kanske snåla lite här också 😑 har odlat solrosor och lämnat kvar, ser där redan är fåglar som kommit och ätit en del frö på dom. Vill ge så mycket vi kan i vinter, är trevlig underhållning också,, att se på dom små sötnosarna från köket 🥰
 
Jag var tidigare i veckan och handlade på mig lite frön inför vintern, och som allt annat så har det blivit dyrare.
I år kan det bli första året på väldigt länge som jag ransonerar maten åt småfåglarna :(

Har ni varit och handlat frön än? Hur ställer ni er till matningen i vinter, när allt blir så dyrt?
Jag och dottern köpte en liten säck idag. Kommer köpa på mig mer, när jag har bilen med mig och slipper bära hela vägen hem.
Har odlat solrosor i sommar, som fåglarna får ta hand om. Försöker även lägga undan äpplen åt dem. Har öven humle i trädgården. Sen får vi se hur vintern utvecklar sig. Om hjärtat får bestämma kommer jag ha russin till koltrastarna i vinter.
 
Den här rensade de hälften på under förmiddagen idag.
DSC_0784.JPG
 
Jag och dottern köpte en liten säck idag. Kommer köpa på mig mer, när jag har bilen med mig och slipper bära hela vägen hem.
Har odlat solrosor i sommar, som fåglarna får ta hand om. Försöker även lägga undan äpplen åt dem. Har öven humle i trädgården. Sen får vi se hur vintern utvecklar sig. Om hjärtat får bestämma kommer jag ha russin till koltrastarna i vinter.
Dum fråga kanske, men äter fåglar humle?


Och mtp solrosor. Någon som vet,, Finns det någon typ av fågel som gömmer solrosfrö i gräsmatta? Vi har små, 3-5 frö, samlingar med ytligt gömda solrosfrö i gräsmattan. Försöker komma på vilket djur det är som gör så 🤔 vi har inte ekorrar, tror jag, har inte sett några iaf. Men ja, kan det vara fåglar?
 
Dum fråga kanske, men äter fåglar humle?


Och mtp solrosor. Någon som vet,, Finns det någon typ av fågel som gömmer solrosfrö i gräsmatta? Vi har små, 3-5 frö, samlingar med ytligt gömda solrosfrö i gräsmattan. Försöker komma på vilket djur det är som gör så 🤔 vi har inte ekorrar, tror jag, har inte sett några iaf. Men ja, kan det vara fåglar?
Fåglar är ganska slarviga, det är rätt ofta som de flyger iväg med något frö som de tappar, jag brukar hitta skal på andra sida gaveln av huset då de nappat åt sig ett frö och sedan flyger iväg för att äta någon annanstans.
 
Fåglar är ganska slarviga, det är rätt ofta som de flyger iväg med något frö som de tappar, jag brukar hitta skal på andra sida gaveln av huset då de nappat åt sig ett frö och sedan flyger iväg för att äta någon annanstans.

Ja, har fått några extra solrosor på det viset ^^ men detta är mer som en liten samling på några frön, dom ligger tätt tillsammans lite nedtryckta i en liten ytlig grop i gräset. Ser lustigt ut
 
Dum fråga kanske, men äter fåglar humle?


Och mtp solrosor. Någon som vet,, Finns det någon typ av fågel som gömmer solrosfrö i gräsmatta? Vi har små, 3-5 frö, samlingar med ytligt gömda solrosfrö i gräsmattan. Försöker komma på vilket djur det är som gör så 🤔 vi har inte ekorrar, tror jag, har inte sett några iaf. Men ja, kan det vara fåglar?
Jag har solrosfrön precis överallt ;)
Mina fåglar är fruktansvärt slarviga rådjuren och mössen städar en del och så dyker det upp blommor på våren lite här och där
 
Jag har också haft ett bra solros-år, så där finns det att knapra på. Tyvärr så har dom börjat med det redan :meh:
Om dom vill äta av Humlen så är det bra, den är stor och blommar. Jag vet att dom kommer att äta av de röda bären som blir på kaprifolen också, men det räcker ju inte långt.
Helhavre har jag köpt en säck, det är relativt billigt men inte det bästa fågelfodret.
 
Jag var tidigare i veckan och handlade på mig lite frön inför vintern, och som allt annat så har det blivit dyrare.
I år kan det bli första året på väldigt länge som jag ransonerar maten åt småfåglarna :(

Har ni varit och handlat frön än? Hur ställer ni er till matningen i vinter, när allt blir så dyrt?
Har en hink frön kvar från i vintras
Det blir nog ingen matning här. Eftersom de har förbjudit matning av fåglarna här...
 
Dum fråga kanske, men äter fåglar humle?


Och mtp solrosor. Någon som vet,, Finns det någon typ av fågel som gömmer solrosfrö i gräsmatta? Vi har små, 3-5 frö, samlingar med ytligt gömda solrosfrö i gräsmattan. Försöker komma på vilket djur det är som gör så 🤔 vi har inte ekorrar, tror jag, har inte sett några iaf. Men ja, kan det vara fåglar?
Jag kom på att nötväckan gömmer mat. Kan det vara den?
 
Usch, har inte vågat kolla vad fröer kostar i år. Har lite kvar från förra året som jag ska mata upp tänkte jag. Men sen får vi se.. Jag vet faktiskt inte om jag har råd att skämma bort småfåglar i vinter.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
2 969
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp