Bukefalos 28 år!

Mata småfåglarna

Måste snart köpa nya frön, men vet inte om man ska satsa på enbart solros eller fortsätta med vildfågelmixen? Kan man ha lockat hit sorter som hellre vill ha majs och hampfrö än solros? Mixen verkar populär, på förmiddagarna har vi 18 regelbundna gästar här.
 
Måste snart köpa nya frön, men vet inte om man ska satsa på enbart solros eller fortsätta med vildfågelmixen? Kan man ha lockat hit sorter som hellre vill ha majs och hampfrö än solros? Mixen verkar populär, på förmiddagarna har vi 18 regelbundna gästar här.
Fortsätt om den verkar populär. Mina fåglar ratade allt utom solrosfrön när jag hade blandningen, så för mig var det ingen idé att fortsätta. Hampan ville de heller inte ha. (Vildsvinen åt upp det istället.) Nu har jag solrosfrön, nötter och talgbollar.
 
Fortsätt om den verkar populär. Mina fåglar ratade allt utom solrosfrön när jag hade blandningen, så för mig var det ingen idé att fortsätta. Hampan ville de heller inte ha. (Vildsvinen åt upp det istället.) Nu har jag solrosfrön, nötter och talgbollar.

Mina river också ut en del, men då sitter det istället ett gäng på marken och tar dem, också håller sig nötskrikan och skatan där för att plocka "spill". Känns som en bra fördelning!
 
Men vilken trevlig tråd! Hade en tråd om en skata som stjäl talgbollarna för mina småpippar på Senior men visste inte att denna fanns :). Försökte hänga ut fler bollar igen igår och lägga ut mer frön och idag var det många som åt med god apptit. Talgbollarna hänger kvar så ännu har inte kråkan upptäckt dem. Ingen aning om vilka fågelarter som kommer och hälsar på men äkta stadsfåglar är de och överlever bra bland asfalt och hus. Min katt tyckte också att det var riktigt kul :D
 
Min katt uppskattar också att jag satt upp fågelmat i trädet. Han sitter gärna i fönstret och utstöter små pip och det där ljudet som är svårt att skriva, typ kkkkk låter det :p.
Har haft skator, två stycken, blåmes, talgoxe och nötväcka på besök hittills.
 
Fåglarna har övergivit mej!
Har inte haft några matgäster på två tre dagar.. Och jag som utökat menyn med både talgbollar och äppelbitar. Har till och med satt ut några små fågelbad.

Får väl hoppas de kommer tillbaka igen. Det var ju så väldigt välbesökt förra året.. Ska nog införskaffa en annan huvudrätt, kanske gillar de inte den jag har nu. Är nån vanlig frömix från Ica blandad med extra solrosfrö och havrekross vid sidan av.

Åh vad jag önskar jag hade en trädgård! Balkong på tredje våning är inte riktigt samma sak..
 
Och likadant är det här på nya stället. Talgoxarna talar ljudligt och bestämt om att maten är slut. De tycks vara matansvariga överallt i Sverige :D
Så även hos mig :D men dom har god hjälp av pilfinkarna!

Kul tråd, jag hittade den nyss :up:. Jag är också en hängiven fågelmatare, mitt nick till trots :angel::D.

Ni är väl med och räknar alla fåglar den sista helgen i januari och skickar in till Sveriges Ornitologiska Sällskap?
Om inte - GÖR DET! (man behöver inte vara medlem) http://www.sofnet.org/sveriges-ornitologiska-forening/fagelskadning/vinterfaglar-inpa-knuten/
 
Nä, inget vad jag sett. Kajor i massor på husen runt om, men inga som hälsar på här. Katterna sitter ofta i fönstret och tittar på besökarna, men de har aldrig brytt sig om det innan.

Just nu är här ingenting, men det beror mer på att det blåser halv storm ute..
 
Det märks att det börjar bli kallare... småfåglarna är väldigt hungriga! I helgen får jag nog sätta ut ytterligare mat-stationer för att det ska räcka över dagen åt dom :crazy:.
 
Och här alla fåglarna försvunnit :meh:

Haft katter i 3-4 år, och i förra huset satt de bara och tittade på fåglarna, försökte jaga dem men lyckades sällan.
I nya huset (första vintern här), så har jag satt maten inne i en syrenbuske, så jag tycker fåglarna borde vara skyddade. Så visade sig fallet inte vara. :meh:

Till nästa år blir det att bygga någon bur så fåglarna kan äta tryggt :p
 
Och här alla fåglarna försvunnit :meh:

Haft katter i 3-4 år, och i förra huset satt de bara och tittade på fåglarna, försökte jaga dem men lyckades sällan.
I nya huset (första vintern här), så har jag satt maten inne i en syrenbuske, så jag tycker fåglarna borde vara skyddade. Så visade sig fallet inte vara. :meh:

Till nästa år blir det att bygga någon bur så fåglarna kan äta tryggt :p
Kanske inte är deras favvo-ställe bara, prova att flytta maten till strax utanför busken. Dom brukar inte gilla när det blir för trångt runt matstället.
Eller så är det någon granne som har godare mat åt dom... :D

Jag har också katt som försöker jaga dom, men det verkar som om småfåglarna skrattar åt han mest :p ibland lyckas han dock... :angel:
 
Kanske inte är deras favvo-ställe bara, prova att flytta maten till strax utanför busken. Dom brukar inte gilla när det blir för trångt runt matstället.
Eller så är det någon granne som har godare mat åt dom... :D

Jag har också katt som försöker jaga dom, men det verkar som om småfåglarna skrattar åt han mest :p ibland lyckas han dock... :angel:
Jag hade massor av fåglar här för 2 månader sedan. Sen dess har vi plockat x antal här inne (i delar...) och då är det ändå bara 1 av 2 katter som drar in sina byten...
Så, för fåglarnas skull (och min :p ), kommer jag bygga en bur att mata dem i nästa år. :)
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
3 147
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp