Bukefalos 28 år!

Mata småfåglarna

Nu när snön kom blev det extra mycket fåglar vid fågelbordet. När maten tar slut, knackar de uppfordrande på det som låter mest. De är så jäkla gulliga :love:. Men domherrarna har jag inte sett än. Är det stannfåglar, tro?

Har ni också mer trafik vid matplatsen nu?
 
Jag tycker det har varit ett himla liv hos mig redan innan jag började mata, så pass att jag faktiskt fick lov att börja för ett par veckor sedan. De har redan tömt en 20-kg säck med solrosfrön, 5 kg talgbollar, 8 kg jordnötter och 5 kg hampa!
 
Här äts det för glatta livet, men det går inte åt så mkt som hos @Mia_R . :p
I år verkar jag iaf ha lite fler sorter, förra året tyckte mig bara se sparv men i år har jag sett lite mesar också. :bump:
 
@Mia_R Hjälp, vad dina äter! Jag började mata i september men så mycket har det inte gått åt än. I samband med snöns ankomst bytte jag till helsvarta solrosfrön, eftersom de tydligen är energirikast. Det verkar falla fåglarna i smaken, så det är tur att jag är hemma och kan fylla på flera gånger om dagen.
 
Jag har två stora fröautomater, tre för jordnötter och en stor för talgbollar där det kryllar av uppfordrande småfåglar och hackspettar. Ni ska se de förebrående blickar jag får om de inte fylls på flera ggr/vecka! :cautious:

Jag passar på att köpa när det är erbjudanden, sist kom jag hem med 20 kg talgbollar utan nät, perfekt till automater och Citygross säljer svarta solrosfrön i 20 kg-säckar för 189 kr. :d
 
Vi har också börjat mata för fullt. :) Har mycket blåmesar, talgoxar och pilfinkar men både hackspetten och nötväckan har också hittat hit. Sen har vi lite gäster som tittar in då och då. Hoppas få se steglitser i år och inte minst domherrar! Förrförra året var det kallt och mycket snö, då hade vi faktiskt två domherrar här :)
 
Jag har två stora fröautomater, tre för jordnötter och en stor för talgbollar där det kryllar av uppfordrande småfåglar och hackspettar. Ni ska se de förebrående blickar jag får om de inte fylls på flera ggr/vecka! :cautious:

Jag passar på att köpa när det är erbjudanden, sist kom jag hem med 20 kg talgbollar utan nät, perfekt till automater och Citygross säljer svarta solrosfrön i 20 kg-säckar för 189 kr. :d
Vilka är det som äter hampa hos dig? Jag hade förra året men ingen ville ha. Så i år är det bara solrosfrön, nötter och talgbollar.

I och med att jag ska flytta snart, så köper jag inte på mig stora mängder nu. Det blir nog lite dyrt att be flyttkillarna kånka fågelmat också ;). Men på det nya stället, då ska jag bunkra! Var hittade du talgbollarna utan nät?

(Jag hoppas de som flyttar in här fortsätter att mata. Kommer att sakna småfåglarna, nötskrikan som säger mjau och framför allt Korpi som jag dock inte matar.)
 
Vi har också börjat mata för fullt. :) Har mycket blåmesar, talgoxar och pilfinkar men både hackspetten och nötväckan har också hittat hit. Sen har vi lite gäster som tittar in då och då. Hoppas få se steglitser i år och inte minst domherrar! Förrförra året var det kallt och mycket snö, då hade vi faktiskt två domherrar här :)
Steglitser har jag aldrig haft här tyvärr. De är så vackra!
 
Vilka är det som äter hampa hos dig? Jag hade förra året men ingen ville ha. Så i år är det bara solrosfrön, nötter och talgbollar.

I och med att jag ska flytta snart, så köper jag inte på mig stora mängder nu. Det blir nog lite dyrt att be flyttkillarna kånka fågelmat också ;). Men på det nya stället, då ska jag bunkra! Var hittade du talgbollarna utan nät?

(Jag hoppas de som flyttar in här fortsätter att mata. Kommer att sakna småfåglarna, nötskrikan som säger mjau och framför allt Korpi som jag dock inte matar.)
Granngården säljer talgbollar med och utan nät i 5 kg-hinkar. Jag köpte på mig några hinkar när de hade kundklubbserbjudande. Citygross har bra pris på jordnötter med men jag kommer inte ihåg vad jag betalade. Jag ska kolla med en gårdsbutik om de säljer talg, isf köper jag där om det blir billigare. :)

Jag har steglits, en- eller om det är talltita, olika mesar, finkar och sparvar, nötväcka och hackspettar som brukar hälsa på. Talgoxarna är väldigt snabba på att peka med hela vingen när de tycker jag ska fylla på käket!
 
Såg de sorgsna blickarna fån småttingarna medan jag pratade i telefonen, var bara att dra på mig kläderna och skynda mig ut för att fylla på mer frön åt stackarna! Vilket liv det blev, jag hörde hur nyheten skreks ut och vandrade vidare runt huset till alla småfåglar att jag fyllde på mat. Vilt tjatter från fruktträden och de i syrenhäcken hoppade jämfota på grenarna medan jag hängde upp automaterna igen.

Jag har en gigantisk grönfink här, jag tror iaf att det är en grönfink. Den största jag någonsin sett tror jag, dubbelt så stor som gråsparven som sitter bredvid och ca 1.5 större än de andra grönfinkarna. Den har varit här några veckor nu, minst så länge som jag matat. Undrar om det är någon sorts hybrid?
 
Såg de sorgsna blickarna fån småttingarna medan jag pratade i telefonen, var bara att dra på mig kläderna och skynda mig ut för att fylla på mer frön åt stackarna! Vilket liv det blev, jag hörde hur nyheten skreks ut och vandrade vidare runt huset till alla småfåglar att jag fyllde på mat. Vilt tjatter från fruktträden och de i syrenhäcken hoppade jämfota på grenarna medan jag hängde upp automaterna igen.
:rofl::laugh:
 
Jag vill också mata! Har en skamklippt björk 4 m från huset som skulle passa bra, mycket grenar och ris att hänga i. Men hur ska man göra? Vad ska man ha för anordning? Inte bur, är blödig och kan mata även glupfåglar.
 
Jag vill också mata! Har en skamklippt björk 4 m från huset som skulle passa bra, mycket grenar och ris att hänga i. Men hur ska man göra? Vad ska man ha för anordning? Inte bur, är blödig och kan mata även glupfåglar.
Det finns fröautomater i de flesta större matvaruaffärer. Nötter och solrosfrön i automaterna. Talgbollar kan du antingen hänga direkt i grenarna eller skaffa en automat till dem också. Har du ekorrar i närheten, så är automat bra om du vill att fåglarna ska få något också.

Jag hänger ut några talgbollar till ekorrarna också. De tycker att nätet är bra att bära i :)
 
Jag vill också mata! Har en skamklippt björk 4 m från huset som skulle passa bra, mycket grenar och ris att hänga i. Men hur ska man göra? Vad ska man ha för anordning? Inte bur, är blödig och kan mata även glupfåglar.
Jag har en misshandla alm som jag hänger upp mitt foder i, de stora fröautomaterna sitter i linor så jag kan hissa upp dem en bit. Inte fullt så roligt att mata traktens alla rådjur som tömmer dem på nolltid annars. :meh:

I de andra grenarna hänger jag upp en stor automat med talgbollar + 3 stora nötbehållare. Om jag ser ekorren här lägger jag ut nötter speciellt till den/de. :love:

De små fågelrackarna är duktiga på att riva ut massor av frön på marken, så jag har ofta stora flockar med fåglar som letar frön där om de inte får plats vid automaterna. Sommartid har jag massor med små solrosor som grott från missade frön och en och annan, host, planta av annan frösort. :angel:
 
Jag köpte ett litet hus med sittplatser runtom som man fyller med frön, en jordnötsautomat och en talgbollsgrej med tak. Det borde räcka, det verkar vara tillräckligt utbud för att stilla de flestas hunger. Nu välfyllda och redo för vinterns gäster!
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
3 105
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp